Äänestys - Parempi rengaspari nastarenkaissa taakse vai ?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

vecu90 kirjoitti:Kesäkelillä eturenkaat syrjäyttävät veden ja takarenkaat seuraavat valmista uraa pitkin - ainakin minun logiikan mukaan.
Ja se logiikka kusee siinä vaiheessa,kun takapyörät lähtevät luisuun ;)
cor54
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja cor54 »

Niihä ne autokoulus sanos..mut kokeiltu o,ja eteen mä laitan.
ja eiks o ihan sama kumpi pää lähtee eka piirtää,ni aina se ottaa toisen pään mukaan??
- 'Onpas toi corsa söpö..' Eiks ookin (COR54)

*Calibra turbo
*Vectra 2.6
*Vivaro 2.5
*Mondeo ecoboost
vecu90
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja vecu90 »

TJT kirjoitti:
vecu90 kirjoitti:Kesäkelillä eturenkaat syrjäyttävät veden ja takarenkaat seuraavat valmista uraa pitkin - ainakin minun logiikan mukaan.
Pitää osata hidastaa vauhtia sopivasti jos eturenkaat nousee veden päälle.
Vectra A 2.0i -90
MB w123 200d -83
EX MB 190 D -84
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ioni »

vecu90 kirjoitti:Etuvetoisessa on ollu paremmat renkaat edessä. Huonoilla eturenkailla auto ei käänny eikä pysähdy yllättävissä tilanteissa kovin hyvin..

Eli ajat tällöin liian kovaa, huonommilla eturenkailla et menisi näin kovaa kun tietäisit ettei auto ole hallittavissa yllättävissä tilanteissa :wink:
vecu90 kirjoitti:
TJT kirjoitti:
Pitää osata hidastaa vauhtia sopivasti jos eturenkaat nousee veden päälle.
Siinäpä se, juuri siksi huonommat renkaat eteen :wink:

vecu90 kirjoitti: Mersuun laitoin uudet paremmat renkaat taakse, juuri tuon tasaisemman kulumisen takia. (eturenkaatkin on vielä ihan hyvässä kunnossa)
Tämä oikein, syy vain on "väärä" :wink:
TBD
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kai tässä pitää nyt kallistua sille kannalle, että pistän paremmat renkaat etuvetoisessa sinne missä ne kuluu eniten, kun siellä niitä eniten tarvitaan, elikkäs eteen.

Eukon takavetoiseen farmari sierraan pistin vahingossa paremmat eteen, no saapahan ainaski jarrutettua paremmin tai sitten vaihdan nekin vetäville pyörille, taakse, täytyy kattoa...
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

etuvetoisessa paremmat eteen, sillä perusteella ettei 8 vuoden aikana ole perä lähtenyt luistelee etuvetoisilla.

sitäpaitsi nykyään pidän niin hyviä talvirenkaita, ettei tuolla ole edes väliä.
Carpila
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carpila »

Itse laitan AINA paremmat renkaat eteen! Jos edessä on huonot renkaat:
-Jarrutus matka pitenee (etujarrut n. 70 % taka n. 30% jarrutehosta)
-Ohjattavuus heikkenee kun pito häviää liukkaalla
-Liikkeellelähdöt vaikeutuu
-On edes teoriassa mahdollista oikaista mahdollinen sivuluisu kaasulla jos edessä on pitoa

Haittana saattaa perä "irrota" herkemmin jarrutuksissa tms.. mutta kuten sanottu jos edessä ei ole pitoa on se menoa joka tapauksessa kun ei voi yrittää oikaisua tai jos pito edessä puuttuu, ei ole ohjattavuutta...

Tämä on vain minun mielipiteen ja saman olen kuulluut kymmeniltä ammattiautoilijoilta jotka kuljettavat kevyttä tai raskasta kalustoa...

Kyllähän ainoa oikea ratkaisu on olla aina 4 hyvää engasta. mutta itse laita aina paremmat edeen.
Saab 96 V4 Turbo
Omat nettisivut
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Calipra kirjoitti: Haittana saattaa perä "irrota" herkemmin jarrutuksissa tms.. mutta kuten sanottu jos edessä ei ole pitoa on se menoa joka tapauksessa kun ei voi yrittää oikaisua tai jos pito edessä puuttuu, ei ole ohjattavuutta...
mutta ohjattavuuden palauttaminen on huomattavasti helpompaa, kuin yllättävä perän luisuminen.
Calipra kirjoitti: Tämä on vain minun mielipiteen ja saman olen kuulluut kymmeniltä ammattiautoilijoilta jotka kuljettavat kevyttä tai raskasta kalustoa...
Raskaassa kalustossa on vaan se ero, että kun auto painaa vähintääkin monia kymmeniä tonneja, ja etupää on suht kevyt verrattuna perään (ja mahd. perävaunuun), niin auto pyrkii puskemaan suoraan esim. liukkaassa mutkassa jo pelkästään tämän kokonaispainonsa takia.
Joten tämän takia esim. kuorma-autossa saattaa olla nastarenkaat (ja näin ollen paremmat) edessä, kun taas takana ei ole nastoja lainkaan.

Joku kuorma-autoilija saa korjata, jos annan virheellistä tietoa...
zoomer
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja zoomer »

huonommat aina edessä minullakin... eipähän tule yllätyksiä..
tulee ajettua aina kelin mukaan ...säällä kuin säällä!
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
ruttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ruttu »

vetopäähän paremmat sanon minä :lol:
Kuva
nico.567
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nico.567 »

Eteenhän nuo paremmat tulee tyrkättyä.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Paremmat renkaat aina taakse jos niissä on eroa keskenään. Vetotapa ei vaikuta asiaan lainkaan, eli näin etu- taka- ja nelivetoisissa. Eli esimerkiksi etuvetoisessa jossa eturenkaat kuluvat enemmän, niin vaihdetaan niitä renkaita edestä taakse että kuluvat tasaisemmin. Ja jos vaihtaa 2 rengasta kerralla, niin vanhat eturenkaat mäkeen, vanhat takarenkaat eteen ja uudet 2 rengasta taakse. Itsellänikin on Vectrassa juuri näin, edessä on vanhemmat renkaat joissa on vielä pintaa ja takana uudet. Calsuun taas pitää vaihtaa aina kaikki renkaat kerralla kun on nelivetoinen.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Ioni
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ioni »

ata kirjoitti:Paremmat renkaat aina taakse jos niissä on eroa keskenään. Vetotapa ei vaikuta asiaan lainkaan, eli näin etu- taka- ja nelivetoisissa. Eli esimerkiksi etuvetoisessa jossa eturenkaat kuluvat enemmän, niin vaihdetaan niitä renkaita edestä taakse että kuluvat tasaisemmin. Ja jos vaihtaa 2 rengasta kerralla, niin vanhat eturenkaat mäkeen, vanhat takarenkaat eteen ja uudet 2 rengasta taakse. Itsellänikin on Vectrassa juuri näin, edessä on vanhemmat renkaat joissa on vielä pintaa ja takana uudet. Calsuun taas pitää vaihtaa aina kaikki renkaat kerralla kun on nelivetoinen.
Aamen.
TBD
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarksi »

ata kirjoitti:Paremmat renkaat aina taakse jos niissä on eroa keskenään. Vetotapa ei vaikuta asiaan lainkaan, eli näin etu- taka- ja nelivetoisissa.
Tuotahan yritin jo tuolla alussa tolkuttaa. :D
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tämähän on osittain mielipidekysymys, mutta ainakin itse olen aina laittanut paremmat renkaat sille akselille, mistä auto vetää, ja tulen laittamaan vastaisuudessakin. :roll:
Vastaa Viestiin