Ecotecin narahdus pakkasella(-27C)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
JamoGSI16v
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JamoGSI16v »

Lämmityksessä auto pari tuntia ja käynnistys ja kuului kova jurahdus. Ääni loppui heti käynnistyksen jälkeen.

Tilanne kylmäkäynnistyksen(lämpötolppa sökö) jälkeen asteita -27C ja mieletön jurina jatkui pari minuuttia.

jakohihna vaihdettu pari tonnia sitten.

Voisikohan jakohihna olla laitettu liian kireälle? Ääni kuului mielestäni jakopäästä.

Ajattelin laittaa opelin liikkeeseen takaisin remmin säätöön jos vika olisi siinä..

Vika voi olla kyllä muuallakin. Laittakaa kommentteja jos olette huomannut samoja piirteitä ecotec(X20XEV) 2L koneissa tai muissa konetyypeissä.

Auto on 113tkm gsi astra -96

Kiitos kommenteista
Veekuus
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Veekuus »

Aihetta käsiteltiin tässä tai Sutiin foorumissa myös viime talvena.

Tuo käynnistyksen jälkeinen huuto on ilmeisesti aika yleistä konetyypistä riippumatta.
Mullakin Vectra A V6 ilmoittaa ulkolämpötilan aika tarkasti huudon pituudella...

Yleisimmin tuon äänen aiheuttajaksi on veikkailtu ohjaustehostinta.

Vakavaa se ei ainakaan ole.
Vectra C V6 2.8T Wagon
Vectra A V6
Omega MV6 Caravan (Ex)
sport16
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja sport16 »

Minullakin x20xev pitää juuri kuvaillun kaltaista ääntä hetken aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen. En ole siitä kovin huolestunut, sillä moni muukin moottori kuulostaa pahalta kovalla pakkasella. Mulla jakohihna vaihdettu 16 tkm sitten, jolloin omin silmin totesin hinhan kiristyksen oikeellisuuden. Yksi äänilähde voisi olla se ilmapumppu, joka pyörii kylmäkäynnistysrikastuksen aikana. (Olen antanut itselleni kertoa, että se Astra F:n vasemmassa etukulmassa oleva systeemi pumppaa ilmaa pakokaasun sekaan kylmänä => saastejuttuja. Korjatkaa jos olen väärässä)
Marko#
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Joo siä luistaa se moniurahihna!! Se pitää luistaessaan just tommosta "jurinaa"
Janne T
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Mulla A Vectra pitää kans tosi pahaa jurinaa kun kylmänä n. -20 repii käyntiin. Ite olin kuuntelevinani, et se kuuluis ohjaustej´hostimen pumpusta, joka 1.8i mallissa löytyy kaiketi oikealta alhaalta, mikäli oikein ymmärsin. En oo kylläkään ihan varma, on nimittäin aika uus tuttavuus tuo auto vielä. Korjaatka jos olen väärässä.
meto
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja meto »

Mulla A Vectrassa oli sama juttu.Ohjaustehostimen pumppuhan se ääntää.Yleensäkin hydrauliikkapumput ääntää melko pahasti kovilla pakkasilla kun öljyt on jäykät.Esim. työkoneissa..
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

[quote]
On 2002-12-04 09:59, JamoGSI16v wrote:
Lämmityksessä auto pari tuntia ja käynnistys ja kuului kova jurahdus. Ääni loppui heti käynnistyksen jälkeen.

[quote]

Olihan muuten hyvät kelit ajella niillä kesärenkailla. Sattu niin hyvä säkä että mikkelistä hesaan ajaessakin oli tiet sulanu jo kokonaan. Tuli kyllä vaihdettua talvirenkaat heti maanantaina takas alle ja sit se talvi alkokin. Oli ihan viimesiä päiviä ku pysty kesärenkailla ajelemaan. Mites on astra muuten toiminu?

<font size=-1>[ This Message was edited by: TheMan on 2002-12-05 08:58 ]</font>
JamoGSI16v
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja JamoGSI16v »

Aika pioneerina lähdit kyllä ajelemaan sinne Mikkeliin. Vähän kyllä ajattelin että varmaan on mies jossain männyn oksilla solmussa vectran kanssa tuumien että ainakin vanteet näyttää hyviltä..

Astra on pelittänyt hyvin. Mitä nyt kokoajan mielessä alustasarjan hommaus, vanteita vailla(mihinköhän ne lähti ?)pitäisi vain ensin hommata rahaa.

Mielessä käynyt myös saksasta auton hommaus..Maxda MX5 2-paikkainen avo.. tai jokin muu erikoinen sportti. Alkaa tuo astra tuntumaan 3kk:den ajon jälkeen niin arkiselta. Itselläni on tuo niin tavallinen sairaus että kyllästyy äkkiä yhteen autoon ..
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Ohjaustehostimen pumppuhan siellä kiljuu! Itellä 16xel ja kuuluu samanmoinen ääni. Ei muuten oo kivaa kuunneltavaa.
Markus M
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Markus M »

Hienoo,

mä oon kiroillu syksystä asti koko ajan pitenevää jurinaa, joka kestää nyt sen pari minuuttia näillä keleillä.selvis toikin, hermoo venytetty jonkin verran

kone c20xev

täng juu
H&H
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja H&H »

Olipa helpotus lukea että toi jurina kylmäkäynnistyksessä on suht normaalia. Tossa pari päivää sitten kun kuulin äänen eka kertaa olin suurinpiirtein pistämässä konetta atomeiksi, kun ei saanut oikein selvää et mistä kuuluu.
Astra97
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Otetaan uudestaan esille :smile:

Itsellä pitänyt myös mutta ei pelkästään pakkasella vaan myös nyt yli +10 asteen lämmössä. Tosin pahempaa ääntä se pitää talvipakkasilla.

Elikkä onko toi nyt sitten ohjaustehostimen pumppu vai joku muu pumppu vaiko kenties starttimoottori?

Ei muuta mut hävettää kun moottori pitää moista parkumista starteissa, ääni tosin kestää vain sekunnin tai pari :wink:

Moniurahihna ja jakohihnan vaihto (1000km sitten) ei vaikuttanut asiaan.

Astra X18XE 16V -97

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2003-05-07 20:10 ]</font>
astra gt
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja astra gt »

Itse laakeroin tehostajan pumpun ja sen jälkeen ei ole jurinaa kuulunut !
Astra97
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Ääni tuntuis kuitenkin tulevan jostain kuskin puolelta, kaveri kuunteli kun starttasin. Ohjaustehostimen pumppu on toisella puolella. Tosin aika vaikee se on paikallistaa tommosta nopeeta parahdusta.

Ääni kuuluu suunnilleen 7 kertaa kymmenestä startista, mutta ei lainkaan jos kone on lämmin.
ogp
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ogp »

Tuttu ääni pakkasella. Itse olen pitänyt syynä starttimoottoria, eli onko niin jäykkä rasva että, bendix jumittaa päälle ja sit ku rasva lämpenee-> palauttaa normaalisti.

Mutta jos joku on paikallistanut äänen johonkin muualle, täytyy asiaa vielä tutkia ja onhan tässä taas puolivuotta aikaa..
Vastaa Viestiin