Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
JLP kirjoitti:Meikäläisen X20XEV:stä (-99) ei tommosia lisäilmapumppuja löydy. Onkohan niitä asennettu vain määrättyihin vuosimalleihin...?
levanen kirjoitti:Itse lisäilmapumppu sijaitsee siis kuskinpuolen lokarin sisällä. Lähtisin kyllä siitä että X20XEV koneella olevissa autoissa se on tehtaalla pistetty jokaiseen. Onhan noita sitten porukka poistellut jälkikäteen. Onko AIR/EGR mokkulat venttiilikopan oikeassa alareunassa vielä paikallaan?
EGR-venttiili löytyy (kylläkin poistettu käytöstä), muunlaista venttiiliä ei löydy eikä pakosarjasta lähde ylimääräisiä putkistoja/venttiilejä. En myöskään usko että mitään olisi poistettu koska autoni (Vectra -99) ei ole ollut yksityisen omistuksessa ennen minua...
Mistä muuten tiedän onko moottoriohjausjärjestelmän versio Simtec 56.6 vai simtec 70?
Minun vanhassa ompussani OLI tuollainen lisäilmapumppu. Se meni jumiin, kun oli kerännyt vettä itseensä. Pumpulla tosiaankin vaikutetaan kylmäkäynnistys päästöihin. Nyt tosin pakokaasut "tuoksuvat"=haisevat kylmänä.
jeppe jääkarhu kirjoitti:Taidat tarkoittaa tätä keskellä kuvaa sijaitsevaa "mokkulaa"? Se on Secondary AIR cut-off valve. Ja siitä ylävasemmalle löytyy kuuluisa EGR venttiili.
Mua kiinnostais mikä tossa kuvan alavasemmalla oleva musta kotelo on? Taitaa liittyä huohotukseen? Mutta siis mikä se kotelo siinä on?
jeppe jääkarhu kirjoitti:Taidat tarkoittaa tätä keskellä kuvaa sijaitsevaa "mokkulaa"? Se on Secondary AIR cut-off valve. Ja siitä ylävasemmalle löytyy kuuluisa EGR venttiili.
Mua kiinnostais mikä tossa kuvan alavasemmalla oleva musta kotelo on? Taitaa liittyä huohotukseen? Mutta siis mikä se kotelo siinä on?
Heh, se on joku jälkeenpäin asennettu huohotuksen suodatin. Itsekin aikoinani sitä ihmettelin. Tarkoitus olis jossain välissä vaihtaa tavallinen suora letku siihen.
jeppe jääkarhu kirjoitti:
Heh, se on joku jälkeenpäin asennettu huohotuksen suodatin. Itsekin aikoinani sitä ihmettelin. Tarkoitus olis jossain välissä vaihtaa tavallinen suora letku siihen.
Mahtaakohan olla jälkeenpäin asennettu? Mulla on ihan samanlainen, ja siksi kysyin. Ajattelinkin sen olevan joku suodatin. Ei oikein muutakaan tullut mieleen.
Powerhousu kirjoitti:
Joskus on täällä foorumilla ollu juttua, että vesi jotenki kondensoitus tohon koteloon ja aiheuttas harmia. Oli puhetta, että jos tollanen on, niin se kannattaa ottaa pois...
ekto kirjoitti:
Joskus on täällä foorumilla ollu juttua, että vesi jotenki kondensoitus tohon koteloon ja aiheuttas harmia. Oli puhetta, että jos tollanen on, niin se kannattaa ottaa pois...
Aha. No sitten mä varmaan revin sen pois. Tuskin kyseisestä operaatiosta ainakaan haittaa on.
jeppe jääkarhu kirjoitti:
Mahtaakohan olla jälkeenpäin asennettu? Mulla on ihan samanlainen, ja siksi kysyin. Ajattelinkin sen olevan joku suodatin. Ei oikein muutakaan tullut mieleen.
isännälle oli laitettu se mötikkä kun oli vaihdettu tyhjäkäyntimoottori uuteen.. omasta autosta oli vasta vaihdettu tyhjäkäyntimoottori kun se niin komeana kiilteli siellä ja kyseinen musta mötikkä löytyy myös minulta..
Se motikka on jälkeenpäin asennettu ja jotain tarinaa foorumilta löytyy siitä, että se kerää kondensiovettä.
Tosin, itselläni on tapana ajaa autolla sen verran, että se kunnolla lämpenee ja mahd. kondensiovedet haihtuu pois. Kylmillä keleillä en mitään lyhyitä reissuja edes viitsi tehdä...
mistä päin mahtaa löytyä vastaava pumppu -98 2,5bensa ompusta oon kuunnellu että, pitää outoa supsutusta kun on laittanut käyntiin sit vähän ajan päästä loppuu!!
Itelle riittäs kun tietäs sulakkeen jonka takaa tuo ottaa virtansa.. meenaan pitää jo niin vammasta ääntä kylmäkännistyksessa että ei kehtaa kohta autoo käynnistää enää. Saman lainen ääni ku olis putki/pakosarja halki
Rapsikaa helvettiin ne "kuraluurit" siitä huohotinletkujen välistä. Ei saa aikaan muuta kuin ongelmia. Joku viisas oli joskus GM:llä keksinyt, että niitä kannattaa asennuttaa noihin X20XEV- ja X18XE-moottoreihin jälkikäteen ehkäisemään noita kaasuläppäkotelo ja TK-säädin ongelmia. ...eipä oikein onnistuttu siinä asiassa.... Hakekaa vaikka Opelilta siihen oikea muotoletku, ei maksa paljoa, itse tein ko toimenpiteen heti tuon nykyisen auton ostettuani.
Kun muistaa uusia sen huohotin lektun, joka menee kannesta imutorveen, niin TK:n pitäisi pysyä kunnossa. Kun se letku ajanmyötä menee huonoksi, niin sen sisäpinnoista murenee tahmeita kumin palasia, jotka sitten matkustaa TK:hon.
ekto kirjoitti:Kun muistaa uusia sen huohotin lektun, joka menee kannesta imutorveen, niin TK:n pitäisi pysyä kunnossa. Kun se letku ajanmyötä menee huonoksi, niin sen sisäpinnoista murenee tahmeita kumin palasia, jotka sitten matkustaa TK:hon.
Ja sen ohuemman letkun ja porata auki 2mm terällä se reikä joinka murentuntu öljykumipaska on tukkinut kaasuläppäkotelosta.
MOI!Kuullostaa että olis ylimääräisiä osia konehuoneessa,onkohan sama juttu X25XE -98 ompussa??En kyllä noiden ohjeiden perusteella uskalla repiä mitään pois kun on vielä outo auto(2kk)että täytys saada vähän tarkemmat tiedot mitä kannattaa poistaa ja miten!!!