Mikä on ECU?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opel Astra
'Senator'
'Senator'

Mikä on ECU?

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Eli kuten otsikko kertoo en ole tuota saanut selville vaikka hakua olen käyttänyt. :oops: Kertoisitteko mulle mikä tuo ecu on eli mihin sitä käytettään/mitä se tekee ja missä se sijaitsee ja miltä se näyttää?

Kiitos ja kumarrus!
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Engine Control Unit, eli suomeksi moottorin ohjausyksikkö. Päättele siitä mikä se on ja mitä se tekee ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_Control_Unit
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Suomeksi sanottuna moottorin ohjainlaite.

Sisältää moottorin hallintaan liittyviä tietoja mm. sytytyskartastot, ruiskutuksen ohjaus

On yleensä musta tai alumiinin värinen laatikko.

Mallista vähän riippuu mihin on sijoitettu. Esim. Vectra A, Calibra löytyy apparin jalkotilasta suojamuovien takaa.

Muut voi täydentää sitten lisää. Nämä tuli nyt äkkiseltään mieleen.

Edit: kumimuumi ehti eka! Sitä se on kun pitää välissä ottaa huikka jotakin 8) :whack:
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Eli "kansan kielellä" ruiskun boksi :bonk:
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

No monissa autoissa ei pelkän ruiskun boxi, vaan se säätelee ihan kaikkea koneessa, myös sytytystä ja turboautoissa myös ahtopainetta ym. asioita. Polttoaineensyöttö on vain yksi ECU:n toiminnoista.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

ata kirjoitti:No monissa autoissa ei pelkän ruiskun boxi, vaan se säätelee ihan kaikkea koneessa, myös sytytystä ja turboautoissa myös ahtopainetta ym. asioita. Polttoaineensyöttö on vain yksi ECU:n toiminnoista.
Kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille!

Tuo ylempänä oleva tummennettu kohta kiinnostaa nyt erityisesti. Eli olen tuossa toisessa topikissa http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=108498 kysellyt tuon oman Vectran vinkumisen perään ja se on paikallistettu mahdollisesti ahtoletkun vuodoksi ja ohjeeksi olen saanut sen pikaisen korjaamisen (joka on myös tavoitteena). Autossa on tehot mun mielestä tallella, mutta "ohjaako tuo ecu nyt väärin turboa" (tämä termi ei voisi varmaan olla enempää väärin) ja tuloksena on turbon rikkontuminen jossainvaiheessa? Opelin korjaamoille on helvetinmoiset jonot, mutta mun pitää kuitenkin päästä töihin joka päivä ja ajaa muitakin työajoja (kilometrejä tulee vähintään 120 km/päivä), niin mites tuossa käy jos ajan kuitenkin ihan normaalisti siihen asti kunnes saan auton korjattua?

Osaako esim. ata antaa vinkkiä entisenä hämeenlinnalaisena, että mihin muualle tuota autoa voi viedä näytille kuin Hämeenlinnan LänsiAutoon?

Vielä lisäkysymys: mistä tuo turbon normaali vinkuminen johtuu, hukkaportin aukeamisesta? Voiko tämä uusi vinkuminen liittyä myös siihen (eli hukkaportti päästää kokoajan hieman läpi)?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Leppis
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Leppis »

-VMK- kirjoitti:ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit... Suomeksi Moottorin Ohjain Yksikkö eli MOY :lollis:
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Leppis kirjoitti:
-VMK- kirjoitti:ECU eli Electronic Control Unit ja toinen käytetty on ECM eli Electronic Control Module.
Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit... Suomeksi Moottorin Ohjain Yksikkö eli MOY :lollis:

Onkai noita eri selityksiä tuolle lyhennykselle.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Leppis kirjoitti:
Kyllä minä nyt kuitenkin annan äänen sille, että se on Engine Control Unit...
ECU sanaa käytetään muistakin,kuin pelkästään moottorinohjausyksiköstä joten itse myös olen tuon Electronic Control Unitin kannalla.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Leppis kirjoitti:
Pysytään nyt kuitenkin siinä ECU-lyheentessä, ehkä hieman ymmärrettävämpi kuin tuo MOY... ja missäs tuommoista sitäpaitsi käytetään?
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Opel Astra kirjoitti:
ata kirjoitti:No monissa autoissa ei pelkän ruiskun boxi, vaan se säätelee ihan kaikkea koneessa, myös sytytystä ja turboautoissa myös ahtopainetta ym. asioita. Polttoaineensyöttö on vain yksi ECU:n toiminnoista.
Kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille!

Tuo ylempänä oleva tummennettu kohta kiinnostaa nyt erityisesti. Eli olen tuossa toisessa topikissa http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=108498 kysellyt tuon oman Vectran vinkumisen perään ja se on paikallistettu mahdollisesti ahtoletkun vuodoksi ja ohjeeksi olen saanut sen pikaisen korjaamisen (joka on myös tavoitteena). Autossa on tehot mun mielestä tallella, mutta "ohjaako tuo ecu nyt väärin turboa" (tämä termi ei voisi varmaan olla enempää väärin) ja tuloksena on turbon rikkontuminen jossainvaiheessa? Opelin korjaamoille on helvetinmoiset jonot, mutta mun pitää kuitenkin päästä töihin joka päivä ja ajaa muitakin työajoja (kilometrejä tulee vähintään 120 km/päivä), niin mites tuossa käy jos ajan kuitenkin ihan normaalisti siihen asti kunnes saan auton korjattua?

Osaako esim. ata antaa vinkkiä entisenä hämeenlinnalaisena, että mihin muualle tuota autoa voi viedä näytille kuin Hämeenlinnan LänsiAutoon?

Vielä lisäkysymys: mistä tuo turbon normaali vinkuminen johtuu, hukkaportin aukeamisesta? Voiko tämä uusi vinkuminen liittyä myös siihen (eli hukkaportti päästää kokoajan hieman läpi)?
Sulla ei oo hukkista tossa ku ahtopainetta säädellään turbon siivillä.
Veikkaisin kans että sulla vuotaa joku turbon paineletkuista :wink:
Skoda Octavia -08
Vastaa Viestiin