X16XEL tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Xtreme
'Kapitän'
'Kapitän'

X16XEL tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Xtreme »

Eli auto on Gastra -99 X16XEL-motilla. Tyhjäkäynnissä on jotain pikkusen kummallista: kun auton käynnistää kylmänä tyhjäkäynti röpöttää jossain 1300rpm tietämillä, mutta mikäli kerran ripeästi polkaisee kaasua siten että kiekat nousee 3000 tietämille, tyhjäkäynti tasaantuu.

Mistä kummasta tällainen voi johtua?

Lisäksi kun nostaa jalan kaasulta (moottorijarrutus) aut nytkähtää pari kertaa. Sama tapahtuu kun pienillä kierroksilla painaa kaasua vähänkin nopeammin.

Olisiko tähän ideoita?
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: X16XEL tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Xtreme kirjoitti:Eli auto on Gastra -99 X16XEL-motilla. Tyhjäkäynnissä on jotain pikkusen kummallista: kun auton käynnistää kylmänä tyhjäkäynti röpöttää jossain 1300rpm tietämillä, mutta mikäli kerran ripeästi polkaisee kaasua siten että kiekat nousee 3000 tietämille, tyhjäkäynti tasaantuu.

Mistä kummasta tällainen voi johtua?

Lisäksi kun nostaa jalan kaasulta (moottorijarrutus) aut nytkähtää pari kertaa. Sama tapahtuu kun pienillä kierroksilla painaa kaasua vähänkin nopeammin.

Olisiko tähän ideoita?
Tuota röpötystä itselläkin, onko sitten vika vai ei?? Oon ajatellu että kuuluu asiaan..
Onko uutena tehny moista, kuka tietää kun käytettynä läjän ostin :)
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Vähän epäilisin takeltelevaa EGR-venttiiliä tai tyhjäkäyntisäädintä. Ne on aika yleisiä vikoja.
kurttu
Anodi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Anodi »

Mä olen ajatellut että on ihan normaalia, että kylmänä kierrokset on jonkin aikaa hiukan yli tuhat ja sitten laskee jonnekin 900 tienoille. Vähän niinku ryyppy toimii :-? Vai mitä tuo röpöttäminen tarkoittaa, seilaako tyhjäkäynti?

Mulla oli vikaa egr-venttiilissä, silloin tyhjäkäynti heitteli ihan miten sattuu, vika korjautui kyseistä osaa naputtelemalla.
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Anodi kirjoitti:Mä olen ajatellut että on ihan normaalia, että kylmänä kierrokset on jonkin aikaa hiukan yli tuhat ja sitten laskee jonnekin 900 tienoille. Vähän niinku ryyppy toimii :-? Vai mitä tuo röpöttäminen tarkoittaa, seilaako tyhjäkäynti?

Mulla oli vikaa egr-venttiilissä, silloin tyhjäkäynti heitteli ihan miten sattuu, vika korjautui kyseistä osaa naputtelemalla.
Ei mulla ainakaan seikkaile tyhjäkäynti, pakoäänet on vaan sellaset röps röps röps :)...ja tosiaan palautuu joko kierroksia käyttämällä normaaliksi tai jos annat käydä tarpeeks kauan tyhjäkäynnilla. Mun mielestä ton kuuluukin toimia noin, voi olla että olen väärässä mutta ihan sama koska ei tuo mua tuu haittaamaan.
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Xtreme
'Kapitän'
'Kapitän'

kurttu kirjoitti:Vähän epäilisin takeltelevaa EGR-venttiiliä tai tyhjäkäyntisäädintä. Ne on aika yleisiä vikoja.
Egr on tukittu, ja egr:n piuha vielä irrotettu, kun ei nykiminen ilman loppunut! Tyhjäkäyntisäädintä voisi putsaillam ei kyllä taida olla paskainen, kun kuitenkin muuten käy tyhjäkäyntiä nätisti ja lähtee ilman kaasua liikkeelle, eli säätää oikein.
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Ihan normaalia, X18XE ja X25XE:kin nostaa kylmänä kierrokset sinne n.1300, ja laskee normaalille tasolle ku kone lämpiää/polkasee kaasua
Astra_X_2
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra_X_2 »

Tuossa on jonkin sortin lisäilmapumppu työntämässä ilmaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ihan normaali ääni, kestää jonkin aikaa ja loppuu itsestään.
Xtreme
'Kapitän'
'Kapitän'

Zafira kirjoitti:Ihan normaalia, X18XE ja X25XE:kin nostaa kylmänä kierrokset sinne n.1300, ja laskee normaalille tasolle ku kone lämpiää/polkasee kaasua
Jep, mutta se "röpötys" siinä se enemmän häiritsevä tekijä onkin :)
masa_
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja masa_ »

Itellä kanssa x16xel ja toi on ihan normaalia. Kylmänä kierrokset vähän korkeemmalla mutta kun kone lämpenee nii sitte tasaantuu.
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
Nabbe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Nabbe »

Missä tuo EGR-venttiili asustaa että tietäisi vähän hennosti naputella? :)
Xtreme
'Kapitän'
'Kapitän'

Mistäköhän sitten voisi sellainen johtua, kun olen tässä huomannut, että starttia joutuu pyörittämään hieman kauemman (ei kuitenkaan kauaa) kuin ennen, ennen kuin auto hörähtää käyntiin. Ennen on riittänyt että näyttää vähän avainta niin on lähtenyt käymään.
Vastaa Viestiin