nokka-akselin asennus, 1.3 OHC kadett -83

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Eam
'Agila'

nokka-akselin asennus, 1.3 OHC kadett -83

Viesti Kirjoittaja Eam »

Vaihdoin venttiilinvarren kumit. En ottanut kantta irti. Nokka-akselin irroitus vielä onnistui itse suunnitellulla ja tehdyllä työkalulla, mutta ei ollut helpoin homma.
Onko vinkkejä tai linkkejä minkälaisen työkalun kanssa nokan asennus hoituisi helpoiten?
Tältä palstalta en löytänyt toimivaa linkkiä tai ohjetta.
ämvee6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ämvee6 »

Aihe kiinnostais myös minua. Savumerkeistä päätellen :oops: sama homma ois edessä 1,6 diesel ohc:hen.

Ei sulla sattus olemaan kuvaa minkälaisen työkalun väsäilit?
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Itse myös jossain vaiheessa tein itse työkalun nokan vaihtoa varten ja irroitus sujui helposti.
Paskamaisin homma onkin saada keinut ja paininlevyt takaisin paikoilleen,joten hermot meni ja revin nokkapukin irti.

Jos varovasti irroitat nokkapukin,niin kansipahvia ei tarvitse vaihtaa.
Pariinkin kertaan 1.6ohc:n nokkapukin irroittanut ilman kannentiivisteen vaihtoa.

Muistat vaan sitten käyttää uusia kannenpultteja...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Eam
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Eam »

Minulla ei ollut mitään aavistusta miten homma pitäisi tehdä ja nämä oli ekat venttiilin varsikumit, jotka olen vaihtanut, joten - tuumasta toimeen.

Tein 4 kpl nelijalkaisia "penkkejä", yhden neljää venttiiliä kohden. "Penkkien" jalat seisoivat keinujen päissä. Kaksi jalkaa oli tehty mutterin läpi menevistä pulteista, joita kiertämällä sai jouset painettua pohjaan. Penkin päät kiinnitin nokkapukin kannen pultinreikiin.

Minulla ei ollut käytettävissä tarpeeksi kovaa metallia penkin jaloiksi, joten jousia painaessa jalkojen päistä hiertyi metallipurua. Vähäinen määrä purua oli helppo poistaa, kun osat irroitti, mutta kasausvaiheessa en voi käyttää samoja "työkaluja", koska kaikkea metallimujua ei saisi varmuudella poistettua. Siispä kyselen. Miten homma oikeasti hoituu ja minkälaisella työkalulla?

Venttiilin varsien kumit vaihdoin painamalla tulpanreikien kautta paineilmaa sylintereihin, että venttiilit pysyivät kiinni, eivätkä pudonneet alas. Yksitellen painoin vipuamalla kyljistään avatun putken kanssa jouset pohjaan - kylkiaukoista sain poimittua lukot. Nämäkin vermeet oli mallia oma design.
Eam
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Eam »

TJT kirjoitti:Jos varovasti irroitat nokkapukin,niin kansipahvia ei tarvitse vaihtaa. Muistat vaan sitten käyttää uusia kannenpultteja...
Tei juuri näin kuin edellä kerroit. Korjausoppaassa luki myös, ettei kannentiivisteen vaihto ole välttämätöntä.
Jälkiviisaasti voi kommentoida, että tämä oli järkevin tapa toimia kun oli kyse vain nokan stefan ja venttiilin varren kumien vaihdosta.
Vastaa Viestiin