Astra F ja etpyörien ravistelu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Astra F ja etpyörien ravistelu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Tuli tässä viime lauantaina uusittua oik. puol. etupyörälaakeri sekä taas niveliä. Mokoma jarrulevy niin pahasti ruostunut kiinni napaan että oli pakko tukea levy pariin pattinkiin ja iso leka kyljelleen navan päälle. Sitte vaan toisella mokomalla kolme tosi napakkaa iskua niin johan lähti... :D
Outoa on se että uusi laakeri on väljä vaikka miten lujaa kiristi napamutteria, aina vaan klappia.... :o Lisäksi ravistaa niin hitosti kun ajaa. Outoa oli myös se että mun mielestä se vetarin akseli venyi niin hitosti siitä sisemmästä nivelestä, kumipalje oikein venyi.... :o
Mun astrassa nuo vetarit tosi tiukassa navoissa joten joutuu aina irroittaa alapallonivel ja jaloilla pitää tolppaa vähän ulospäin kun naputtaa vasaralla sitä vetarin mutteria että irtoaa navasta. Onko mahdollista että vetarit loppu / vaurioituneet, vai olisikohan jarrulevy menny kieroon kun hakkasi napa irti? Ainakaan jarrupoljin ei pumppaa kun jarruttaa. Vai kuinka yleistä on että vetareista hajoaa ne jotkut kiinnitysklipsut jotka korjauskirjan mukaan kiinnittää akselin vetariin? Ja kuinka paljon nämä klipsut antaa akselin venyä siinä vetarissa?
Olisin erittäin kiitollinen mikäli te muut jakaisitte vähän kokemuksia niin että pääsisin siitä piinaavasta ravistelusta eroon... :(

P.S

Mitä olette muuten maksaneet yhden laakerin vaihdosta? Multa pyydetty luokkaa 90-130€, mikä mun mielestä aivan tolkuton hinta, mukana ei vielä sitten itse laakeria..... :o Ja kernaasti kuulisin kokemuksia POWERDRIVE merkkisistä laakereista, sellaisen asensin ja 300km niin vikisi, mutta kuten sanottua niin siinä oli sitä väljyyttä.

Kiitän etukäteen niitä jotka viitsivt lukea minun viestiä, ja vielä enemmän niitä jolla olisi asiallista tietoa johonkiin minun kysymyksistä... :D
iHenkkaZ
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

mullaki oli jotain halpis laakereita 2:t kesässä... vituttaa!!! tosin eturattaat länköttää reilun madalluksen takia! puslia on kans menny
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Jope
OCF Member 2016

Re: Astra F ja etpyörien ravistelu

Viesti Kirjoittaja Jope »

keltanokka kirjoitti:Outoa on se että uusi laakeri on väljä vaikka miten lujaa kiristi napamutteria, aina vaan klappia.... :o Lisäksi ravistaa niin hitosti kun ajaa.
Kyllähän siellä pieni välys kuuluu olla. Ettei olisi jengat mennyt siitä napamutterista? Kiero jarrulevy ravistaa myös todella ilkeästi mutta sen kyllä huomasi myös jarruttaessa. Tuossa on muistaakseni kahta eri laakeria: 72mm ja 74mm mutta kai sen olisi asentaessakin jo huomannut, jos isompaan tolppaan heivaa pieneen tolppaan tarkoitetun laakerin?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

No sitä myyjän paperit väkisin tarjosi, 74mm. Mut 72 mm on niin kireä että pitää vetää paikoille kierretangolla tai prässätä ruuvipenkissä. Eli oikea on laakerikoko. Ei vaan väljyyttä toisella puolella. Tuli hankittua tänään uusi FAQ laakeri sekä uudet jarrulevyt / palat. Jos nyt sattuis meneen kohdille, varalla on 1kpl POWERDRIVE laakeri jota en varmaan asenna... :(
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

keltanokka kirjoitti:Mut 72 mm on niin kireä että pitää vetää paikoille kierretangolla tai prässätä ruuvipenkissä.
Ei välttämättä :lol: Itse kuumailmapuhaltimella kuumensin tolpan ja laakeri pakkasesta, niin se humpsahti sisään, kun vaan näppinsä siitä irti päästi. Oli hieman hölmö fiilis... mutta kyllä se siellä on vielä pysynyt.
AksuPaksu
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja AksuPaksu »

Kannattaa muuten kiristää se jarrulevyn "kiinitysruuvi" siten että aluksi on laittanut pari pyöränpulttia kiinno jolloin levy on varmasti keskittynyt. Miulla vectrassa ravisti suorat levyt, mutta korjaantu tällä konstilla.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Kiitokset vinkeistä! Jos lisää tietoa niin hyvä. Näitä kokeilen varmasti huomenna kun vaihdan, taas, uuden lakerin ja levyt.
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Mulla loppu jatkuva ravistus yli 80km/h f-astrassa, kun vaihdoin uudet etujarrulevyt/palat. Kannattaa huoltaa satulat kans huolella, ettei uudet levyt mee kieroon laahaavien jarrujen takia.

Levyjen vaihdon jälkeen oli vielä jäljellä ravistelutaipumus, eli epätasanen asfaltti ja oikeastaan kaikki paitsi lasinsileä tie täristi rattia. Se parani alatukivarsien isojen puslien vaihdolla. Samalla väheni vääntely urissa ja sivutuuliherkkyys.
kurttu
Vastaa Viestiin