A Vectran laakeri vika?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

A Vectran laakeri vika?

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Hetken aikaa on kuulun hirvee jumpsuttava ääni oikealle käännyttäessä. Kyseisen vian takia vaihdoin jo jarrtu levyt ja palat eteen, mutta asia ei korjaantunu. Samoin koitin ottaa vanteiden sovite palat pois välistä koska sovitteet ovat todella tiukat jo ajattelin että vika johtuisi niistä, muttei taaskaan apua.

Koitin heiluttaa etupyöri kun auto on maassa ja huomasin, että kuljettajan pyörässä on pieni välis, eli ilmeisesti laakeri on löysä?

Eli kysymys kuuluukin, että kuinka kova homma tuo laakerin vaihto on A Vectran etu pyörään ja millä sen navan saisi helpoiten irti?
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Koko tolppa irti autosta ja esim. prässillä napa ja laakeri pois ja uutta tilalle.

Itse olen kyllä onnistunut ilman prässiäkin.

-Isolla ulosvetäjällä saa navan irti, yleensä siihen jää kiinni toinen laakerin sisäkauloista jonka olen hakannut meisseleillä irti.

-Sitten jollain putken pätkällä ja moskalla olen hakannut laakerin irti tolpasta, yleensä aika piukassa :o

-Ja ruuvipenkin avulla olen painanut uuden laakerin tolppaan ja navan siihen laakeriin.

Ennen homman aloitusta olen laittanut uuden laakerin pakastimeen jos se edes vähän kutistuis :lol: ...

Ekalla kerralla aikaa meni jonkun verran mutta nykyään vaihtoon kuluu aikaa noin tunti jos ei mitään hirveitä vastoin käymisiä tule.

Raidetangon pään kiinnitys osaa olla piukassa ja samoin alapallo, alapallosta olen tosin suosiolla porannut aina niitit irti.
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Selvä :)

Kävin tuossa laittamassa sovitepalat takaisin pyöriin, niin en kyllä huomannu heilumista, mutta kun pyörä oli ilmassa ja käännettynä oikealle niin kuului pieni suriseva/ulvova ääni kuljettajan puolelta kun pyörää pyöritti.

Toisaalta vänkärin puolella laahasi jarru hiemen päällä kun pyöritin sitä, eli voiko jumpsuttava ääni johtua siitä? Mistäköhän vois johtua et tuo jarru on hieman päällä?
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Koitas nostaa etupää ylös ja sitten koitat onko laakereissa klappia.

Tuo jarrun laahaus johtuu luultavasti jumittuneesta männästä tai niistä satulan liukuholkeista->purku ja putsaus, jos ei auta niin korjaus sarja niihin liuku holkkeihin.

Kannattaa tarkastaa myös se mäntä, mulla oli taka satuloiden männistä paloja lohkeillut ja mäntä meni "poikittain" syliteriin ja pala kului vain toisesta reunasta :o

Vannekin kuumeni niin paljon että lähti muoviset keskikupit lentoon :lol:
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Kyllä kuljettajan puoleinen pyörä heilui, toinen puoli oli ok. Eikös se ääni kuitenkin kaartaessa kuulu uloimmasta pyörästä? Eli ääni kuuluisi tuosta laakerista?
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

-Petsku- kirjoitti:Kyllä kuljettajan puoleinen pyörä heilui, toinen puoli oli ok. Eikös se ääni kuitenkin kaartaessa kuulu uloimmasta pyörästä? Eli ääni kuuluisi tuosta laakerista?
Mulla se ääni on kuulunut silloin kun painopiste siirtyy siihen pyörään missä on laakeri vika.

Eli kun kääntää oikealle painopiste siirtyy vasemmalle->laakerivika vasemmalla.
Ja kun kääntää vasemmalle painopiste siirtyy oikealle ->ei ääntä.

Sama käänteisesti jos vika on oikealla.

Olipas hankala selittää, toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin...
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Joo, kyllä ymmärsin :) Kiitos neuvoista, täytyypä sitten alata vaihtamaan/vaihdattamaan tuota laakeria.
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Ny löyty prässi minne pääsee prässäämään ton navan auki :) Eli viikonloppuna täytyy vissiin alat irrotteleen tolppaa ja vaihtamaan laakeria.

Kiitoksia vectraTBO:lle vielä noista ohjeista, pitää niiden ja arvausoppaan kanssa koittaa saada se laakeri sinne paikalleen :)
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Johtaja
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

otat josesta kiinni ja samalla pyörität rengasta (toki täytyy olla pyörä ilmassa :) ) jos tuntuu värinää jousessa niin laakeri kaputt!
Senator-B 3.0 24valve 1991--myyty
Monza 3.0 1985--myyty
Ascona B 1981--myyty
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Eipä oo tota tullu tesattua, mut oon jo aika varma siitä laakerista, ku ei oikeen muu voi olla enää. Tänään pitää hakee uus ja viikonloppuna vaihtaa :) niin saa rauhallisin mielin taas ajella.
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
-Petsku-
OCF Member 2016
Viesti:

Laakerin vaihto autto tohon jumpsuttavaan ääneen :) Kiitos kaikille jokka on neuvonu kyseisessä asiassa :)
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Vastaa Viestiin