Vaihteet menee päälle ilman kytkintä??!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
manda_
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja manda_ »

itte oon ottanu sillon ku lipuu valoihi tai jotai, iha melkee tyhjäkäynnillä kakkoselta tai kolmoselta,irronnu on ilma mitää..
jukkapoika77
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jukkapoika77 »

itse asiassa jos osaa vaihtaa ilman kytkintä niin se on jopa parempi laatikolle kun silloin ei synkrot kulu kun kaasulla voi tasata kierrokset oikeiksi :wink: tuli opeteltua sisun kuorma-autolla jossa oli fullerin laatikko(synkronoimaton),ei meinaan onnistu vaihto normaalilla kytkin käytöllä.saakelin mukava vaihtaa ku oppii(nopea ja kevyt käyttää :D )
omega b2 farkku 2,2 16v.tomaatti

ex:"mv6"manuaali-94
vectra-b2 -99 2.0 sport voyage
omega-a 3,0 12v.-87
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

manda_ kirjoitti:itte oon ottanu sillon ku lipuu valoihi tai jotai, iha melkee tyhjäkäynnillä kakkoselta tai kolmoselta,irronnu on ilma mitää..
joo ihan samalla tavalla minäkin. Minun autossani vaihde lähtee kevyesti pois vasta jarrutuksen loppuvaiheessa, kun kierrokset on 1000rpm/min paikkeille - ellen nyt ihan väärin muista... ei tuu sitä kiekkamittaria niin tarkasti seurattua, vaan ihan kädellä vaihdekeppiä varovasti kokeilemalla.
Ja moottorijarruttelua tulee kyllä harrastettua muutenkin, ilman kytkintä sekä kytkimen kanssa.
Veeksi kirjoitti:
Antero kirjoitti:Vaihteen saa pois silmästä ihan kun ottaa vaan, kunhan et moottorijarruta tai kiihdytä.
Helpommin sanottu kuin tehty. Mikäli vaihde on silmässä, niin silloin 'aika' väkisin joko moottorijarruttaa tai kiihdyttää - enemmän tai vähemmän.
Niinpä niin... :) Mutta ilmeisesti Antero tarkoitti että silloin ajaa tasakaasulla.

Tuon kiihdyttämisen/kaasun painamisen olen kyllä sisäistänyt - elikkä silloin ei paineta kaasua, kun vaihtaa vaihteita ilman kytkintä. (no enpä kaasuttele yleensä kytkimen kanssakaan)
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

jukkapoika77 kirjoitti:tuli opeteltua sisun kuorma-autolla jossa oli fullerin laatikko(synkronoimaton),ei meinaan onnistu vaihto normaalilla kytkin käytöllä.
Kyllä muuten onnistuu jos osaa vaihtaa täsmälleen oikeassa kohdassa moottorin käyntinopeuteen suhteutettuna...
KJL
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja KJL »

Ylös ja alaspäin vaihto ilman kytkintä onnistuu, kun vain kierrokset on kohdallaan. Alaspäin välikaasu auttaa. Ylöspäin ei mielellään kovin korkeilla kierroksilla. Reilu vuosi sitten oli oikea jalka pakkolevos, kun oli jalkapöydästä luita poikki. Liikkeelle tyhjäkäynnillä ja sitten vasen jalka hoiteli jarrun ja kaasun, vaihdot ilman kytkintä molempiin suuntiin.

Missäs noita mainittuja F28 laatikoita on? En oo tarkemmin tutkinu, mikä loota tossa mun Vectras on. -97 farkku, X20XEV kone niin kaiketi siinä joku äffä-loota sitte on.
kontio
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kontio »

KJL kirjoitti:Ylös ja alaspäin vaihto ilman kytkintä onnistuu, kun vain kierrokset on kohdallaan. Alaspäin välikaasu auttaa. Ylöspäin ei mielellään kovin korkeilla kierroksilla. Reilu vuosi sitten oli oikea jalka pakkolevos, kun oli jalkapöydästä luita poikki. Liikkeelle tyhjäkäynnillä ja sitten vasen jalka hoiteli jarrun ja kaasun, vaihdot ilman kytkintä molempiin suuntiin.

Missäs noita mainittuja F28 laatikoita on? En oo tarkemmin tutkinu, mikä loota tossa mun Vectras on. -97 farkku, X20XEV kone niin kaiketi siinä joku äffä-loota sitte on.
Alfamer sanoo F18 tai F23
A4 Tdi
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

KJL kirjoitti: Missäs noita mainittuja F28 laatikoita on?
F28 löytyy alunperin vain 4x4 turbo vectran/calibran koneen jatkeena.
Jarnok
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jarnok »

Veeksi kirjoitti: Helpommin sanottu kuin tehty. Mikäli vaihde on silmässä, niin silloin 'aika' väkisin joko moottorijarruttaa tai kiihdyttää - enemmän tai vähemmän.
No mutta tajusit varmaan mitä hän ajoi takaa. eli ettei täysillä kiihdytä tai hirveätä moottorijarrutusta tee. Itse olen huomannu että menee pois helpoiten kun nostaa samaan aikaan jalan kaasulta ja vaihtaa vapaalle. siinä tulee sellainen kohta jolloin ei ole moottorijarrutusta eikä kiihdytä, helppoa.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

Viesti Kirjoittaja madi »

Juheksi kirjoitti:Elekää kokeilko F28 laatikon kanssa vauhista(ainakaan korkeilla kierroksilla). Meinaan prakaa synkrot just... :lol:
nimim. Tyhmästä päästä kärsii koko rahapussi...
hmmmm mulla o taas tuosta erinlaisia kokemuksia vaihteet menee suoraan päälle ja on nopeempi vaihtaa ilman kytkintä
vaihtanu ainaki 100 kertaa eikä kertaakaan oo tuutannu varattua
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Kadett C City 2.0 16v Turbo -76 "FakeXE"
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Menee hiukan OT:n puolelle ( utelias kyselee ), mutta mistäs noi laatikkokoodit ( F17, F28 jne. ) tulee? Korjatkaa ( älkääkä naurako :P ) jos oon pahasti metsässä, mutta onko niillä jotain tekemistä väännön ja sen kestämisen kanssa ( F17= 170Nm F28= 280Nm )??
Kuva
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

kyllä on just väännön kanssa mutta onhan siinä korjaus kerroinki :) et ei ne heti sano että naps ku o väännöt yli :P
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

madi kirjoitti:kyllä on just väännön kanssa mutta onhan siinä korjaus kerroinki :) et ei ne heti sano että naps ku o väännöt yli :P
Jep kiitti! Näin muistelinkin :)

Madi ( tai joku muu ), osaatko sanoa paljonko noissa on tuota korjauskerrointa ja onko se kerroin vakio vai vaihteleeko vaihteistottain?
Kuva
Eagle|
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Eagle| »

jeppe jääkarhu kirjoitti:
madi kirjoitti:kyllä on just väännön kanssa mutta onhan siinä korjaus kerroinki :) et ei ne heti sano että naps ku o väännöt yli :P

Madi ( tai joku muu ), osaatko sanoa paljonko noissa on tuota korjauskerrointa ja onko se kerroin vakio vai vaihteleeko vaihteistottain?
Jeppe mikäs laatikko näistä meijän laitteista sitten löytynee? :D toi F17 vai? -(z)-
Opel Astra K ST 1.4 AT6 Matrix Business -17
Ex. Astra J ST 1.4 -14, Astra G HB 2.2 -01 "Sport", Calibra 2.0 -95 "DTM Edition"
Ex. Volvo V50 1.6 DRIVe -10, V40 T4 -01 + BSR + KW Variante 1
t.steel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja t.steel »

Ylöspäin vaihtuu hienosti kun vaihtaa silloin kun rajoitin katkaisee syt.virran.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

jeppe jääkarhu kirjoitti:

se riippuu vähän käyttäjästäkin mulla kesti F16 yli 300nm vääntöjä
joillaki ei riitä F20 C20XE:n perässäkään
Vastaa Viestiin