Lasikuitukonepellin teko
-
kumimuumi
- OCF Member

Lasikuitukonepellin teko
Meinasin alkaa turaamaan asconaan ja ehkä kaverin sössön-sössöön konepeltiä kuidusta. Millä sitä pitäisi vahvistaa ja kuinka paksu siitä pitäisi tehdä että se olisi kunnolla tukeva ettei maalit lohkeilisi?? Meinasin että "pelti" tulisi ihan saranoihin kiinni ja että tuulihaka/lukko (ettei kaikki availe peltiä omin nokkinensa) tulisi myös lukkosokkien lisäksi.
Ja hiekkahartsi.. kuinka paljon, mitä, miksi ja käykö se joka paikkaan?
Meinasin samalla yrittää 13l subikoteloa tehdä, ainakin "pohja" ja ehkä jotain seiniä kuidusta..
..Kuitusotkuista on kokemusta yhden puskurin korjaamisen verran..
Ja hiekkahartsi.. kuinka paljon, mitä, miksi ja käykö se joka paikkaan?
Meinasin samalla yrittää 13l subikoteloa tehdä, ainakin "pohja" ja ehkä jotain seiniä kuidusta..
..Kuitusotkuista on kokemusta yhden puskurin korjaamisen verran..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Oisko noist jotaa apuu
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59315
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=35134
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=59315
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=35134
Carina II 1.6 vm89
Kadett E Farmari 2.0 16V vm89
Kadett E Farmari 2.0 16V vm89
-
kumimuumi
- OCF Member

Otetaas taas esille kun aihe on viimeinkin ajankohtainen
Millä valmiin osan pinta viimeistellään sileäksi? Vai tuleeko kuitu/hartsipinnasta kerralla maalattavan kuntoinen? Joitain valmiita konepeltejä olen nähnyt jopa gelcoat-pinnalla.
Ja vahvikkeiden kiinnittäminen.. Yksi kuituosia tehnyt heebo sanoi ettei vahvikkeita kannata laminoida kiinni koska ne vetävät pinnan mutkalle, vaan neuvoi kiinnittämään ne koriliimalla.
Millä valmiin osan pinta viimeistellään sileäksi? Vai tuleeko kuitu/hartsipinnasta kerralla maalattavan kuntoinen? Joitain valmiita konepeltejä olen nähnyt jopa gelcoat-pinnalla.
Ja vahvikkeiden kiinnittäminen.. Yksi kuituosia tehnyt heebo sanoi ettei vahvikkeita kannata laminoida kiinni koska ne vetävät pinnan mutkalle, vaan neuvoi kiinnittämään ne koriliimalla.
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
jaa kuinkas niin ei painossa säästäis yhtään?-TH- kirjoitti:vai tunink......![]()
et siinä painossa kyllä säästä yhtään, jos siis vahvikkeita meinaat laittaa... ehkä joku sprinttityylinen lepattava lärpäke on kevyempi.
Kyllä ne tuki pellitkin ihan tavallisessakin pellissä.
-Turbo Calibra 4*4
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.kumimuumi kirjoitti:Millä valmiin osan pinta viimeistellään sileäksi? Vai tuleeko kuitu/hartsipinnasta kerralla maalattavan kuntoinen? Joitain valmiita konepeltejä olen nähnyt jopa gelcoat-pinnalla.
Kyl siinä säästää... Kaveri teki a vectraan konepeiton lasikuidusta ja vahvikkeena ohutta muoviputkea..T.J kirjoitti:jaa kuinkas niin ei painossa säästäis yhtään?-TH- kirjoitti:vai tunink......![]()
et siinä painossa kyllä säästä yhtään, jos siis vahvikkeita meinaat laittaa... ehkä joku sprinttityylinen lepattava lärpäke on kevyempi.
Kyllä ne tuki pellitkin ihan tavallisessakin pellissä.
Tuolla pari kuvaakin mut ei taida olla viel tuki putket paikallaan noissa kuvissa.. http://smg.photobucket.com/albums/v491/ ... /?start=40
OT: Olisin saanut autoa vaihtaessa omegaani lasikuitukonepellin jossa evo scooopit, mutta ei mahtunut auton sisälle ja olin menossa käymään vielä helsingin keskustassa silloin, niin en voinut ottaa sitä mukaan
Takaisin asiaan.
Asettaako laki mitään vaatimuksia konepellille esim kestävyydessä?
Takaisin asiaan.
Asettaako laki mitään vaatimuksia konepellille esim kestävyydessä?
Omega A -90 20SE, EX. Astra F -92
-
Powerhousu
- 'Admiral'

Korjaillaas nyt vähän, niin joku taas saa korjailla mun sanomisia.squealer kirjoitti: Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.
Itse siis olen ymmärtänyt näin: Siis osastahan tulee juuri niin tasainen kuin sen muotin pinta on. Siksi se muotin teko kannattaa aloittaa sillä gelcoatilla. Tämä pintahan on siis se mitä vasten tulee se valmiin kappaleen yläpinta. Itse kappaleen valmistus taas kannattanee aloittaa topcoatilla, jotta pinnasta tosiaan saadaan hyvä. Yleensäkin kai se topcoat siihen pintaan mikä jää näkyviin. Käsittääkseni tavallinen gelcoat jää vähän tahmeaksi, eli sitä on paha alkaa maalailemaan. Siksi topcoat.
Edit: Ja tosiaan korjatkaa jos aihetta on. Itsellä ei ole kokemusta näistä pintojen viimeistelyistä, kun en ole sellaisia kappaleita tehnyt mikä sen vaatisi.
Powerhousu kirjoitti:Korjaillaas nyt vähän, niin joku taas saa korjailla mun sanomisia.squealer kirjoitti: Jos muottiin sen konepellin laminoit niin gelcoat sinne ensiksi muottiin niin tulee kohtuu sileä pinta, näin olen ymmärtänyt.![]()
Itse siis olen ymmärtänyt näin: Siis osastahan tulee juuri niin tasainen kuin sen muotin pinta on. Siksi se muotin teko kannattaa aloittaa sillä gelcoatilla. Tämä pintahan on siis se mitä vasten tulee se valmiin kappaleen yläpinta. Itse kappaleen valmistus taas kannattanee aloittaa topcoatilla, jotta pinnasta tosiaan saadaan hyvä. Yleensäkin kai se topcoat siihen pintaan mikä jää näkyviin. Käsittääkseni tavallinen gelcoat jää vähän tahmeaksi, eli sitä on paha alkaa maalailemaan. Siksi topcoat.
Edit: Ja tosiaan korjatkaa jos aihetta on. Itsellä ei ole kokemusta näistä pintojen viimeistelyistä, kun en ole sellaisia kappaleita tehnyt mikä sen vaatisi.
Juurikin näin!!!
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.