Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Moi,
Pitäisi vaihtaa -98 1,8 16V Astraan jarrulevyt eteen. En ole aiemmin tähän autoon koskenut.
Onko jotain erityistä huomattavaa, vai meneekö heittämällä. Kiristysmomentit ?
hanta kirjoitti:Moi,
Pitäisi vaihtaa -98 1,8 16V Astraan jarrulevyt eteen. En ole aiemmin tähän autoon koskenut.
Onko jotain erityistä huomattavaa, vai meneekö heittämällä. Kiristysmomentit ?
kiitos vihjeistä,
Hannu
Vaiheltiin tohon mun sigun pirssiin etujarrukilkkeet (iskarit myös) tänään, Jarrusatuloilta 2 kuusiokolopulttia pois (saat satulat edestä), levyn pinnassa oleva ristipääruuvi pois.
Joutuu sitten tarjoamaan vasaraa/pikkulekaa kivasti, meinaan omassa oli levyt aika jumissa.
Välttämätöntä ei varmaan ole pois ottaa vetoakselin päässä olevaa mutteria pois, viisaammat voi sen kertoa...
Ainaki -95 mallissa tarvi 7mm ja 10mm kuusiokolo avaimet. Ja muista pyyhkiä ne olakkeet johon levyt tulee esim. hiekkapaperilla(isommat ruosteet ja paskat pois ) helpottaa uusien levyjen paikalleen laittoa.
Osku kirjoitti:Ja uudet levyt pitää pyyhkiä puhtaaksi varastointirasvasta jollain liuottimella. Voi olla ihan itsestään selvyyskin, mutta kunhan muistutin.
Kiitos tiedoista kaikille. Vaihtohomma on kohta edessä koska levyt alkaa olla aika kuluneet ja epätasaiset. Mahtaisiko joku vielä tietää satulaa pitävien kuusikolopulttien momentit ?
Vedä niin kiinni kuin saat yhdellä kädellä ja isolla räikällä ilman jatkoja. Oisko ollu kiristysmomentti jarrusatula->kannake jotain 95Nm. Että aika piukkaan saa laittaa. Lukkoliima on myös kova sana.
Sulta tippuu jarrusatula ajossa jos vedät ~30Nm "sormitiukkuuteen" sen kiinni etutolppaan. Puhutaankohan me nyt samasta asiasta? Mä puhun jarrusatulan kiinnityksestä etutolppaan. Sä ilmeisesti jarrusatulan kahden osan pulttaamisesta toisiinsa kiinni? Liukutappien (jotka kiinnittävät satulan liukuosat toisiinsa kiinni) pulttien momentti on 30Nm.
Selitinköhän mä tarpeeksi epäselvästi?
Joo, taidettiin puhua vähän eri pulteista. Tarkoitushan on vaihtaa vain jarrulevyt, elikä riittää kun irroitan jarrupalojen päällä olevan "kannen" ei siis koko jarrusatulaa. 30 Nm sille (mikä liekään nimeltään) "kannelle" kuulostaa sopivalta, kiitokset vielä tiedosta.
t. Hanski