Omega B Turbo...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Evoluutio
'Kadett'
'Kadett'

Omega B Turbo...

Viesti Kirjoittaja Evoluutio »

Eli minulla olisi omega B 2.0 16v koneella.. ja olen ajatellu siihen turbo calibran konetta.. ja nyt mietin et tartteisko siihen vaihtaa alkuperäisen laatikon pois vai käviskö sen calibran turbo koneen kanssa ihan toi sama omegan vakio laatikko... ajattelin vaan ku noi koneet ovat aika samanlaisia eli.. muodot jne.. auttakaa jos joku osaisi neuvvoa asiasta enempi..
kiitos..... :)
rasmus
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rasmus »

katsoskun minun käsitykseni mukaan et saa leimaan b omegaa c20let moottorilla ainakaan kovin helposti ja edullisesti.. voi olla että olen väärässäkin joku muu selventäköön. :wink:
Vectra B2 caravan
Evoluutio
'Kadett'
'Kadett'

Niin mä vähän arvelinki.. et ne kaikki luvat maksais...
olen ite kuullu sellaista et ne luvat mene yli 1000e helposti.. :x
-AM-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -AM- »

Eikös VTT:llä käyntiki maksa ihan kohtuullisesti?

Korjailkaa jos olen väärässä :)

EDIT:Siis kait tuohon tarvii käydä tekeen VTT:llä se päästömittaus, vai?
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

EVO 500 kirjoitti:Niin mä vähän arvelinki.. et ne kaikki luvat maksais...
olen ite kuullu sellaista et ne luvat mene yli 1000e helposti.. :x
Luvat ei maksa mitään koska niitä ei tarvitse anoa.
C20LET kone on jo aikoinaan päästötyypitetty joten sitä ei tarvitse enää uudelleen käydä tyypittämässä.
Kysymys on vain se että onko C20LET päästötyypiltään tarpeeksi mieto B-Omegaan? Onhan siinä se C kirjain mutta...

Searchilla lisää...
GSiLetFin
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja GSiLetFin »

Saabeissahan on joku 200 heppanen V6 turbo(95 Arc 3,0t tai joku)?
Onkohan se Opelin moottorista rakennettu?Kävisköhän sellanen laittaa B Omegaan? :roll:
Mutta ei varmaan löydy ihan joka purkaamosta sellanen pata...
repsa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Re: Omega B Turbo...

Viesti Kirjoittaja repsa »

EVO 500 kirjoitti:Eli minulla olisi omega B 2.0 16v koneella.. ja olen ajatellu siihen turbo calibran konetta.. ja nyt mietin et tartteisko siihen vaihtaa alkuperäisen laatikon pois vai käviskö sen calibran turbo koneen kanssa ihan toi sama omegan vakio laatikko... ajattelin vaan ku noi koneet ovat aika samanlaisia eli.. muodot jne.. auttakaa jos joku osaisi neuvvoa asiasta enempi..
kiitos..... :)
aski käy. painelaakerin kanssa voi tulla pieni hidastus mutta tuskin ongelmaa. (tämä siis olettaen että noissa b-omegan koneissa on samanlainen vauhtipyörä kuin a-omegan koneissa (järjettömän paksu))

jarruthan yms joutuu tietenkin vaihtamaan vastaamaan vastaavan tehoista peliä, jotkut kats.inssit tulkitsee että myös vaihteiston pitää vastata järeämpää tekoa.

[huhu] ilmeisestikin tuossa 2.5/3.0 V6-koneissa on samannäköinen se tasopinta askiin päin kuin näissä ohc/dohc koneissa, itse en voi varmentaa tietoa. [/huhu]

päästöjen kanssa tulee kanssa ongelmia, mutta tuskin mitään pahempaa jos autosi on tarpeeksi vanha miina. (= riittää c-päästöluokituksen moottori).
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

C20LET on todellakin jo päästötyypitetty ja C-luokan koneita pystyy laittamaan vanhimpiin B-mallin omegoihin. Ongelmaksi C20LETin kanssa käy vain se, että Omegan voimansiirron johdosta välitykset muuttuvat verrattuna Calibraan ja Vectraan, joissa ko. moottoria on alkuperäisittäin ollut. Nämä päästötyypitykset taas ovat välityskohtaisia. Tuosta on ilmeisesti tullut pieniä ongelmia ko. muutoksen teon suhteen. Voisi luulla ettei ole mikään ylitse pääsemätön este, mutta hidaste kuitenkin.
Evoluutio
'Kadett'
'Kadett'

Kiitoksia neuvoista... ja pieni tarkennus omasta omegasta.. se on 94 vm ja ecotecin koneella.. jarrut, tolpat jne ajattelin mv6:sesta repiä taikka 3000:sesta 24 tappisesta. :o
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jariz »

On se tarkkaa! :x
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Onko homma edennyt puheita pitemmälle... Olis kiva kuulla miten sellainen yhdistelmä toimii???
Opel Mokka 1.4T 4x4
D-Ma
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja D-Ma »

Mietin vain: onhan tuossa turbo moottorissa 204hp, mutta vääntö- ja tehoalue varmaankin optimoitu Calicca/Veccu kokoiseen autoon.. Eli Omppuhan on suht painava ja rehellisesti sanoen alkaa vasta tuolla MV6 moottorilla kulkemaan mukavasti.

Eli kyllä se varmaan tuolla C20LETillä liikkuisi, mutta aika laiskasti alakiekoilla ja vasta aika korkeilla kierroksilla lähtisi laukkaamaan hepat. Oli välitykset sitten melkein mitkä vain, niin kierroksia täytyy tosiaan antaa..

Mielestäni sisi vaatisi aikalailla viilausta ja säätelemistä tuo setti Omegassa.
Omega MV6 -94
Kuva
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jariz »

Onko kellään laittaa c20let:n väätökäyrää esille? Voisi vertailla hieman.
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

D-Ma kirjoitti:Mietin vain: onhan tuossa turbo moottorissa 204hp, mutta vääntö- ja tehoalue varmaankin optimoitu Calicca/Veccu kokoiseen autoon.. Eli Omppuhan on suht painava ja rehellisesti sanoen alkaa vasta tuolla MV6 moottorilla kulkemaan mukavasti.

Eli kyllä se varmaan tuolla C20LETillä liikkuisi, mutta aika laiskasti alakiekoilla ja vasta aika korkeilla kierroksilla lähtisi laukkaamaan hepat. Oli välitykset sitten melkein mitkä vain, niin kierroksia täytyy tosiaan antaa..

Mielestäni sisi vaatisi aikalailla viilausta ja säätelemistä tuo setti Omegassa.
Toi c20let on kyllä mielestäni aika kaukana kierroskoneesta. :roll:
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Veeksi kirjoitti:C20LET on todellakin jo päästötyypitetty ja C-luokan koneita pystyy laittamaan vanhimpiin B-mallin omegoihin. Ongelmaksi C20LETin kanssa käy vain se, että Omegan voimansiirron johdosta välitykset muuttuvat verrattuna Calibraan ja Vectraan, joissa ko. moottoria on alkuperäisittäin ollut. Nämä päästötyypitykset taas ovat välityskohtaisia. Tuosta on ilmeisesti tullut pieniä ongelmia ko. muutoksen teon suhteen. Voisi luulla ettei ole mikään ylitse pääsemätön este, mutta hidaste kuitenkin.
Myöskin välityksien lisäksi muuttuu liikuteltava massa muuttuu (ja vielä huonompaan suuntaan), joka vaikuttaa myöskin päästöihin.

Mikähän on AKEn kanta tähän, jos se on ns. tarkalla päällä, niin sille ei kelpaa se, että moottori on jossain toisessa korissa mennyt läpi päästötestit.

j.h
Vastaa Viestiin