Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
1.8 16v
'Kadett'
'Kadett'

Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?

Viesti Kirjoittaja 1.8 16v »

Pitääkö käyttää nelipyöräsuuntauksessa kun vaihdan raidetangonpäät?
Auto on astra vm-94 jos sillä nyt on jotain merkitystä...
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

Kannattais se käyttää. Saahan sen melko lähelle oikiaa kun laskee montako kierrosta se lähtee auki päin ja pöyrittää uutta saman verra takasi.
E Raketti
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja E Raketti »

jos et luota omaan laskutaitoon niin laita teippi siihen kohtaan jossa pää oli kiinni ja pyöritä uusi vaan samaan kohtaan... itse oon aina näin tehny.
Astra G
Ex: Kadett E 1.8i GT, Kadett E 1.3 LS, Corolla 1,3, BMW E46 316i, Vectra B 2.0 CD Sport, Omega B MV6, Astra F 1.6 8V GLS, Astra F 1,6 16V GL
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Lehtonen »

Tai vaikka viivaimella/vatupassilla pyörän kiinnityslaipasta katsoo kohdan mihin osoittaa vaikka sisälokarissa.
Rattilukko tietenkin pitää olla päällä ja välykset oikealla puolella.
HaSe
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HaSe »

Raidetangon päät voivat poiketa paljonkin vanhasta varsinkin, jos ei ole varmuutta osien valmistajasta. Itse sain onnistumaan hyvin, kun otin mitan tönärillä pallon kupin keskipisteestä raidetangon varteen. Alkupeäisessä ja vaihtamassani oli pituuseroa kierteen juureen vajaa pari milliä, joten pieleen olisi mennyt. Toinen millä näkee suurin piirtein, on että onko ohjauspyörä suorassa ja vetääkö johonkin suuntaan :-? .

Itse ajattelin seurata lehtiä, kun niissä välillä ilmoitellaan: aurauskulmien tarkistus 0€
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

jos et luota omaan laskutaitoon niin laita teippi siihen kohtaan jossa pää oli kiinni ja pyöritä uusi vaan samaan kohtaan... itse oon aina näin tehny.
Paitsi että Astraan tehtaalla asennettu pää on kierreosaltaan erimittainen kuin se TRW:n pulikka joka on GM:n pussissa. Näin ainakin omalla kohdalla kävi.
Ite olen nostanut keulan ylös, teipit renkaisiin eteen, mitannut lukeman, uus pää paikalleen, mitan tarkistus.
Morakaj
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Morakaj »

Vaikeaa tai sanotaan epävarmaa ilman mittausta jos alkuperäisten
tilalle tulee tarvike osa.
Skidinä skujasin fillaril,
bulina tsöraan bilikal!
Morakaj
'Admiral'
'Admiral'

Jos alkuperäisten tilalle tulee tarvike osat niin vaikeaa on
ilman mittausta saada kohdalleen.
bulina tsöraan bilikal!
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Nimimerkki "kokemuksella"

Jos meinaat viedä johonki nyrkkipajaan säädettäväks: käytä ITSE teippiä, metrimittaa tai vaikka metrin mittaista halkoa! pieleen ei voi mennä.....

Mutta jos päätät panostaa pyöräkulmien suuntaukseen osaavassa liikkeessä niin ilman muuta huoltoon vaikka vähän kirvelisi! Paljastuu sitte samalla jos muuta häikkää alustassa.

Omalla kohdalla tietämätön korjasi osaamattoman autoa: Säädöksi tuli auraus harituksen sijaan ja ratin "väärää asentoa" korjattu irroittamalla rattia. nyt sitte ratti vinossa ja auto hakee vitun paljon enemmän
Maksaa seuraavan kerran mukavasti kun pitää kaikki korjata kohdalle, joten älä ainakaan tähän virheeseen sorru!
pero
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pero »

Noi kierrosten laskemiset on aivan huuhaata, ei pään tartte olla mittatarkka kierteen päässä ollenkaan. LPitkällä viivaimella navan tai levyn pinnasta sisälokariin piirtämällä saa jonkinlaisen tarkkuuden. Lisäksi kun vaihtaa yksi puoli kerrallaan ja tarkkailee ratin asentoa suoraan ajettaessa on onnistumisprosentti jo aika hyvä. (Mikäli kulmat oli alunperin kunnossa...)
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

1.8 16v kirjoitti:Pitääkö käyttää nelipyöräsuuntauksessa kun vaihdan raidetangonpäät?
Auto on astra vm-94 jos sillä nyt on jotain merkitystä...
Tähän semmoinen sivuhuomautus, että ei se nelipyöräsuuntausta välttämättä tarvitse, ihan aurauskulmien tarkistus/säätö riittää ;) (olettaen että muut kulmat on tähän asti olleet kunnossa)

Ja suosittelen tarkistusta ihan alan liikkeessä (siis ei itse), varsinkin jos renkaat ovat jotain muuta kuin 155R13.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Morakaj
'Admiral'
'Admiral'

Totta mitä sanoitte säätöjen itseteon ongelmista.
Tossa on "hyvä ja halpa" autohuolto mittarein varustettuna
Kaivokselan Teboililla.
Suosittelen hyvien kokokemuksien perusteella.
bulina tsöraan bilikal!
Makah
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Makah »

No eihän se aurauskulmien säätö montaa kymppiä edes maksa.
Hyyti
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Hyyti »

ei se maksa ku 85e nissanil heh siis säätötyö :)
Makah
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Makah »

Vianorissa alkaen 45 euroa. Tiedä sit kuinka paljon yli tuon "alkaen". Voiskin käydä kysäseen joku päivä.
Vastaa Viestiin