Oktaanivalitsin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
dtm
'Admiral'
'Admiral'

Oktaanivalitsin

Viesti Kirjoittaja dtm »

Kone on C20LET. Jos vaihdan käytettävää bensaa 95:sta 98:aan niin pitääkö oktaanivalitsin kääntää toiseen asentoon?
HillBilly
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

dont tell mama (dtm) katsoo auton ohjekirjasta onko automallissa moottorinohjauksen hoitama oktaanitunnustus. Ainiin mutta se on joku turkkilaisen trokarin myymä suomalaiselle alvia maksamattomalle jobbarille hoitama tuontiläjä.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Asiattomuudet sikseen, tai kohta nimimerkki HillBilly saa bannia, vaikka vastauksessa on hieman asian puolikastakin, itse vastaus kuitenkin puuttui ja sen tilalla oli pelkkää v*ttuilua. Tämä huomautus siis myös muutamien muissa ketjuissa olleiden viestien takia.

Itse asiaan:

C20LET-moottorissa on nakutuksentunnistin ja sen myötä "automaattinen oktaanin valinta". Se ECU:n plugi valitsee Motronic M2.7-boksista eri käyrästöjä eri maiden saastemääräyksiä varten.

Sama homma mm. C20XE:ssä Motronic M2.5:n ja M2.8:n kanssakin.

Niissä moottorimalleissa, joissa ei ole nakutuksentunnistinta, tuolla plugilla valitaan ECU:usta käyrästö eri oktaanilukua varten.

Eli ihan huoletta voit tankata 98-oktaanista bensiiniä ja saat ehkä hieman enemmän tehoakin autosta ja kulutus saattaa pudota myös. Itse ajan pelkästään 98:lla molemmilla Opeleillani.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
dtm
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja dtm »

Kiitän ja kumarran kunnon vastauksesta. :D Ei muutaku tankille..
Vastaa Viestiin