Lasikuitukonepellin teko

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Lasikuitukonepellin teko

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Meinasin alkaa turaamaan asconaan ja ehkä kaverin sössön-sössöön konepeltiä kuidusta. Millä sitä pitäisi vahvistaa ja kuinka paksu siitä pitäisi tehdä että se olisi kunnolla tukeva ettei maalit lohkeilisi?? Meinasin että "pelti" tulisi ihan saranoihin kiinni ja että tuulihaka/lukko (ettei kaikki availe peltiä omin nokkinensa) tulisi myös lukkosokkien lisäksi.

Ja hiekkahartsi.. kuinka paljon, mitä, miksi ja käykö se joka paikkaan?

Meinasin samalla yrittää 13l subikoteloa tehdä, ainakin "pohja" ja ehkä jotain seiniä kuidusta..

..Kuitusotkuista on kokemusta yhden puskurin korjaamisen verran..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
c-murder
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja c-murder »

Carina II 1.6 vm89
Kadett E Farmari 2.0 16V vm89
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Olen mä noikin joskus lukenut ja nyt taas. Silti ??
-TH-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja -TH- »

miks tahot kuitupellin?
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Tuning :D

Hyvät pellit on meijän varastoista kohtuu vähissä ja säästäishän tossa painossakin.

Tosin kyllä mä ihan kokeilun halustakin tota liimaa-sormi-otsaan-leikkiä meinasin yrittää toteuttaa.
-TH-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja -TH- »

vai tunink...... :D

et siinä painossa kyllä säästä yhtään, jos siis vahvikkeita meinaat laittaa... ehkä joku sprinttityylinen lepattava lärpäke on kevyempi.
hexagon
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hexagon »

taidanpa tehdä mantaanikin hiilaripellin sit samantien :D sit ku jaksaa aloittaa
www.thedreamtuners.com

Manta B 20ne -79
Manta B 2,0E Gsi vm-86
KTM SXF250
HONDA CR250
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Otetaas taas esille kun aihe on viimeinkin ajankohtainen 8)

Millä valmiin osan pinta viimeistellään sileäksi? Vai tuleeko kuitu/hartsipinnasta kerralla maalattavan kuntoinen? Joitain valmiita konepeltejä olen nähnyt jopa gelcoat-pinnalla.

Ja vahvikkeiden kiinnittäminen.. Yksi kuituosia tehnyt heebo sanoi ettei vahvikkeita kannata laminoida kiinni koska ne vetävät pinnan mutkalle, vaan neuvoi kiinnittämään ne koriliimalla.
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
T.J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T.J »

-TH- kirjoitti:vai tunink...... :D

et siinä painossa kyllä säästä yhtään, jos siis vahvikkeita meinaat laittaa... ehkä joku sprinttityylinen lepattava lärpäke on kevyempi.
jaa kuinkas niin ei painossa säästäis yhtään?
Kyllä ne tuki pellitkin ihan tavallisessakin pellissä.
-Turbo Calibra 4*4
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
squealer
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja squealer »

kumimuumi kirjoitti:Millä valmiin osan pinta viimeistellään sileäksi? Vai tuleeko kuitu/hartsipinnasta kerralla maalattavan kuntoinen? Joitain valmiita konepeltejä olen nähnyt jopa gelcoat-pinnalla.
Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.
Jansperi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jansperi »

T.J kirjoitti:
-TH- kirjoitti:vai tunink...... :D

jaa kuinkas niin ei painossa säästäis yhtään?
Kyllä ne tuki pellitkin ihan tavallisessakin pellissä.
Kyl siinä säästää... Kaveri teki a vectraan konepeiton lasikuidusta ja vahvikkeena ohutta muoviputkea..

Tuolla pari kuvaakin mut ei taida olla viel tuki putket paikallaan noissa kuvissa.. http://smg.photobucket.com/albums/v491/ ... /?start=40
Wlooffy
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wlooffy »

OT: Olisin saanut autoa vaihtaessa omegaani lasikuitukonepellin jossa evo scooopit, mutta ei mahtunut auton sisälle ja olin menossa käymään vielä helsingin keskustassa silloin, niin en voinut ottaa sitä mukaan :cry: :cry: :cry:

Takaisin asiaan.
Asettaako laki mitään vaatimuksia konepellille esim kestävyydessä?
Omega A -90 20SE, EX. Astra F -92
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

squealer kirjoitti: Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.
Korjaillaas nyt vähän, niin joku taas saa korjailla mun sanomisia. :D
Itse siis olen ymmärtänyt näin: Siis osastahan tulee juuri niin tasainen kuin sen muotin pinta on. Siksi se muotin teko kannattaa aloittaa sillä gelcoatilla. Tämä pintahan on siis se mitä vasten tulee se valmiin kappaleen yläpinta. Itse kappaleen valmistus taas kannattanee aloittaa topcoatilla, jotta pinnasta tosiaan saadaan hyvä. Yleensäkin kai se topcoat siihen pintaan mikä jää näkyviin. Käsittääkseni tavallinen gelcoat jää vähän tahmeaksi, eli sitä on paha alkaa maalailemaan. Siksi topcoat.

Edit: Ja tosiaan korjatkaa jos aihetta on. Itsellä ei ole kokemusta näistä pintojen viimeistelyistä, kun en ole sellaisia kappaleita tehnyt mikä sen vaatisi.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja rausku72 »

Powerhousu kirjoitti:
squealer kirjoitti: Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.
Korjaillaas nyt vähän, niin joku taas saa korjailla mun sanomisia. :D
Itse siis olen ymmärtänyt näin: Siis osastahan tulee juuri niin tasainen kuin sen muotin pinta on. Siksi se muotin teko kannattaa aloittaa sillä gelcoatilla. Tämä pintahan on siis se mitä vasten tulee se valmiin kappaleen yläpinta. Itse kappaleen valmistus taas kannattanee aloittaa topcoatilla, jotta pinnasta tosiaan saadaan hyvä. Yleensäkin kai se topcoat siihen pintaan mikä jää näkyviin. Käsittääkseni tavallinen gelcoat jää vähän tahmeaksi, eli sitä on paha alkaa maalailemaan. Siksi topcoat.

Edit: Ja tosiaan korjatkaa jos aihetta on. Itsellä ei ole kokemusta näistä pintojen viimeistelyistä, kun en ole sellaisia kappaleita tehnyt mikä sen vaatisi.

Juurikin näin!!! :thumbsup:
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
Vastaa Viestiin