Kiitos ja kumarrus!
Mikä on ECU?
-
Opel Astra
- 'Senator'

Mikä on ECU?
Eli kuten otsikko kertoo en ole tuota saanut selville vaikka hakua olen käyttänyt.
Kertoisitteko mulle mikä tuo ecu on eli mihin sitä käytettään/mitä se tekee ja missä se sijaitsee ja miltä se näyttää?
Kiitos ja kumarrus!
Kiitos ja kumarrus!
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
-
kumimuumi
- OCF Member

Engine Control Unit, eli suomeksi moottorin ohjausyksikkö. Päättele siitä mikä se on ja mitä se tekee 
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Unit
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Unit
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Suomeksi sanottuna moottorin ohjainlaite.
Sisältää moottorin hallintaan liittyviä tietoja mm. sytytyskartastot, ruiskutuksen ohjaus
On yleensä musta tai alumiinin värinen laatikko.
Mallista vähän riippuu mihin on sijoitettu. Esim. Vectra A, Calibra löytyy apparin jalkotilasta suojamuovien takaa.
Muut voi täydentää sitten lisää. Nämä tuli nyt äkkiseltään mieleen.
Edit: kumimuumi ehti eka! Sitä se on kun pitää välissä ottaa huikka jotakin

Sisältää moottorin hallintaan liittyviä tietoja mm. sytytyskartastot, ruiskutuksen ohjaus
On yleensä musta tai alumiinin värinen laatikko.
Mallista vähän riippuu mihin on sijoitettu. Esim. Vectra A, Calibra löytyy apparin jalkotilasta suojamuovien takaa.
Muut voi täydentää sitten lisää. Nämä tuli nyt äkkiseltään mieleen.
Edit: kumimuumi ehti eka! Sitä se on kun pitää välissä ottaa huikka jotakin
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD
-
Opel Astra
- 'Senator'

Kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille!ata kirjoitti:No monissa autoissa ei pelkän ruiskun boxi, vaan se säätelee ihan kaikkea koneessa, myös sytytystä ja turboautoissa myös ahtopainetta ym. asioita. Polttoaineensyöttö on vain yksi ECU:n toiminnoista.
Tuo ylempänä oleva tummennettu kohta kiinnostaa nyt erityisesti. Eli olen tuossa toisessa topikissa http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=108498 kysellyt tuon oman Vectran vinkumisen perään ja se on paikallistettu mahdollisesti ahtoletkun vuodoksi ja ohjeeksi olen saanut sen pikaisen korjaamisen (joka on myös tavoitteena). Autossa on tehot mun mielestä tallella, mutta "ohjaako tuo ecu nyt väärin turboa" (tämä termi ei voisi varmaan olla enempää väärin) ja tuloksena on turbon rikkontuminen jossainvaiheessa? Opelin korjaamoille on helvetinmoiset jonot, mutta mun pitää kuitenkin päästä töihin joka päivä ja ajaa muitakin työajoja (kilometrejä tulee vähintään 120 km/päivä), niin mites tuossa käy jos ajan kuitenkin ihan normaalisti siihen asti kunnes saan auton korjattua?
Osaako esim. ata antaa vinkkiä entisenä hämeenlinnalaisena, että mihin muualle tuota autoa voi viedä näytille kuin Hämeenlinnan LänsiAutoon?
Vielä lisäkysymys: mistä tuo turbon normaali vinkuminen johtuu, hukkaportin aukeamisesta? Voiko tämä uusi vinkuminen liittyä myös siihen (eli hukkaportti päästää kokoajan hieman läpi)?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Leppis kirjoitti:Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit... Suomeksi Moottorin Ohjain Yksikkö eli MOY-VMK- kirjoitti:ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Onkai noita eri selityksiä tuolle lyhennykselle.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
BMW 530 XD
ECU sanaa käytetään muistakin,kuin pelkästään moottorinohjausyksiköstä joten itse myös olen tuon Electronic Control Unitin kannalla.Leppis kirjoitti:Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit...-VMK- kirjoitti:ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
-
Osku
Pysytään nyt kuitenkin siinä ECU-lyheentessä, ehkä hieman ymmärrettävämpi kuin tuo MOY... ja missäs tuommoista sitäpaitsi käytetään?Leppis kirjoitti:Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit... Suomeksi Moottorin Ohjain Yksikkö eli MOY-VMK- kirjoitti:ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Sulla ei oo hukkista tossa ku ahtopainetta säädellään turbon siivillä.Opel Astra kirjoitti:Kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille!ata kirjoitti:No monissa autoissa ei pelkän ruiskun boxi, vaan se säätelee ihan kaikkea koneessa, myös sytytystä ja turboautoissa myös ahtopainetta ym. asioita. Polttoaineensyöttö on vain yksi ECU:n toiminnoista.
Tuo ylempänä oleva tummennettu kohta kiinnostaa nyt erityisesti. Eli olen tuossa toisessa topikissa http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=108498 kysellyt tuon oman Vectran vinkumisen perään ja se on paikallistettu mahdollisesti ahtoletkun vuodoksi ja ohjeeksi olen saanut sen pikaisen korjaamisen (joka on myös tavoitteena). Autossa on tehot mun mielestä tallella, mutta "ohjaako tuo ecu nyt väärin turboa" (tämä termi ei voisi varmaan olla enempää väärin) ja tuloksena on turbon rikkontuminen jossainvaiheessa? Opelin korjaamoille on helvetinmoiset jonot, mutta mun pitää kuitenkin päästä töihin joka päivä ja ajaa muitakin työajoja (kilometrejä tulee vähintään 120 km/päivä), niin mites tuossa käy jos ajan kuitenkin ihan normaalisti siihen asti kunnes saan auton korjattua?
Osaako esim. ata antaa vinkkiä entisenä hämeenlinnalaisena, että mihin muualle tuota autoa voi viedä näytille kuin Hämeenlinnan LänsiAutoon?
Vielä lisäkysymys: mistä tuo turbon normaali vinkuminen johtuu, hukkaportin aukeamisesta? Voiko tämä uusi vinkuminen liittyä myös siihen (eli hukkaportti päästää kokoajan hieman läpi)?
Veikkaisin kans että sulla vuotaa joku turbon paineletkuista
Skoda Octavia -08