2000:sen remppa lähestyy

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja jamo81 »

Eli c20xe koneen tyypillisestä nakutuksesta olen saanut tarpeekseni eli kevään korvilla nostajat vaihtoon. Mistä nostajat? Eli kannattaako varaosana edes harkita? Ja mistä sit alkuperäisenä edullisesti? Ja kaikki nostajat kerral uusix?
Toinen olis jakopään remmi, vaihto lähenee, n. 50tkm täynnä. Pitääkö vesipumppu vaihtaa aina samal? Pumpul ajettu nyt n. 70 000km. Ja kiristin ja rullat samal vaihtoon?Rullia ei viime jakoremmin yhteydes vaihdettu.

Tänks!
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Vaihda ihmeessä kiristinrulla+jousi, ohjainrulla sekä pumppu kerralla. Se vesipumpppuhan ei maksa kun jonkun 30€ ja saa vaihdettua samalla vaivalla.

Noin olen tuota hiukan ajatellutkin, mutta miten on sitten noitten nostajien laita?
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Mä en niistä nostajista tiedä mtn, ittellä ne pitää ääntä muutaman minuutin jos auto ei ole ollut lämmityksessä, muutoin ne on aivan hiljaiset.
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Sitte tohon jakoremmin vaihtoon et tietääkö kukaan Oulun seudulta ammattitaitosta ja edullista liikettä missä homma hoituu?
Oulun autoliikkestä vain negatiivista kokemusta..
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Mä vaihdoin ne osat itse, aikaa meni n.6h (oli pikku onkelmia), mutta osat maksoivat hieman alle 170€.
mjh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mjh »

Se vesipumpppuhan ei maksa kun jonkun 30€ ja saa vaihdettua samalla vaivalla.
No ei se ihan samalla vaivalla mene. Joutuu irrottamaan jakohihnan takasuojan, ja että sen saa irti niin joutuu irrottamaan nokkapyörät. Mutta kylä se pumpppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa jos sillä on kerran jo ajettu 70 tkm.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Juu mä tarkotin vaan, että kun sen jakopään noin muutoin kerta avaa, niin kannattaa se pumppu vaihtaa samalla vaivalla. Eipä sen suojan irroitukseen mee kun muutama minuutti jahka on eka sijoittanu nokkapyöriin 2 minuuttia. :smile:
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Mitä jamboy tarkoitti pikku ongelmilla? Ajattelin sitte, josko aikaa löytyisi, niin käydä itse tuon jakopään kimppuun. On pariin kertaan tullut sitä rassattua, mutta pirun ahdas paikka. Miten sinne taikoo lisää tilaa? Mitä tulee erityisesti hommassa muistaa? Ja miten on remmin kireyden kans? Miten se säädetään?
Mailman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Mailman »

Kyllä noi nostajat kannattaa vaihtaa kerralla kaikki,jos niitä meinaat vaihtaa.

Voihan niitä koittaa kyllä puhdistaakkin,mutta se todennäköisesti vain hiljentää vähän sitä "nakutusta"... Tai voi olla,että se häviää kokonaankin, mutta tulee sitten taas ennemin tai myöhemmin takaisin.
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Nostajien puhdistuksesta ei ole oikein hyviä kokemuksia, joten eiköhän ne vaihtoon mene.. Nyt sitten kaivattas siihen jakoremmin vaihtoon ohjeistusta, ettei sitte tule ylläreitä. Kaikki neuvot tervetulleita.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Mulla oli se onkelma, ettei siimapyörä meinannu ottaa irrotakseen, eipä muuta isompaa. :smile: Muutoin onnistu hyvin. Eka irrottaa ilmanpuhdistimenkotelon, ja haitarikumit, sekä ilmammärämittarin pistokek irti. Löysää laturia ja irrota hihna, samon ohjaustehostimen hihnan kanssa. Irrota siimapyörä ja jakopäänkotelo (muutama pultti). Sitten saat hihnan, ohajimen, kiristimen ja jousen irti. Irrota siimapyörät, jotta saat sen aluslevyn pois, sen jälkeen irrota ne vesipumpun 3 pulttia ja voilà, kaik on irti. Samanlailla vaan kaikki kasaan....

Tilan saamiseksi tietty repsikan eturengas pois, ja autoa ylemmäs (paitsi jos sun selkä kestaa, niin eipä sitten mtn).
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Miten on sitten ton remmin kiristyksen kans? Miten se hoituu? Ja entä kampiakselin päässä oleva pieni pyörä (siis missä remmi kulkee), sen vaihto? Olen vain kuullut että kannattas vaihtaa ajoittain..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-02-24 12:58, jamo81 wrote:
Miten on sitten ton remmin kiristyksen kans? Miten se hoituu? Ja entä kampiakselin päässä oleva pieni pyörä (siis missä remmi kulkee), sen vaihto? Olen vain kuullut että kannattas vaihtaa ajoittain..
(C)20XE moottoreissa kannattaa vaihtaa vesipumppu ja kiristin pyörät 120 tkm välein (joka toinen kerta). Niin välttyy kalliilta ongelmilta.

j.h
mjh
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mjh »

Remmi kiristetään niin että siitä pisimmästä vapaasta pätkästä saa etusormen ja peukalon avulla käännettyä 45 astetta (ymmärsiköhän kukaan mitä tarkotin).
En ole kuullut että jakohihnan käyttöpyörää (se pieni siellä alhalla) tarvitsisi vaihtaa, mutta jos sen haluaa uusia niin iso torx pultti auki (on muuten lujassa, 250 Nm + liima) niin se lähtee. Pultti on uusittava.
Manta B 2.2 TIC / Astra H STW
Vastaa Viestiin