Mitä haittaa jos lohkolämmitin jatkuvasti päällä?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Leppis
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Leppis »

On 2004-12-24 00:09, Vilderi wrote:
Kauheeta tuhlausta pitää 9 tuntia, vaikka vaan hetki riittäs..
Niin, riippuu miten asiaa ajattelee. Ei taida paljoa painaa suurteollisuuden energialaskussa, mun lohkari. Niin ja jos ei ole kulutusta ei ole työtä. Ja kyllä se kellokytkimenkin valmistus kuluttaa energiaa aika reippaasti. (vähän viisastelua ja pätemistä, tulee hyvä Joulumieli)
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Joo ja 2h 10 asteen pakkasella, ni autossa (ainakin 16v koneissa)automaattiryyppy on päällä vaan 10sek vähemmän ku pistäs ihan kylmänä käyntiin.

Jos on ton 9h roikassa autom.ryyppy sammuu heti ja kuluu gasoo vähemmän. Eli 2h johossa = melkein sama vaikutus kun ei olis koko lohkaria
Nismo, millo lie taas ajos
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2004-12-24 17:19, -jupe- wrote:
Joo ja 2h 10 asteen pakkasella, ni autossa (ainakin 16v koneissa)automaattiryyppy on päällä vaan 10sek vähemmän ku pistäs ihan kylmänä käyntiin.
Ei noissa ole mitään varsinaista automaattiryyppyä. Varsinkaan sellaista joka olisi "päällä" tai "pois päältä". Ruisku säätää useita eri parametrejä portaattomasti moottorin toiminnan mukaan.
Jos on ton 9h roikassa autom.ryyppy sammuu heti ja kuluu gasoo vähemmän. Eli 2h johossa = melkein sama vaikutus kun ei olis koko lohkaria
Ja tämä arvaus perustuu mihin? Kaksi tuntia lohkolämmittimessa tekee kyllä todella merkittävän vaikutuksen mm. moottorin kulumiseen ja polttoaineenkulutukseen. Siitä eteenpäin saatava hyöty on joko pyöreä nolla tai hyvin marginaalinen, eikä missään suhteessa kulutettuun energiaan.

Tuossa kun jotkut sanovat ettei sähköä joudu itse maksamaan niin aika harvoin taitaa ilmaista sähköä olla tarjolla. Jos vaikka taloyhtiön pistorasiassa ei olisikaan mittaria, niin kyllä jokainen kulutettu kilowattitunti veloitetaan aivan varmasti taloyhtiön asukkailta. Töissä taas raha otetaan yritykseltä, mikä sitten osaltaan näkyy yrityksen tuloksessa.

Lohkolämmittimiä vielä lisäksi käytetään silloin kun sähkönkulutus on muutenkin suurimmillaan, eli pakkasilla. Ne siis lisäävät sähkönkulutuksen huippua, ja juuri noihin huippuihin varautuminen on todella kallista ja nostaa sähkön hintaa läpi vuoden.

Ei se energiankulutuksenkaan huomioiminen ihan turhaa olisi. Erikoinen ajattelutapa, että ei se minun kulutukseni maailmaa kaada, mutta tuohon taas sisältyy ajatus, että ei minun tarvitse huolehtia, kunhan muut huolehtii. Eli itse ollaan sen verran paremman luokan kansalaista että on oikein oikeus jättää tuollaiset muiden murheeksi? Se on totta ettei yhdellä ole juuri käytännön merkitystä, mutta noita "yksiä" kun on jo tännekin ilmoittautunut useita, kokonaismäärä on tuhansia tolloja, joilla on jo oikeasti käytännön merkitystä.

Joku valopää tuossa arveli vielä ajastinkellon valmistukseen käytettävän kovinkin suuria määriä energiaa. Ei se kello tyhjästä tule, mutta kun miettii paljonko kuluu energiaa turhaan kun joku parempi kansalainen lämmittää kymmenen vuotta joka päivä yli seitsemän tuntia turhaan, ei paljon kelloon käytetty energia tunnu.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Leppis
'Senator'
'Senator'

Töissä taas raha otetaan yritykseltä, mikä sitten osaltaan näkyy yrityksen tuloksessa.

Joku valopää tuossa arveli vielä ajastinkellon valmistukseen käytettävän kovinkin suuria määriä energiaa. Ei se kello tyhjästä tule, mutta kun miettii paljonko kuluu energiaa turhaan kun joku parempi kansalainen lämmittää kymmenen vuotta joka päivä yli seitsemän tuntia turhaan, ei paljon kelloon käytetty energia tunnu.
Joo minä olen se valopää! En minäkään mikään tuhlari ole, enkä mikään paremman luokan kansalainen, ihan tavallinen duunari. Siittä olen kuitenkin vakuuttunut, että siihen kellon valmistukseen on muuten varmasti käytetty kohtuullinen määrä sitä energiaa kaikessa muodossa. Muovin valmistus nimittäin kuluttaa energiaa painoonsa nähden vähän vitusti. Kellon hinta on alhainen vain sen takia kun sen on vinosilmät kasanneet jossain toisella puolella maapalloa missä ei mikään maksa mitään. Jos taas luulet että mun käyttämä lohkari näkyy yhtiön tuloksessa niin voit uskoa että ei varmasti näy. Jos olet yhtään perillä teollisuuden energiankulutuksesta, niin siinä ei paljon 500W lohkolämmitin eikä sata sellaista näyttele edes sivuosaa.

Kaikki on suhteellista, jos se näkyisikin jonkun yrityksen tuloksessa, niin näkyy se myös sen energiayhtiön tuloksessa. Asiaa voi taas ajatella siltäkin kantilta, jos mää oon päivän töissä ja pidän autoa tolpassa ja ne "vähempiosaiset" sitten kiertää autolla päivän rundia, niin sekö ei sitten ole sitä turhaa energian kulutusta. Taitaa bensaa ja löpöä palaa pikkasen enemmän kuin 4.5 kw/h.

Mutta tää on vain mun mielipide ja mää tunnetusti tykkään väitellä ja vänkätä. Kiitos
Leppis
'Senator'
'Senator'

Ja vielä sen verran:
Jos tosiaan joku välittäis tästä energian kulutuksesta niin, voi yhtähyvin puristuttaa siittä Opelista kuution, niin säästyy energiaa :smile:
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

On 2004-12-26 12:21, Leppis wrote:
Ja vielä sen verran:
Jos tosiaan joku välittäis tästä energian kulutuksesta niin, voi yhtähyvin puristuttaa siittä Opelista kuution, niin säästyy energiaa :smile:
Neljä Corsaa on jo paloiteltu ja toimitettu metallinkierrätykseen... Taidan olla todellinen ympäristöintoilija, tai Corsien kauhu :grin:

Lohkolämmittimen käytöstä sanon vaan, että täälä on todella lyhytnäköistä porukkaa... Oletteko ikinä miettineet, miksi joka vuosi se yhtiövastike, taikka vuokra nousee? Mitähän mahtaa tarkoittaa se "yleisten asumiskustannusten nousu"?
Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

On 2004-12-26 17:57, Antero wrote:
Lohkolämmittimen käytöstä sanon vaan, että täälä on todella lyhytnäköistä porukkaa... Oletteko ikinä miettineet, miksi joka vuosi se yhtiövastike, taikka vuokra nousee? Mitähän mahtaa tarkoittaa se "yleisten asumiskustannusten nousu"?
Tuskin ainakaan lohkolämmittimien käytöstä.
Samalla ajatustavalla ruokienkin hinnat nousisivat lohkisten takia ja bussiliput yms.

Yleensä nuo lohkisten aiheuttamat kustannukset peritään autopaikkojen hinnoissa,eikä vuokrassa/yhtiövastikkeessa.
Itse maksan 5.90€/kk autopaikasta huolimatta siitä onko auto narun päässä vai ei.

Koenpahan saavani enemmän rahalle vastinetta,kun ei tarvitse laseja raappia ja kabiinissa on lähtiessä lämmin.

Meikäläisellä tulee senverran pätkäajoa,että lohkiksen käytöllä säästän bensaa talven aikana jo aika perkeleesti.
Leppis
'Senator'
'Senator'

Kyllä meillä ainakin velotaan sähkönkulutuksesta erikseen, kyllä yhtiövastiketta on nostettu lähinnä remontin, työvoimakustannusten, vakuutusten, asunnonlämmityskustannuksien (kaukolämpö ei sähkön!)ja todella harvoin sähköstä mitään könttähintaa maksetaan missään muuallakaan, sehän sitä energiaa säästäiskin.

Niin ja jos ei ole kulutusta, EI OLE TYÖTÄKÄÄN. Jos ei kukaan kuluta mitään, ei sähköä eikä mitään muutakaan, niin maailmasta loppuu työpaikat. Kaikki rupeaa sitten vain metsästämään ja maata viljelemään.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Leppis on 2004-12-26 19:03 ]</font>
Vastaa Viestiin