Astra G käsijarruongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra G käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja Siikström »

Käytin astraani leimalla ja käsijarrussa oli reilun 60 % heitto (kuskin puoli 1,6 ja vänkärin 0,6). Tutkailtiin katsastajan kanssa jarrusatuloita auton ollessa nosturilla. Käsijarrun ollessa päällä oli kuskin puolen vipu joka puskee mäntää levyyn kääntynyt vain hieman ja vaijerissa oli tapahtunut vain pieni liike. Toisella puolella vaijeri oli kiristynyt runsaasti ja vipu oli varmaankin ääriasennossaan ja käsijarru ei pidä kunnolla.

Jarrupalat ja levyt kunnossa, eikä käsijarruvaijereissakaan ollut näkyvissä mitään poikkeavaa. Käyttöjarru takana toimii balanssissa. Jarrusatulat on Boschin tekeleet ja niissä on kuulemma ollut ongelmia. Tuntuu vain niin oudolta, kun takajarrut muuten pelaa oikein. Ja kaiken hyvän lisäksi vuosi sitten katsastuksessa oli ollut 8 % ero käsijarrussa. Missä siis voisi olla vikaa???
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??
Voi olla että olen väärässä...

Käyttöjarru toimii paloilla/levyillä ja käsijarru=kengät/rummut.
(noin ainakin B-Vectrassa)
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
ahma
'Agila'

Re: Astra G käsijarruongelma

Viesti Kirjoittaja ahma »

Sama onkelma meillä. Sanoivat huollossa, että käsijarrun jarrusatulat täytyisi vaihtaa (itellä levyt takana eli käyttöjarrut toimii ihan hyvin). Ainakin ongelmapuolelle ja mielummin molemmille. Sinne pääsee kuulemma ajan saatossa pashaa väliin ja se jumittaa. Maksaa kuulemma noin 200 eukaa per puoli.
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

jazari75 kirjoitti:Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??

Kyseessähän on levyjarrut, ei rummut. Tietääkseni G astroissa on 1.8 moottorista ylöspäin levyt takana ja käsijarru toimii saman jarrusatulan kautta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
cona-A
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja cona-A »

jazari75 kirjoitti:Eikös Astrassakin ole kuitenkin käsijarruille kengät rumpujen sisällä??

taitaa olla ton näköset: http://www.ascona.fi/~cona-a/kuvat/jarrut/

eli käsijarru on myös levyssä.

ota satulat irti ja rasvaa sitä käsijarruvipuu ja liikuta samal vaik putkitongeil.
Kuva
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

jazari75 kirjoitti:ota satulat irti ja rasvaa sitä käsijarruvipuu ja liikuta samal vaik putkitongeil.
Sehän tässä on just se ongelma, kun se oikea puoli, jonka vipu liikkuu enemmän, ei pidä. Vasemmalla pieni liike ja hyvä pito. Onko siinä puolessa siis vikaa?
cona-A
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja cona-A »

Jos sul o käsijarruvaijeri löysänä ni meneek ne vivut ihan takaasentoon mitkä niis satulois on? Jos se ei palaudu kunnol ni niis ei riitä liikerata ja käsijarrukaan ei pidä kunnol.
Kuva
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Siikström kirjoitti:

Kyseessähän on levyjarrut, ei rummut. Tietääkseni G astroissa on 1.8 moottorista ylöspäin levyt takana ja käsijarru toimii saman jarrusatulan kautta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Eli sitten olin väärässä 8)
*niissä on prkl kehittyneempää tekniikkaa...*
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

cona-A kirjoitti:Jos sul o käsijarruvaijeri löysänä ni meneek ne vivut ihan takaasentoon mitkä niis satulois on? Jos se ei palaudu kunnol ni niis ei riitä liikerata ja käsijarrukaan ei pidä kunnol.
Satulan vivut liikkuu käsin vääntämällä jarrun ollessa pois päältä, ja liikerata on mielestäni samanlainen.

Katsoin myös sitä vaijerien jakaantumiskohtaa auton ollessa nosturilla (eli kun kahvalta tuleva vaijeri jakaantuu kahdeksi vaijeriksi), mutta siinä kohdin vaijerit ja se jako-osa olivat keskenään balanssissa. Tuli tosta mieleen, että jos on oikean puolen vaijeri lopuillaan tai venynyt. Eli jos vaijeri on rispaantunut jostain, niin kai sekin riittää syyksi huonolla toiminalle.
C-Reko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja C-Reko »

Ota levyt pois ja katso liikkuuko mäntä. Jos ei liiku, niin (ja vaijeri on ok) satulan räikkä saattais olla rikki, eli ei työnnä mäntää ulos.
Siikström
'Kapitän'
'Kapitän'

C-Reko kirjoitti:Ota levyt pois ja katso liikkuuko mäntä. Jos ei liiku, niin (ja vaijeri on ok) satulan räikkä saattais olla rikki, eli ei työnnä mäntää ulos.
Mäntä liikkuu, koska kuitenkin jarru ottaa hieman (0,6) ja takajarrut pelaa (1,5). Jos satulan räikkä rikki, niin satula menee vaihtoon, vai kuinka?
C-Reko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja C-Reko »

Niin menee. Kuin vedät käsijarrun päälle ilman jarrulevyä ja yritä painaa mäntä sisälle jos menee niin räikkä on varmasti rikki (muuten mäntä pitää kiertää).
Vastaa Viestiin