X20XEV lisäilmapumppu(?)
X20XEV lisäilmapumppu(?)
Tuossa kun on se lisäilmapumppu(?) mikä käsittääkseni pumppaa ilmaa pakosarjaan kun auton on kylmä että katti lämpenee nopeammin?
Itse kysymykseen, mikä on se muovinen pieni laite siinä pakosarjan ja pumpun välissä?
Itse kysymykseen, mikä on se muovinen pieni laite siinä pakosarjan ja pumpun välissä?
- caravan-coupe
- 'Diplomat'

Mulla se pitää ennemmin sellaista kovaa kohinaa kun porinaa, ja lakkaa yleensä 15-30s kuluttua. Ja edelleenkin tarvitsisin tietää sen laitteen nimen mikä on siinä lisäilmapumpun ja pakosarjan välissä (letkuissa kiinni). Kun pitäisi vaihtaa se, oli muovi jotenkin niin hapantunut että se letkunkaulus oli napsahtanu poikki sen masiinan kyljestä ettei saa enää letkua kiinni siihen.
Mulla oli just samallalailla napsahtanu poikki niin pistin vähän ohuemman putken sinne letkun sisään ja liimasin sitte sikalla sen siihen mustaan mötikkään kiinni ja kai se vielä pelittää.
Sai vähä aikaa ihmetellä ku kuulu semmonen matala mörinä konepellin alta ku kerran lähin ajamaan ku se letku ei ollu kiinni.
Sanoppa sitte jos meet uuen ostaan että paljo oli hintaa sillä palikalla.
Sai vähä aikaa ihmetellä ku kuulu semmonen matala mörinä konepellin alta ku kerran lähin ajamaan ku se letku ei ollu kiinni.
Sanoppa sitte jos meet uuen ostaan että paljo oli hintaa sillä palikalla.
Itse lisäilmapumppu sijaitsee siis kuskinpuolen lokarin sisällä. Lähtisin kyllä siitä että X20XEV koneella olevissa autoissa se on tehtaalla pistetty jokaiseen. Onhan noita sitten porukka poistellut jälkikäteen. Onko AIR/EGR mokkulat venttiilikopan oikeassa alareunassa vielä paikallaan?JLP kirjoitti:Meikäläisen X20XEV:stä (-99) ei tommosia lisäilmapumppuja löydy. Onkohan niitä asennettu vain määrättyihin vuosimalleihin...?
Tarkoitatko sitä AIR-venttiiliä mikä on EGR:n vieressä? hopea kansi? mulla olisi ylimääräinen.jiivee666 kirjoitti:Ja edelleenkin tarvitsisin tietää sen laitteen nimen mikä on siinä lisäilmapumpun ja pakosarjan välissä (letkuissa kiinni). Kun pitäisi vaihtaa se
- caravan-coupe
- 'Diplomat'

-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

Taidat tarkoittaa tätä keskellä kuvaa sijaitsevaa "mokkulaa"? Se on Secondary AIR cut-off valve. Ja siitä ylävasemmalle löytyy kuuluisa EGR venttiili.
Ecotecit muuttuivat vuonna 1997: moottorinohjausjärjestelmä muuttui Simtec 56.1:stä Simtec 56.6:een ja mm. noiden secondary AIR cut-off venttiilien ulkonäkö ja niistä lähtevien letkujen sijainti muuttui ( 56.1:ssä on musta venttiili kun 56.6:ssa on alumiinin värinen venttiili ). Simtec 56.6 Ecotecin pakosarjan lämpökilven päältä puuttuu kokonaan se sellainen V:n muotoinen teline kaikkine letkuine ja kiinnikeineen.
Simtec 56.1 varustetussa Ecotecissa on vielä tuon secondary AIR cut-off venttiilin jälkeen ( ennen pakosarjaa ) tuollainen secondary air non-return valve. Taas 56.6 Ecotecistä tuo em. non-return venttiili puuttuu uudelleen suunnitellun/ parannellun secondary AIR cut-off venttiilin takia.
Niinkuin on aiemmin mainittu, tuo itse ( lisäilma- )pumppu löytyy ( menosuuntaan katsottuna ) etupuskurin vasemmasta reunasta.
Tuo koko lisä-ilmajärjestelmä on kehitetty vähentämään CO ja HC päästöjä.
Ecotecit muuttuivat vuonna 1997: moottorinohjausjärjestelmä muuttui Simtec 56.1:stä Simtec 56.6:een ja mm. noiden secondary AIR cut-off venttiilien ulkonäkö ja niistä lähtevien letkujen sijainti muuttui ( 56.1:ssä on musta venttiili kun 56.6:ssa on alumiinin värinen venttiili ). Simtec 56.6 Ecotecin pakosarjan lämpökilven päältä puuttuu kokonaan se sellainen V:n muotoinen teline kaikkine letkuine ja kiinnikeineen.
Simtec 56.1 varustetussa Ecotecissa on vielä tuon secondary AIR cut-off venttiilin jälkeen ( ennen pakosarjaa ) tuollainen secondary air non-return valve. Taas 56.6 Ecotecistä tuo em. non-return venttiili puuttuu uudelleen suunnitellun/ parannellun secondary AIR cut-off venttiilin takia.
Niinkuin on aiemmin mainittu, tuo itse ( lisäilma- )pumppu löytyy ( menosuuntaan katsottuna ) etupuskurin vasemmasta reunasta.
Tuo koko lisä-ilmajärjestelmä on kehitetty vähentämään CO ja HC päästöjä.

- caravan-coupe
- 'Diplomat'

Ei tule. G-astran x20xev:ssä on simtec 70 eikä tuota pumppua.levanen kirjoitti:Perusteluja? Faktatietoa? Mututietoa? Eikös X-päästöluokallisissa moottoreissa tule pakokaasujen takaisinkierrätyksen lisäksi vakiovarusteena myös tuo lisäilmapumppu.caravan-coupe kirjoitti:Ei kannata lähtä. Olet meinaan erittäin väärässä.
Edit: Siinä on myös tasapainoakselit joita ei ole vanhmmssa x20xev:ssä
Kehitys kehityy, moottorikoodi säilyy.