Astra G käsijarruongelma
Astra G käsijarruongelma
Käytin astraani leimalla ja käsijarrussa oli reilun 60 % heitto (kuskin puoli 1,6 ja vänkärin 0,6). Tutkailtiin katsastajan kanssa jarrusatuloita auton ollessa nosturilla. Käsijarrun ollessa päällä oli kuskin puolen vipu joka puskee mäntää levyyn kääntynyt vain hieman ja vaijerissa oli tapahtunut vain pieni liike. Toisella puolella vaijeri oli kiristynyt runsaasti ja vipu oli varmaankin ääriasennossaan ja käsijarru ei pidä kunnolla.
Jarrupalat ja levyt kunnossa, eikä käsijarruvaijereissakaan ollut näkyvissä mitään poikkeavaa. Käyttöjarru takana toimii balanssissa. Jarrusatulat on Boschin tekeleet ja niissä on kuulemma ollut ongelmia. Tuntuu vain niin oudolta, kun takajarrut muuten pelaa oikein. Ja kaiken hyvän lisäksi vuosi sitten katsastuksessa oli ollut 8 % ero käsijarrussa. Missä siis voisi olla vikaa???
Jarrupalat ja levyt kunnossa, eikä käsijarruvaijereissakaan ollut näkyvissä mitään poikkeavaa. Käyttöjarru takana toimii balanssissa. Jarrusatulat on Boschin tekeleet ja niissä on kuulemma ollut ongelmia. Tuntuu vain niin oudolta, kun takajarrut muuten pelaa oikein. Ja kaiken hyvän lisäksi vuosi sitten katsastuksessa oli ollut 8 % ero käsijarrussa. Missä siis voisi olla vikaa???
Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??
Voi olla että olen väärässä...
Käyttöjarru toimii paloilla/levyillä ja käsijarru=kengät/rummut.
(noin ainakin B-Vectrassa)
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Re: Astra G käsijarruongelma
Sama onkelma meillä. Sanoivat huollossa, että käsijarrun jarrusatulat täytyisi vaihtaa (itellä levyt takana eli käyttöjarrut toimii ihan hyvin). Ainakin ongelmapuolelle ja mielummin molemmille. Sinne pääsee kuulemma ajan saatossa pashaa väliin ja se jumittaa. Maksaa kuulemma noin 200 eukaa per puoli.
Kyseessähän on levyjarrut, ei rummut. Tietääkseni G astroissa on 1.8 moottorista ylöspäin levyt takana ja käsijarru toimii saman jarrusatulan kautta. Korjatkaa, jos olen väärässä.jazari75 kirjoitti:Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??
taitaa olla ton näköset: http://www.ascona.fi/~cona-a/kuvat/jarrut/jazari75 kirjoitti:Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??
eli käsijarru on myös levyssä.
ota satulat irti ja rasvaa sitä käsijarruvipuu ja liikuta samal vaik putkitongeil.

Eli sitten olin väärässäSiikström kirjoitti:Kyseessähän on levyjarrut, ei rummut. Tietääkseni G astroissa on 1.8 moottorista ylöspäin levyt takana ja käsijarru toimii saman jarrusatulan kautta. Korjatkaa, jos olen väärässä.jazari75 kirjoitti:Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??
*niissä on prkl kehittyneempää tekniikkaa...*
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Satulan vivut liikkuu käsin vääntämällä jarrun ollessa pois päältä, ja liikerata on mielestäni samanlainen.cona-A kirjoitti:Jos sul o käsijarruvaijeri löysänä ni meneek ne vivut ihan takaasentoon mitkä niis satulois on? Jos se ei palaudu kunnol ni niis ei riitä liikerata ja käsijarrukaan ei pidä kunnol.
Katsoin myös sitä vaijerien jakaantumiskohtaa auton ollessa nosturilla (eli kun kahvalta tuleva vaijeri jakaantuu kahdeksi vaijeriksi), mutta siinä kohdin vaijerit ja se jako-osa olivat keskenään balanssissa. Tuli tosta mieleen, että jos on oikean puolen vaijeri lopuillaan tai venynyt. Eli jos vaijeri on rispaantunut jostain, niin kai sekin riittää syyksi huonolla toiminalle.
Mäntä liikkuu, koska kuitenkin jarru ottaa hieman (0,6) ja takajarrut pelaa (1,5). Jos satulan räikkä rikki, niin satula menee vaihtoon, vai kuinka?C-Reko kirjoitti:Ota levyt pois ja katso liikkuuko mäntä. Jos ei liiku, niin (ja vaijeri on ok) satulan räikkä saattais olla rikki, eli ei työnnä mäntää ulos.