Astra G etupyörän navan vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
€ncore
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Astra G etupyörän navan vaihto

Viesti Kirjoittaja €ncore »

Potilas: Astra G 1.7 DTI Caravan -00.
Oire: toinen etupyörä pitää ääntä kaarteissa -> laakeri menossa entiseksi.
Ongelma: pelkkää laakeria ei saa, pitää vaihtaa koko napa.
Korjaava toimenpide: etupyörän navan vaihto.

Kysymys: Onko kuinka helppo/vaikea operaatio?
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Muistelisin jonkun maininneen joskus täällä, että pari tuntia olisi ottanut aikaa ensikertalaiselta.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
€ncore
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja €ncore »

Homma on kuitenkin tehtävissä kotikonstein ettei tartte mitään erikoistyökaluja tai muuta?

Searchia käytin mutta löysin vain keskustelua laakerin vaihdosta joka onnistuu Astra F:ään muttei G:en.

Jos joku vielä osaa navan vaihtoproseduurin kuvata niin hieno homma!
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

Sama vika täällä ja ois kiva vähän ennakkoon tietää työvaiheista, jos vaan joku voisi valaista...

Mun autoni on Astra G 2.0 caravan, ja kysymys siis etupyörän laakerista. Jos siinä on jotain eroa takapyörän kanssa...

Oli vähän ero hinnassa, kun kysyin paikallisesta merkkiliikkeestä ja sitten merkittömästä. Merkkiliike: reilut 400 euroa. Ei-merkkiliike: 155 euroa. Kummastakohan ostaisi varaosan :o
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
Astra CDX
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Astra CDX »

SporttiFarkku kirjoitti:Sama vika täällä ja ois kiva vähän ennakkoon tietää työvaiheista, jos vaan joku voisi valaista...

Mun autoni on Astra G 2.0 caravan, ja kysymys siis etupyörän laakerista. Jos siinä on jotain eroa takapyörän kanssa...

Oli vähän ero hinnassa, kun kysyin paikallisesta merkkiliikkeestä ja sitten merkittömästä. Merkkiliike: reilut 400 euroa. Ei-merkkiliike: 155 euroa. Kummastakohan ostaisi varaosan :o
Et kummastakaan, vaan Motonetistä hintaan 99€... :lol:
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Astra CDX kirjoitti:
SporttiFarkku kirjoitti:Sama vika täällä ja ois kiva vähän ennakkoon tietää työvaiheista, jos vaan joku voisi valaista...

Et kummastakaan, vaan Motonetistä hintaan 99€... :lol:
Aivan. Taaksekin vain 114€. Ja jos ei ole motonettia lähellä niin senhän voi vaikka postitella.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Aina vaan halpenee, mutta vielä niitä työohjeita? Kiitos siis vinkistä. Kai se postikuluineenkin tulee halvemmaksi tuolta Motonetistä...

Onko muuten G Astralle tehty semmoista opusta, jossa olisi vähän kaikki huoltotoimenpiteet neuvottuna...? Se on se yksi kustantaja, joka niitä opuksia on tehnyt jopa vähän autoalan ulkopuoleltakin, mutta kun en kuolemaksikaan muista, että mikä se oli...

Ei enää viitsisi maksaa maltaita (50 €/tunti) jollekin korjaamolle kaikista pikkujutuistakin, jotka ehkä voisi itsekin hoitaa... Niin ja kai Corsallekin (B) on semmoinen opus?

Astra CDX
'Kapitän'
'Kapitän'

SporttiFarkku kirjoitti:Aina vaan halpenee, mutta vielä niitä työohjeita? Kiitos siis vinkistä. Kai se postikuluineenkin tulee halvemmaksi tuolta Motonetistä...

Onko muuten G Astralle tehty semmoista opusta, jossa olisi vähän kaikki huoltotoimenpiteet neuvottuna...? Se on se yksi kustantaja, joka niitä opuksia on tehnyt jopa vähän autoalan ulkopuoleltakin, mutta kun en kuolemaksikaan muista, että mikä se oli...

Ei enää viitsisi maksaa maltaita (50 €/tunti) jollekin korjaamolle kaikista pikkujutuistakin, jotka ehkä voisi itsekin hoitaa... Niin ja kai Corsallekin (B) on semmoinen opus?
Kyllähän esim. Motonetistä löytyy Alfamerin suomenkielinen korjausopas Astra G:lle, josta löytyy lähes kaikki ohjeet Astran kunnossapitoon (mm. "navan" vaihto-ohjeet). Itse juuri pari viikkoa sitten tilasin sekä laakeripaketin että korjausoppaan. En tosin ole vaihtanut vielä tuota pakettia, sillä varoitusvalot ei sen jälkeen ole palaneet, kun tuon postipaketin vastaanotin. :x Hintaa tuolla korjausoppaalla oli muistaakseni 27€:a, mikä taasen vastaa puolen tunnin työtä Opelin merkkiliikkeessa... Ts. maksaa itsensä hyvin äkkiä takaisin...

PS. Tuo korjausopas vaikuttaa pikavilkaisun perusteella todella hyvältä...
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Jep. Tuota Alfameriä juuri tarkoitin, nimi vain ei tullut mieleen... Kiitosta. Täytynee naputella tilaus menemään.

Mikäs varoitusvalo sulla siinä autossa palaa (paloi)?!? Ei mulla nimittäin mikään varoitus-/vikavalo pala, mutta ääni on jo semmoinen, että piti vaimon Kirpulla tänään lähteä töihin...

Johtaja
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Johtaja »

Astra CDX
'Kapitän'
'Kapitän'

SporttiFarkku kirjoitti:Jep. Tuota Alfameriä juuri tarkoitin, nimi vain ei tullut mieleen... Kiitosta. Täytynee naputella tilaus menemään.

Mikäs varoitusvalo sulla siinä autossa palaa (paloi)?!? Ei mulla nimittäin mikään varoitus-/vikavalo pala, mutta ääni on jo semmoinen, että piti vaimon Kirpulla tänään lähteä töihin...
Juuh, mullahan paloi / palaa aina silloin tällöin ABS:n ja TC:n varoitusvalot, eli ABS:n anturissa on jotain vikaa. Tuo anturi on integroitu laakeripakettiin, joten siitä syystä olen jossain vaiheessa vaihtamassa tuota napapakettia... Ts. laakereissa ei ole mitään vikaa, mutta koko roska on vaihdettava anturivian vuoksi...
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Jep jep.

Mulla on ihan oikeasti laakeri (ainakin lähes) paskana. Mutta onhan tuo jo 210tkm kestänytkin...

Viikonloppuna sitten kai auto pukille ja hommiin.

Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Astra CDX kirjoitti:
SporttiFarkku kirjoitti:Jep. Tuota Alfameriä juuri tarkoitin, nimi vain ei tullut mieleen... Kiitosta. Täytynee naputella tilaus menemään.

Juuh, mullahan paloi / palaa aina silloin tällöin ABS:n ja TC:n varoitusvalot, eli ABS:n anturissa on jotain vikaa. Tuo anturi on integroitu laakeripakettiin, joten siitä syystä olen jossain vaiheessa vaihtamassa tuota napapakettia... Ts. laakereissa ei ole mitään vikaa, mutta koko roska on vaihdettava anturivian vuoksi...
Millä selvitit, että missä anturissa on vikaa?
Astra CDX
'Kapitän'
'Kapitän'

Altti450 kirjoitti:
Astra CDX kirjoitti:

Olen antanut itseni ymmärtää, että kuskinpuolen anturi on paskana, sillä nopeusmittari on heitellyt varoitusvalon palaessa. Käsittääkseni nopeusmittari käyttää juuri vasemmanpuoleista ABS-anturia nopeuden määritykseen...
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Astra CDX kirjoitti:
Altti450 kirjoitti:
Astra CDX kirjoitti:

Olen antanut itseni ymmärtää, että kuskinpuolen anturi on paskana, sillä nopeusmittari on heitellyt varoitusvalon palaessa. Käsittääkseni nopeusmittari käyttää juuri vasemmanpuoleista ABS-anturia nopeuden määritykseen...
Tällainen muistikuva minullakin on. Itsellä TC ja ABS syttyy usein joko töyssystä tai reippaammin kiihdytettäessä. Kellään hajua syystä?
Vastaa Viestiin