Jakohihna
-
keltanokka
- 'Diplomat'

120 000 oli muutama vuosi sitten. Nykyisin esim. 1.8i:llä on 60 000 ja uudemmilla 16-venttiilisillä on n. 30 000. Tänään juuri oli puhetta Opelin huoltomiehen kanssa, että 16 v:llä on erittäin tärkeätä. Omistan itse 1.8i:n ja olen ajanut just 15 000. Jo tässä vaiheessa täytyy tarkistaa hihnan kireys ja kunto ettei tule yllätyksiä. Oli sitten tarvike tai originaalihihna. Nykyisin vaihdetaan tai kuntotarkistetaan kaikilla 30 000 jälkeen.
ps. korjatkaa jos oon väärässä kun on muutama olut tullut otettua saunan päälle
ps. korjatkaa jos oon väärässä kun on muutama olut tullut otettua saunan päälle
omasta 2.0i 8v:stä katkesi muistaakseen 80000 ajon jälkeen edellinen hihna, hävisi vaan hampaat semmoselta 5cm matkalta
Mut eihän se niin vaarallista ole näissä yksnokkasissa, melkein kun pitäs avaimen ja hihnan takakontissa, ni vaihtas kun katkee vaikka tienpäällä.
Se vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa hihnan (ei maksa paljon) niin ei sitten sen takia tule yllätyksiä..
Mut eihän se niin vaarallista ole näissä yksnokkasissa, melkein kun pitäs avaimen ja hihnan takakontissa, ni vaihtas kun katkee vaikka tienpäällä.
Se vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa hihnan (ei maksa paljon) niin ei sitten sen takia tule yllätyksiä..
Mutta senhän voi testata jos itseään mietityttää että kiliseekö oma auto kun hihna katkee. Pyöräyttää hihnan vaihdossa alamerkin kohalleen ainakin 20ne koneessa on silloin 1 ja 4 mäntä ihan yläkohdassa, tämänjälkeen varovasti pyöräyttää nokkaa ja kokeilee ottaako kiinni.keltanokka kirjoitti:Näyttäis erillisillä kiristimellä varustettu 1.8SE, nappaavan kiinni jos katkeaa. Kun taas vesipumpusta kiristettävä olis vapaastipyörivä.
Eikai tämä nyt vielä varmaan vaarallista ole?!
PS. paljonko tonne muuten kuuluisi jäädä rakoa mäntien ja venttiilien välille, mietin vaan kun kannesta otetaan siivua pois niin ottaako sitten jo kiinni?
- wicked_opel
- 'Kadett'

-
Osku
mielenkiinnosta kysyisin, että minkä lähteen mukaan se on toi 8v/120tkm?wicked_opel kirjoitti:mikä vaan 8 venanen (opel) niin koneesta ei hajoo mitään jos remmi katkee........ ja vaihtoväli 8v/120 000km.... ei tarkota sitä että remmi kestäis niin kauan... eikä kestäkkään....
Mikä "vaihtoväli" se semmoinen on, että matka kuitenkin katkeaa todennäköisesti jo ennen sitä?
H astra ei tosiaan enää ole pumppu kiristeinen. vaihdoin tuossa viikko sitten uuden astran ja sanoivat jakohihnasta että vaihtoväli on 10v/150tkm.kapiteeli kirjoitti:Uusi Astra taitaa taas olla 120 000 km, ainakin vesipumppu on siirretty koneen vasemmalle puolelle "ulos" ja saa voimansa eri hihnasta kuin nokka-akseli?