20xe ja 20xev tehojen erillaisuuden syy...
20xe ja 20xev tehojen erillaisuuden syy...
Eli, Lyhyesti haluaisin tietää, miksi tämä uudempi vectran 16 venttiilinen moottori on tehottomampi, kuin vanhempi 16 venanen? ecotekin olemassaolon tiedänkin, mutta miten se vaikuttaa tehoihin, ja onko jokin muu, mikä tehottomuuteen?
Kun tähän saadaan vastaus, niin seuraava kysymys onkin, että saako tämän uudemman 16 venaseb vanhemman 16 venasen tasolle lissällä, tai poistamalla joitain osia. vai mitä pitäisi tehdä?
Kun tähän saadaan vastaus, niin seuraava kysymys onkin, että saako tämän uudemman 16 venaseb vanhemman 16 venasen tasolle lissällä, tai poistamalla joitain osia. vai mitä pitäisi tehdä?
-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

Re: 20xe ja 20xev tehojen erillaisuuden syy...
C20XE (vanhempi 16V) ja X20XEV (uudempi 16V) ovat kaksi eri moottoria, joten eiköhän tehojen erilaisuuden syy ole pitkälti siinäpoina kirjoitti:Eli, Lyhyesti haluaisin tietää, miksi tämä uudempi vectran 16 venttiilinen moottori on tehottomampi, kuin vanhempi 16 venanen? ecotekin olemassaolon tiedänkin, mutta miten se vaikuttaa tehoihin, ja onko jokin muu, mikä tehottomuuteen?
X20XEV koneen virittäminen & C20XE virittäminenpoina kirjoitti:Kun tähän saadaan vastaus, niin seuraava kysymys onkin, että saako tämän uudemman 16 venaseb vanhemman 16 venasen tasolle lissällä, tai poistamalla joitain osia. vai mitä pitäisi tehdä?
E: Enochian ehtikin ekana...

pysytään a mallin vecculissa.
tarkoitin 89-95 vuoden vectrojen uudemman ja vanhemman 16 venasen moottoreita. en a ja b mallin moottoreiden eroa.
Re: pysytään a mallin vecculissa.
eeeh!!! a ja b mallissa löytyy kummastakin samaa x20xev konetta ja kysymyksies vastaukset jotka juuri sait pätevät edelleenpoina kirjoitti:tarkoitin 89-95 vuoden vectrojen uudemman ja vanhemman 16 venasen moottoreita. en a ja b mallin moottoreiden eroa.
-Janne
ex Corsa E OPC PP 2018
ex Corsa E OPC PP 2018
-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

eli b mallissa sama kone kuin uudemmissa a vecculeissa.?
Eli siis b mallin vecculeista on vaihdettavissa kone a mallin uudempiin? eli puhutaan tästä 2 litrasesta 16 venttiilisestä ecotekin koneesta... eli ne on siis aivan samat?
Siis 4/1994 tullut X20XEV 136 hv 100 kW 2.0i 16v "ecotec"-moottori on ihan samanlainen A-Vectrassa, B-Vectrassa, F-Astrassa, G-Astrassa, Calibrassa jne. B-Omegassa on sen verran eroa mitä tulee siitä että kone on pitkittäin ja auto on takavetoinen, itse moottori siinäkin sama. Jopa G-Astran ja Zafiran Z20LET-turbomoottori ja sen jälkeläiset ovat lähestä sukua X20XEV:lle.
Eli moottorin tyyppi ei liity mitenkään siihen, milloin korimallin generaatio on vaihtunut, moottorit ja korit vaihtuvat usein eri aikaan.
Ja 4/1994 saakka A-Vectraan ja Calibraan saatavilla ollut C20XE-moottori (150 hv 110 kW) on siis todellakin aivan eri kone ja eri kansi. Astra F:ssä sitä on saanut 1997 saakka.
20XE:tä ei ole Vectraan saanut koskaan, sitä on ollut vain Kadett E GSi 16V:ssä. A-Vectraan saatavilla ollut katalysaattoriton moottori oli 20XEJ jossa oli 150 hv, kuten katillisessa C20XE:ssäkin. Näitä 20XEJ-moottoreita on ollut Vectra A 2000 16V-malleissa joissa ei ole ollut katalysaattoria alunperin.
Eli moottorin tyyppi ei liity mitenkään siihen, milloin korimallin generaatio on vaihtunut, moottorit ja korit vaihtuvat usein eri aikaan.
Ja 4/1994 saakka A-Vectraan ja Calibraan saatavilla ollut C20XE-moottori (150 hv 110 kW) on siis todellakin aivan eri kone ja eri kansi. Astra F:ssä sitä on saanut 1997 saakka.
20XE:tä ei ole Vectraan saanut koskaan, sitä on ollut vain Kadett E GSi 16V:ssä. A-Vectraan saatavilla ollut katalysaattoriton moottori oli 20XEJ jossa oli 150 hv, kuten katillisessa C20XE:ssäkin. Näitä 20XEJ-moottoreita on ollut Vectra A 2000 16V-malleissa joissa ei ole ollut katalysaattoria alunperin.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Cool....
Wautsi wau...
Juurikin jätin tarjouksen eräästä kolaroidusta a vectrasta vuosimallia 95, ja siinä olikin juuri tämä 16 venanen. ja harmittelin sitä, kun oli ajettu moottorilla jo 300tkm, mutta tämä tieto valaisi jo minua reippaasti eteenpäin.
Hirveä kasa ahaa elämyksiä.
Mites se 20xej moottori poikkeaa 20xe koneesta? Eli tätä kadetin 20xe konetta ei laillisesti saa vectraan... pitäis pientä vilunkipeliä sit harrastaa....
Mutta suuri kiitos näistä tiedoista jo... katotaan mitä tämä saa aikaan...
Juurikin jätin tarjouksen eräästä kolaroidusta a vectrasta vuosimallia 95, ja siinä olikin juuri tämä 16 venanen. ja harmittelin sitä, kun oli ajettu moottorilla jo 300tkm, mutta tämä tieto valaisi jo minua reippaasti eteenpäin.
Mites se 20xej moottori poikkeaa 20xe koneesta? Eli tätä kadetin 20xe konetta ei laillisesti saa vectraan... pitäis pientä vilunkipeliä sit harrastaa....
Mutta suuri kiitos näistä tiedoista jo... katotaan mitä tämä saa aikaan...
93:ssa oli...
Ja 93 vuoden vecculeissa oli se tehokkaampi 16 venttiilinen, 20xej kone. ymmärsinköhän nyte oikein.
Ja katalysaattori tuli... minä vuonna? ainakaan mun 89 vuoden veerassa ei ole....
Ja katalysaattori tuli... minä vuonna? ainakaan mun 89 vuoden veerassa ei ole....
Re: 93:ssa oli...
Ei vaan C20XE 150hv/110KW.poina kirjoitti:Ja 93 vuoden vecculeissa oli se tehokkaampi 16 venttiilinen, 20xej kone. ymmärsinköhän nyte oikein.
Tuo C edessa merkkaa päästöluokituksen.
Tuli vuonna 90 ja siitä uudempiin aina sinne -94 asti,kunnes sen korvasi tuo X20XEV(ecotec).
Niin ja tuo 20XE(sama kuin C20XE,mutta vain ilman kattia ja lambdaa) menee kyllä päästöiltään yms mukisematta tuohon -89 kunhan rekisteriotteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.
rautalangasta ku vääntää niin tyhmempikin tajua...
Rock, nyt taisi mennä perille... Joo, ei oo merkitty vähäpäästöiseksi. Ja nyt 16 venasta konetta metsästämään... 20xe:tä... Ja ecotec:iä 95 vuoden malliin. tästä tuleepi kivaa. Kaunis kiitos tiedoista. painonsa arvoista kultaa...
mitäs muuta...
Onko 95 vuoden vecculiin tullu muita muutoksia, kuin se moottori, ja arvatenkin vaihteisto? Ettei tu kauheesti ylläreitä, ku on mällätty.... onko voimansiirto samanlainen? vai ono pieni erillaisuuksia? entä ripustus tai muu alusta?