Oktaanivalitsin
Oktaanivalitsin
Kone on C20LET. Jos vaihdan käytettävää bensaa 95:sta 98:aan niin pitääkö oktaanivalitsin kääntää toiseen asentoon?
Asiattomuudet sikseen, tai kohta nimimerkki HillBilly saa bannia, vaikka vastauksessa on hieman asian puolikastakin, itse vastaus kuitenkin puuttui ja sen tilalla oli pelkkää v*ttuilua. Tämä huomautus siis myös muutamien muissa ketjuissa olleiden viestien takia.
Itse asiaan:
C20LET-moottorissa on nakutuksentunnistin ja sen myötä "automaattinen oktaanin valinta". Se ECU:n plugi valitsee Motronic M2.7-boksista eri käyrästöjä eri maiden saastemääräyksiä varten.
Sama homma mm. C20XE:ssä Motronic M2.5:n ja M2.8:n kanssakin.
Niissä moottorimalleissa, joissa ei ole nakutuksentunnistinta, tuolla plugilla valitaan ECU:usta käyrästö eri oktaanilukua varten.
Eli ihan huoletta voit tankata 98-oktaanista bensiiniä ja saat ehkä hieman enemmän tehoakin autosta ja kulutus saattaa pudota myös. Itse ajan pelkästään 98:lla molemmilla Opeleillani.
Itse asiaan:
C20LET-moottorissa on nakutuksentunnistin ja sen myötä "automaattinen oktaanin valinta". Se ECU:n plugi valitsee Motronic M2.7-boksista eri käyrästöjä eri maiden saastemääräyksiä varten.
Sama homma mm. C20XE:ssä Motronic M2.5:n ja M2.8:n kanssakin.
Niissä moottorimalleissa, joissa ei ole nakutuksentunnistinta, tuolla plugilla valitaan ECU:usta käyrästö eri oktaanilukua varten.
Eli ihan huoletta voit tankata 98-oktaanista bensiiniä ja saat ehkä hieman enemmän tehoakin autosta ja kulutus saattaa pudota myös. Itse ajan pelkästään 98:lla molemmilla Opeleillani.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70