Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
No niin. Ennen kuin kukaan edes avaa suutansa : olen käyttänyt searchia, paljonkin jopa
Mutta asiaan. Viime öljynvaihdon yhteydessä huomasin koneen pitävän tällaista "dieselautometeliä" ja alan epäillä syyksi noita hydraulisia nostimia. Öljyksi laitoin Mobilin 10W-40, suodattimen hain Motonetistä. En muista pitikö vehje tuollaista mekkalaa aiemmin, mutta nyt ainakin kiinnitin siihen huomiota.
Monessa eri paikassa ollaan montaa eri mieltä asioista, kuten aravata saattaa. Siellä missä jossain kehotetaan kokeilemaan Fortea, toisaalla sanotaan että sellaista nyt viimeiseksi..
Nyt kiinnostaisikin tietää että millaisia kokemuksia ihimisillä on melkoisen paljon ajettujen koneiden kohdalla moisesta käsittelystä ? Oma kottero kun on A-vectra -94, jolla koneella mittarissa jo 359tkm.
Mietin vain että jos moisilla keinoilla saisi vehkeen kestämään seuraavan hihnan vaihtoon niin pistäisi siinä samassa muitakin osia uusiksi..
Painimien/nostimien naputus tuskin lakkaa jos noilla kilsoilla vielä alkuperäiset.
Omassa kiesissä 240tkm mittarissa ja rallatus kylmällä koneella jätti jo dieselitkin kakkoseksi
Itse juuri eilen pistin koneen läpi STP:n vastaavan liejun(nuo kaikki öljytilan huuhteluaineet,forte mukaanlukien, koostuu 95%:sti kerosiinistä).
Jossei muuta,niin ainakin vanha öljy valuu paremmin pois,kun muuttuu vähän juoksevamman sorttiseksi
Mikseivät ne nostajat voisi hiljentyäkin Fortella. Omassani olivat nostajat tukkeutuneet edellisen omistajan nurkka-ajon seurauksena, ja naputtivat kylmänä ilkeästi. Forte-pesulla sain äänen vaimenemaan lähes kokonaan.
Ja autollahan oli ajettu tuolloin 295tkm, mittarissa nyt vajaat 350tkm, eivätkä nostajat rallata yhtään, vaikka alkuperäiset vielä ovatkin.
Kannattaa toki ensihätään kokeilla reilua kengitystä, usein äänen saa vaimenemaan jo pelkästään sillä. Ja jos ääni ei vaimene kaasuttelulenkin jälkeen, niin kokeile ihmeessä Fortea
Jos fortepurkin hinta hirvittää, niin saman asian ajaa, kun kaadat moottoriin n.0.5L polttoöljyä, dieseliä, petroolia tms. ja annat koneen käydä 10min kierroksilla n.2500
Juu en tiedä ovatko nostimet alkuperäiset, mutta ei niitä tietääkseni ainakaan 180tkm jälkeen ole vaihdettu.. Nyt kun sen sanoi "ääneen" niin tuli mieleen että onhan ne melko kauan siellä jo olleet
Luulenpa tosiaan että kokeilen sitä Fortea kumminkin ja toivon vehkeen kestävän siihen seuraavaan hihnanvaihtoon niin siinä yhteydessä sitten osia uusiksi enemmänkin. Kiitän vastauksista.
Niin muuten, paljonkos niillä "väliöljyillä" olisi tarkoitus ajella ? Lieneekö mielipideasia tämäkin kun jotkut sanovat määräksi jonkun sata-parisataa kilsaa ja toiset taas pitävät lyhyemmän aikaa / eivät ajele vielä näilläkään...
Tarvinnee huomenna päräyttää tonne Metro-Autoon, josko sieltä litkuja löytyisi..
BTW: saavuin juuri pieneltä karstanpolttoreissulta. Tulos: auto muuttui jälleen bensiinikäyttöiseksi vähän vissiin ollut paikat noessa..
TJT kirjoitti:
Itse juuri eilen pistin koneen läpi STP:n vastaavan liejun(nuo kaikki öljytilan huuhteluaineet,forte mukaanlukien, koostuu 95%:sti kerosiinistä).
5% lisäaineita voi tehdä aika paljonkin apuja, itse olen Forteen tyytyyväinen. Vaikka saman saisi hoidettua lämmitysöljyllä.
Totta tuokin.
Ei vaan huvittanut maksaa yli 10€enempi lisäaineista,kun omassa tapauksessa tiesin hyödyn olevan minimaalinen.
Tulipahan helpommin vanhat öljyt pois koneesta