Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?
Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?
Pitääkö käyttää nelipyöräsuuntauksessa kun vaihdan raidetangonpäät?
Auto on astra vm-94 jos sillä nyt on jotain merkitystä...
Raidetangon päät voivat poiketa paljonkin vanhasta varsinkin, jos ei ole varmuutta osien valmistajasta. Itse sain onnistumaan hyvin, kun otin mitan tönärillä pallon kupin keskipisteestä raidetangon varteen. Alkupeäisessä ja vaihtamassani oli pituuseroa kierteen juureen vajaa pari milliä, joten pieleen olisi mennyt. Toinen millä näkee suurin piirtein, on että onko ohjauspyörä suorassa ja vetääkö johonkin suuntaan
.
Itse ajattelin seurata lehtiä, kun niissä välillä ilmoitellaan: aurauskulmien tarkistus 0€
Itse ajattelin seurata lehtiä, kun niissä välillä ilmoitellaan: aurauskulmien tarkistus 0€
Paitsi että Astraan tehtaalla asennettu pää on kierreosaltaan erimittainen kuin se TRW:n pulikka joka on GM:n pussissa. Näin ainakin omalla kohdalla kävi.jos et luota omaan laskutaitoon niin laita teippi siihen kohtaan jossa pää oli kiinni ja pyöritä uusi vaan samaan kohtaan... itse oon aina näin tehny.
Ite olen nostanut keulan ylös, teipit renkaisiin eteen, mitannut lukeman, uus pää paikalleen, mitan tarkistus.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Nimimerkki "kokemuksella"
Jos meinaat viedä johonki nyrkkipajaan säädettäväks: käytä ITSE teippiä, metrimittaa tai vaikka metrin mittaista halkoa! pieleen ei voi mennä.....
Mutta jos päätät panostaa pyöräkulmien suuntaukseen osaavassa liikkeessä niin ilman muuta huoltoon vaikka vähän kirvelisi! Paljastuu sitte samalla jos muuta häikkää alustassa.
Omalla kohdalla tietämätön korjasi osaamattoman autoa: Säädöksi tuli auraus harituksen sijaan ja ratin "väärää asentoa" korjattu irroittamalla rattia. nyt sitte ratti vinossa ja auto hakee vitun paljon enemmän
Maksaa seuraavan kerran mukavasti kun pitää kaikki korjata kohdalle, joten älä ainakaan tähän virheeseen sorru!
Jos meinaat viedä johonki nyrkkipajaan säädettäväks: käytä ITSE teippiä, metrimittaa tai vaikka metrin mittaista halkoa! pieleen ei voi mennä.....
Mutta jos päätät panostaa pyöräkulmien suuntaukseen osaavassa liikkeessä niin ilman muuta huoltoon vaikka vähän kirvelisi! Paljastuu sitte samalla jos muuta häikkää alustassa.
Omalla kohdalla tietämätön korjasi osaamattoman autoa: Säädöksi tuli auraus harituksen sijaan ja ratin "väärää asentoa" korjattu irroittamalla rattia. nyt sitte ratti vinossa ja auto hakee vitun paljon enemmän
Maksaa seuraavan kerran mukavasti kun pitää kaikki korjata kohdalle, joten älä ainakaan tähän virheeseen sorru!
Noi kierrosten laskemiset on aivan huuhaata, ei pään tartte olla mittatarkka kierteen päässä ollenkaan. LPitkällä viivaimella navan tai levyn pinnasta sisälokariin piirtämällä saa jonkinlaisen tarkkuuden. Lisäksi kun vaihtaa yksi puoli kerrallaan ja tarkkailee ratin asentoa suoraan ajettaessa on onnistumisprosentti jo aika hyvä. (Mikäli kulmat oli alunperin kunnossa...)
Re: Raidetangonpäiden vaihto. Pitääkö suunnata?
Tähän semmoinen sivuhuomautus, että ei se nelipyöräsuuntausta välttämättä tarvitse, ihan aurauskulmien tarkistus/säätö riittää1.8 16v kirjoitti:Pitääkö käyttää nelipyöräsuuntauksessa kun vaihdan raidetangonpäät?
Ja suosittelen tarkistusta ihan alan liikkeessä (siis ei itse), varsinkin jos renkaat ovat jotain muuta kuin 155R13.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89