-92 1.8i Vectran koneen lämmöt

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Elikkä nyt viileämmillä keleiillä ajaessa moottorin lämmöt ei ainakaan mittarin mukaan nouse, kuin nippa nappa siniseltä alueelta pois. Lämmintä kyllä jaksaa puhaltaa hyvin, ja nopeaa käynnistyksen jälkeen, mutta silti ihmetyttää, se alhanen käyntilämpötila. Eli missä lämmöissä muilla koneet käy? Termarin vaihto varmaan auttais.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Mulla on ollut toi sama "ominaisuus" kaikissa muissa Opeleissa (Kadett C, Kadett E , Omega, Vectra, ja Vectra) paitsi nykyisessä Vectrassa. En tiedä onko vika mittarissa, lämmintä on jokainen auto pukannut. Kokeileppa laitta pahvi sinne keulille.

Janne
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mulla lämmöt nousee aivan normaalisti ja ilman mitään pahveja kovillakin pakkasilla, joten minä suosittelisin tutustumista termostaatin salatieteeseen.
Roto
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Roto »

Joo, minäkin uskoisin että termostaatin vaihto auttaa asiaan. Itsellä ollut samat oireet aiemmissa Opeleissa (Kadett E ja Astra F) ja termostaatinj kun vaihtoi alkoi lämmöt nousemaan "normaalille" tasolle.
Opelixia
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelixia »

Mulla vaihdettiin vectraan termostaatti ja se auttoi!
Opelfun
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Opelfun »

Mulla oli Kadetissa joskus samanlaisia oireita. Termostaatin ja vuotavan termostaattikotelon tiivisteen vaihto auttoivat. Nykyisellään lämpömittarin neula suunnilleen puolenvälin paikkeilla.

Joskus Opelin mittarit (ainakin Ascona, Kadett) näyttävät liian vähän viallisen mittariston jännitteensäätimen vuoksi. Tällöin myöskään bensamittari ei täyteen tankatessa nouse aivan ylös asti. Kyseistä alkuperäisosaa ei tahdo maailmalta löytyä, mutta elektroniikkakaupat (esimerkiksi PARTCO haagassa) myy korvaavaa komponenttia erittäin edullisesti. Hinta n. kymmenesosa alkuperäisen hinnasta.
Harley
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Harley »

Itselläni oli -91 Vectra jossa myös sama ilmiö, mittari näytti n. 10 astetta pieleen.

"Vika" johtuu lämpötila-anturin sijoituspaikasta. Eli anturi on "liian" kaukana termostaatista ja litkut ehtivät jäähtyä.
Vectraprkl
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Vectraprkl »

Olen huomannut omassa Vectrassani saman ongelman, eli lämmöt ei nouse ajamalla kuin karvan sinisen viivan yläpuolelle mutta tyhjäkäynnillä muutaman minuutin jälkeen lämmöt nousee about puoleenväliin.
Ilmeisesti vika on termostaatissa joten nyt kysynkin onko se vaikeakin homma vaihtaa itse vai pitääkö jättää koko homma ammattilaisten käsiin.

Niin ja mistä se termostaatti edes löytyy??
Sandu
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja Sandu »

Eipäs turhaan uutta topiccia....
eli mulla on sellanen vika
et mittari on just ja just sinisen
yläpuolella. Ei oo ikinä korkeemmalla
ollutkaan. Kokeilin pahvilla mutta
ei se siitä mihinkään muuttunu.
Missä vika piilee? Mittarissa vai?
astra gt
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja astra gt »

Tutulta kuullostaa. Mulla astra f ja mittari jatkuvasti vain vähän yli sinisen. Kaks termaria vaihtanut mutta ei vaikutusta. Pahvi saa olla paikallaan kesät ja talvet !?!
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Itse taisin joskus tyhmänä vaihaa kolme termaria eikä lämmennyt. Sitten hain merkkiliikkeestä termarin ja jumankekka, sehän lämpeni :smile:

Tarviketermarit voi suosiolla jättää sinne liikkeen hyllyyn.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin