V6:n jakohihna

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Onko vaikea homma on vaihtaa V6:n jakohihna?
Merkkiliikkeessä pyysivät hommmasta osineen 850€, joka tuntuu kyllä aika kovalta.
Osat maksaisi tarvikeliikkeessä noin 250€.
caj-mikael
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja caj-mikael »

Terve!

Kyllähän tuo on aika korkia hinta, mutta jos sillä saa 2 vuoden takuun osiin ja työhön niin kannattaa miettiä vakavasti. sitten on myös mukavana lisänä se että tarviit ns. V6 työkalusarjan, jossa on kaikki merkkien tarkastus vehkeet. eli V6 jakopää on n.4 kertaa yhtä tarkka kuin 16V jonka voi tehrä vaikka kotipihalla. itse käyttäisin kyllä merkki liikettä. mutta hinnat ovat 750-800 E jakopäälle

T: Caj-Mikael Mattsson
vekara v6
'Agila'

Viesti Kirjoittaja vekara v6 »

itse vaihdatin v6 hihnan+rullat valtuutetussa huoltoliikkeessä.muistaakseni työ n.200e osat motonetistä.se nyt rupee olee kohtuu hintasta.
i_kone
OCF Member
OCF Member

Tuo 200€ vaikuttaa jo kohtuuliselta. Missä teetit?
pero
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pero »

Joskus aina tekis mieli vaihtaa uudempaan, mutta alkaa hirvittää nää uudempien moottorien huoltohinnat. 2.0 8V hihna + vesipumpun o-rengas maksaa Motonetissä yhteensä 15 EUR ja vaihto on helppo tehdä itse. Muita vaihdettavia osia kuten kiristyspyöriä ei koneessa ole!
simo.n
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja simo.n »

mulla tuli maksamaan 400€ hämeenlinnan länsiautossa osineen päivineen...
Opel Astra H Z18XE
EVO-500
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EVO-500 »

Itse tein koko hihnarempan omaan V6:n, enkä ollut koskaan aiemmin vaihtanut jakopäänhihnaa, mutta ihan hyvin meni ja säästin melkoisen tukon rahaa...
Tärkeintä on merkata kunnolla jokainen akseli ja tarkistaa valmiit merkit, jotka siellä myös on ja ei muuta kuin vaihtohommiin. Kun hihna on laitettu, niin suosittelen pyörittämään konetta muutaman kierroksen ja tarkistamaan merkkien kohdallaan pysyvyys, ennen avaimesta kääntämistä, sillä tuho on taattu, jos hammaskin on pielessä.
Mitä osiin tulee, niin tämä on mielestäni paikka, mihin ei missään tapauksessa kannata laittaa mitä tahansa tarvike/harakiri osaa, vaan alkuperäinen GM:n osa, joko merkkiliikkeestä tai eri yrityksistä joista ne saa huomattavasti edullisemmin mm. Sutii Oy, Osatoimitus, yms.

T: K.Vilen
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Noiden hihnojen kanssa kannattaa muistaa, että monissa malleissa tietyt hihnapyörät tai kiristinpyörät ovat myös "kertakäyttöisiä" eli ne kuuluu vaihtaa joka kerran kun hihnakin vaihdetaan ja niiden vaihtamatta jättäminen on säästämistä siinä vihoviimeisen väärässä paikassa, juttuja on kuultu moottoreista (tosin C20XE) joissa on hihna vaihdettu ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on joku kiristyspyörä pettänyt... ne pyörätkään eivät ole ilmaisia, mutta kannattaa vaihtaa. Luulisin että sama koskisi myös 25XE-koneita, sen verran kallista tuo hihnan vaihto niihin on, että taitaa muutama pyöräkin vaihtua...
i_kone
OCF Member
OCF Member

Mitä sinne pitäisi oikein uusia?
Yritin korjausoppaasta katsoa tarvittavia osia. Hammashihna, kiristinyksikkö (sis 2 kiristinrullaa), vesipumppu ja 1 tai 2 taittorullaa. Tarviiko muuta vaihtaa?
Olen kuullut, että nokka-akselien pyörät voivat hajota. Onko kellää hajonnut/vaihdettu muuten vaan?
meto
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja meto »

Ei vesipumppua mun tietääkseni tarvi vaihtaa koska sitä pyörittää laturin hihna.Tämmöisen käsityksen olen saanut.
Neloskoneessa pitää vaihtaa.

<font size=-1>[ This Message was edited by: meto on 2002-12-03 17:29 ]</font>
i_kone
OCF Member
OCF Member

Suosittelivat Opelilla vaihtamaan myös vesipumpun, vaikka ei olekkaan samalla hihnalla, liekö ollut rahastuksen yritystä.
EVO-500
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EVO-500 »

Taitaa tuo vesipumpun vaihtohomma vaan johtua siitä, että se kestää keskimäärin 150-200km ja sit se on poks!
Samalla vaivalla, kun avataan jakopää on paljon helpompi vaihtaa samalla pumppu, kun taas avata erikseen jakopää jonkinajan päästä jakopäärempan jälkeen.
Pumppuhan sijaitsee sylinteriryhmien välissä mukavassa paikassa!

T: K.Vilen
Veekuus
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Veekuus »

Mulla koko homma kaikkine rullineen ja tarpeineen (iso laatikollinen tavaraa...) maksoi merkkiliikkeessä Iisalmessa 450 e. Ja asentaja teki työn todella tarkasti. Kerrankin olin tyytyväinen...
Kannattaa tosiaankin varmistaa, että moottoria pyöritetään useita kierroksia ennen kuin "uskotaan", että kohdistus on oikein. Joutuu todennäköisesti passailemaan useita kertoja.

850 e ei ole kyllä mahdollista mitenkään!

Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla VAIN siinä tapauksessa, että sen kilometrit on "täynnä". Pumppuahan pyörittää eri hihna.
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
L@te
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja L@te »

Mulla oli vesipumppu paskana jo 60tkm! Ei siinä kannata säästää, kun se ei maksa kuin 2-3 vanhaa satasta.
Veekuus
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Veekuus »

"Mulla oli vesipumppu paskana jo 60tkm! Ei siinä kannata säästää, kun se ei maksa kuin 2-3 vanhaa satasta."

Kun ei vaan erehdy sitä merkkiliikkeestä ostamaan...
Siellä maksoi 945 mk !!! (+ työ)
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
Vastaa Viestiin