Hydr. painimien testausvinkkejä?
Kone on levällään ja pitäisi saada vinkkejä painimien testaukseen.
Omat jorinat:
1) pitääkö öljyn pysyä painimien sisällä, kun ne ovat pystyasennossa kuten koneessakin vai kuuluuko niiden laskea öljyt pihalle kyljessä olevan reiän kautta?
2) mihin asti sen pohjassa olevan "tapin" kuuluu nousta, kun sitä painetaan? Eli missä vaiheessa ei näppivoimat enää riitä vaan öljyntulo sivureiästä lakkaa ja painin kovettuu?
3) kun painimet ovat pystyasennossa, laskeutuuko "tappi" alasp. vai pitääkö sen pysyä ylhäällä?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jope on 2004-10-25 01:20 ]</font>
Omat jorinat:
1) pitääkö öljyn pysyä painimien sisällä, kun ne ovat pystyasennossa kuten koneessakin vai kuuluuko niiden laskea öljyt pihalle kyljessä olevan reiän kautta?
2) mihin asti sen pohjassa olevan "tapin" kuuluu nousta, kun sitä painetaan? Eli missä vaiheessa ei näppivoimat enää riitä vaan öljyntulo sivureiästä lakkaa ja painin kovettuu?
3) kun painimet ovat pystyasennossa, laskeutuuko "tappi" alasp. vai pitääkö sen pysyä ylhäällä?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jope on 2004-10-25 01:20 ]</font>
Itselleni vastaten... Nyt painimien sielunelämä on hieman selkiytynyt. Varsinaisia rikkoutuvia osia siellä ei näyttäisi olevan vaan ongelmaksi muodostuu lähinnä painimen männän jumiutuminen ylös, jolloin kylmäkäynnistyksessä kestää hetken kunnes painimen sisäinen öljynpaine kasvaa riittävän suureksi työntääkseen männän alaspäin.
Onko se siis vika, että ne jumiutuu ylös, vai johtuuko siitä, että painimet ovat kuivat (kone levällään ja painimet putsattu)? Itse pitäisi jaksaa kasata tässä Astran kansi, mutta painimet herättää kanssa kysymyksiä... Mitenkäs puhtaan ja kuivan painimen pitäisi käyttäytyä? Kun kone purettiin, yhdenkään painimen mäntä ei liikkunut. Mutta kun ne killui kolme kuukautta bensassa, niin kolmessa painimessa mäntä rupesi liikkumaan, ikään kuin jousta vasten. Pitäisikö olla huolestunut, vai pistää kasaan vaan?

-
keltanokka
- 'Diplomat'

Omassa C18XEl myllyssä noi männät oli niin jumissa ettei sormilla saanu vedettyä ulos, koetin liuottaa paria kuppia n. 6h lamppuöljyssä. Öljyt niistä valui ulos mutta ne männät ei liikkunu mihinkään. Jätin projektin sikseen, olis vieny ajat ja ikuisuuden puhdistaa niitä kaikkia. Kun takaisin asensin niin laitoin niin että paininkupissa olevat öljyreiät oli linjassa kannessa olevien kanavien kanssa. Väheni huomattavati naputtelu kylmänä, joskin ei täysin parantunu mutta saa luvan kelvata kunnes budjetti antaa myötä uusia paininkupit.
Suurimmassa osassa tuo mäntä oli jämähtänyt yläasentoon ja vasta pihdeillä sai männät liikkumaan. Nyt hirmuisen renkutuksen ja vuorokauden bensassa lillumisen jälkeen männät liikkuvat kuten pitääkin.Tyhjänä painimien pitäisi painua sisään kun niitä puristaa ja jousi painaa männän ulos kun päästää irti. Eli kuivana löysät ja öljynpaine jäykistää ne.
Vaihtakaa ihan suosiolla ne painimet!
Itse kesällä otin ylös painimet ja kaikista lähti tuo mäntä koputtelemalla liikkelle, eli ei pahemmin karstassa... Putsailin kaikki erittäin tarkasti ja kasasin öljyn kanssa.
Oli hiljaa muutaman tuhahannen kilometriä.
Ihan helvetinmoinen homma ihan turhaan.
Yhdessäkään painimessa en havainnut toisista poikkeavaa toimintaa vaan kaikki männätkin toimivat kunnolla, mutta naputus vaan jatkui...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Ahnuld on 2004-10-26 21:48 ]</font>
Itse kesällä otin ylös painimet ja kaikista lähti tuo mäntä koputtelemalla liikkelle, eli ei pahemmin karstassa... Putsailin kaikki erittäin tarkasti ja kasasin öljyn kanssa.
Oli hiljaa muutaman tuhahannen kilometriä.
Ihan helvetinmoinen homma ihan turhaan.
Yhdessäkään painimessa en havainnut toisista poikkeavaa toimintaa vaan kaikki männätkin toimivat kunnolla, mutta naputus vaan jatkui...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Ahnuld on 2004-10-26 21:48 ]</font>
Minulla ei ole naputellut, kuin hetkisen pakkasaamuna käynnistettäessä. Se ei ole vika eikä sillä ole mitään seksuaalista merkitystä. Mutta saako öljynpaine ne nostajat toimimaan, kun ne tosiaan oli kaikki jumissa kun kone purettiin, eikä moottori naputtanut käynnissä. Ja ne nostajat tosiaan killui minun tapauksessa 3 KUUKAUTTA bensassa ja silti vain kolme rupesi liikkumaan esteettä...
Onko siitä siis mitään haittaa jos ne hiukan jumittaa, kun ainakaan minulla kone ei ole naputellut? Uudet nostajat maksaa vaan hunajaa ja kun on mennyt jo 1000 euroa noihin remontteihin, niin pienikin lisää saa kyneleen tulemaan silmäkulmaan...
Onko siitä siis mitään haittaa jos ne hiukan jumittaa, kun ainakaan minulla kone ei ole naputellut? Uudet nostajat maksaa vaan hunajaa ja kun on mennyt jo 1000 euroa noihin remontteihin, niin pienikin lisää saa kyneleen tulemaan silmäkulmaan...

Heh,sama ongelma aikoinaan. En saanut naputusta pois,vaikka vaihdon joka nappulan kannessa joten "..muhammed muutti vuoren luo.."Onko siitä siis mitään haittaa jos ne hiukan jumittaa, kun ainakaan minulla kone ei ole naputellut? Uudet nostajat maksaa vaan hunajaa ja kun on mennyt jo 1000 euroa noihin remontteihin, niin pienikin lisää saa kyneleen tulemaan silmäkulmaan...
Nyt reilusti yli 15000km ajettu. Naputtaa räväkämmin ja pidempään, mutta ei muita ongelmia.. lienee sitten ominaisuus tai jotain..naputtakoot..
t:Ville
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Oli kyllä tuon remontin turhin operaatio linjata niitä öljyreikiäOn 2004-10-26 16:05, keltanokka wrote:
Kun takaisin asensin niin laitoin niin että paininkupissa olevat öljyreiät oli linjassa kannessa olevien kanavien kanssa.
Nuo painimet kun pyörivät siinä nokan alla koneen käydessä, eli reiät olivat kohdakkain juuri siihen asti kunnes käänsit virta-avaimesta..
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B