Mistä tuv-todistus jousille astraan

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
dmgl
'Kadett'
'Kadett'

Mistä tuv-todistus jousille astraan

Viesti Kirjoittaja dmgl »

Ostin g-maxin -40 madallusjouset gsi astraan -96, ongelmana on se että ei ole tuv todistusta!! mistä sellasen sais noille kyseisille jousille.. jousissa näkyy vielä teksti g-max 40op08 rear/front..

Varmaan katsastus mies kyselee katsastuksen yhteydessä!!

Kiitos etukäteen!!!!!!!!!!!!
Kesälomaa odotellessa...
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jousien maahantuojalta,tai valmistajalta.
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Jos ostit liikkeestä, niin kyseleppä heiltä.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
dmgl
'Kadett'
'Kadett'

oon yrittäny kysellä maahantuojilta josko niillä olis tuota todistusta, mutta ei vastausta oo kuulunu.. olisko tietoa suomalaisista maahantuojista`?
oon kokeillu googlettaa, mut huonolla menestyksellä!!
Kesälomaa odotellessa...
tuholainen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tuholainen »

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta valmistajan mukaan Gsi Astraan kuuluu G-maxin -35 mm madallusjouset ja näin ollen omaan autoosi kuuluvaa tüv-todistusta et noihin saa.
Edit: valmistajan mukaan tuo sarja madaltaa 35 mm. Kysymys kuuluukin, onko sarja tüv-hyväksytty? Kaikissa maissa sitä ei vaadita ja koska hyväksyntä maksaa jokaiseen malliin erikseen, valmistaja ei ehkä sitä ole hankkinut.
Kuva
iHenkkaZ
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

astraa ei oo tyyppihyväksytty? ei tarvi mitää papruja... näin ainaki mulle katsastus mies selvitti ku kerran kysäsin
tuholainen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tuholainen »

Tässä on kopio suoraan ajoneuvoasetuksesta:

15 §
Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

Eli ilmeisesti toiset sen vaatii ja toiset ei, mutta se on tuurista kiinni...
Kuva
dmgl
'Kadett'
'Kadett'

oon yrittäny kysellä maahantuojilta josko niillä olis tuota todistusta, mutta ei vastausta oo kuulunu.. olisko tietoa suomalaisista maahantuojista`?
oon kokeillu googlettaa, mut huonolla menestyksellä!!
Kesälomaa odotellessa...
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JS34 »

Mistä olet hankkinut noi jouset ja milloin?
...vai onko ne jouset tulleet auton mukana jo edelliseltä omistajalta?
dmgl
'Kadett'
'Kadett'

JS34 kirjoitti:Mistä olet hankkinut noi jouset ja milloin?
...vai onko ne jouset tulleet auton mukana jo edelliseltä omistajalta?

Ostin ne jälkeenpäin, olin kyl tietonen ettei todistusta tuu mukana ja tiedän että on mahdollista saada noi jouset muutoskatsastettua ilman lappuja.. ajattelin vaan täs ennen ku laitan jouset alle, josko sen todistuksen jostain sais..
Kesälomaa odotellessa...
JV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JV »

mites kun mulla on joskus muutoskatsastettu alusta ja papereihin on kirjoitettu vain että vaihettu jouset.

eli voinko mä nyt sinne lyödä mitkävaan jouset niin menis läpi :D
OPEL OMEGA 3000 24V
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

dmgl kirjoitti: Ostin ne jälkeenpäin, olin kyl tietonen ettei todistusta tuu mukana ja tiedän että on mahdollista saada noi jouset muutoskatsastettua ilman lappuja.. ajattelin vaan täs ennen ku laitan jouset alle, josko sen todistuksen jostain sais..
Jep, jep...

Sehän jos joltain saa lainaksi G-Maxin papperit nii onnistuu mukisematta...
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Joitan vuosia sitten (2001?) katsastusmiehelle riitti todisteeksi jousien pahviboxi, jossa oli maininta siitä, että mihin autoon jouset on tarkoitettu. Ei mitään tyvi lappuja tarvinnut hankkia. Onko laki tuosta jo kerennyt muuttua?

Sen verran ronkeli mies katsastaja silloin oli, että halusi nähdä printin mitatuista pyöränkulmista :o Vähän ihmetytti tuo, mutta hain kuitenkin hansikaslokerosta mokoman lappusen...
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
dmgl
'Kadett'
'Kadett'

JS34 kirjoitti:
dmgl kirjoitti: Ostin ne jälkeenpäin, olin kyl tietonen ettei todistusta tuu mukana ja tiedän että on mahdollista saada noi jouset muutoskatsastettua ilman lappuja.. ajattelin vaan täs ennen ku laitan jouset alle, josko sen todistuksen jostain sais..
Jep, jep...

Sehän jos joltain saa lainaksi G-Maxin papperit nii onnistuu mukisematta...
ei sulla sattuis olemaan :):)
Kesälomaa odotellessa...
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'

KW:n jousista mulla on laput kyllä...
...mut ei G-Max:n.
Vastaa Viestiin