eberissä vikaa
Jees,
Mulla kanssa dti:ssä on lämmöt karvan päälle 80c.
Huvitti kun ajoin n.30 km ja pysäytin auton niin eberikin oli vielä päällä.
Tänään kun tulin töihin lämmöt nousi hetkellisesti n.90 c..
Taitanee olla termostaatti sökönä ?
Paljonko tuo termostaatti maksaa näihin 100 hp malleihin ja onko millainen homma vaihtaa itse ?
Käytin autoa tiistaina huollossa mutta unohdinpa yllättäen mainita tuosta asiasta.
Mulla kanssa dti:ssä on lämmöt karvan päälle 80c.
Huvitti kun ajoin n.30 km ja pysäytin auton niin eberikin oli vielä päällä.
Tänään kun tulin töihin lämmöt nousi hetkellisesti n.90 c..
Paljonko tuo termostaatti maksaa näihin 100 hp malleihin ja onko millainen homma vaihtaa itse ?
Käytin autoa tiistaina huollossa mutta unohdinpa yllättäen mainita tuosta asiasta.
-
VekkuliYxKasi
- 'Admiral'

Niin joo muistinki juuri että meillekki on vaihdettu termostaatti ko siinä kotelossa oli vuoto, ihan ku neulan reikä olis ollu. Se muistaakseni maksoi jotain 400mk jos en väärin muista. Kotelo ja termo tulee samassa paketissa vissiin. Ja se vaihdettiin kyllä itse, eikä ollu kovin suuri homma. Se muutti kyllä kans lämpöjä kummasti ylöspäin.
Ei tuo vielä hirmupaha ole, mutta varmaan jo oire kylmyydestä. Maksaa muistaakseni noin 62e ystävällisellä, mutta nykyisin taitaa saada jo muualtakin. Vaihto on helppo, kunhan on sopivat torxit käytössä.On 2002-12-13 07:17, veku wrote:
Apropoo...
Mä olen tuossa kanssa tuskaillut mokoman eberin toimimisen kanssa, että milloin menee päälle/kuinka kauan pysyy päällä. Joskus se pauhaa vielä kymmenien kilometrienkin jälkeen, nykyään ei käynnisty lainkaan. Olen myös miettinyt, että miten saisin sen päälle/pois manuaalisesti, mutta tässähän joku antoi vastauksen: Eli nappi-kytkin sisälle, joka toimii mukamas ulkolämpötila anturina. Mahtaako toimia???
Mä olen tuossa kanssa tuskaillut mokoman eberin toimimisen kanssa, että milloin menee päälle/kuinka kauan pysyy päällä. Joskus se pauhaa vielä kymmenien kilometrienkin jälkeen, nykyään ei käynnisty lainkaan. Olen myös miettinyt, että miten saisin sen päälle/pois manuaalisesti, mutta tässähän joku antoi vastauksen: Eli nappi-kytkin sisälle, joka toimii mukamas ulkolämpötila anturina. Mahtaako toimia???
Astrassa (DI -98) itsellä on se ulkolämpöanturi sellainen 2e kolikon kokoinen metalliläpyskä maskin takana, kiinni keulan/puskurin 'raudoissa'. Siihen tulee 2-johtoa, ja ne kun yhdistää niin lähtee käyntiin aina koneen mukana helteestä huolimatta. Itse olen pitänyt sitä kesän irti (ei eberi starttaa ollenkaan), koska esim. +18 kun kone oli alle 80c lähti eberi puhaltamaan...Ehkä tuo anturi on rikki, 'oikkarissa'.
Mulla tulpanvaihto muistaakseen maksoi Opelilla n 150e, josta muistaakseen tulppa oli 60-70e. On mennyt myös nuo lämpötila-anturit sieltä eberistä sisältä, ne oli töineen jotain +200e. Molemmat kustannukset menivät silloin autoliikkeen piikkiin
, joten toivottavasti ei tulevina talvina heti tarvi niitä uusia..omalla rahalla.
Astrassa mielestäni tilaa on työskennellä kun ottaa etupuskurin pois-> 4 ruuvia renkaiden luona ja 5 muovipidikettä, n 5-10min.
Itsellä on -98 ja ihan ekoja, joten eberin vikoja ei voi lukea gm:llä (myöhemmissä kylläkin). Vikakoodit saatiin luettua paikallisella eberi-edustajalla jollain ajastinlaitteella minkä se laittoi johtojen väliin. Noiden anturien vaihtamista varten ne purki koko vekottimen irti autosta.
Hetken epäiltiin elektroniikka vikaa eli sitä metallipäätyä, jossa eberin oma ohjaus. Ja voin sanoa, että siitä puskurin ja sisälokarin välistä pystyy tuon päädyn avaamaan ihan ok..Tuli 'muutaman' kerran kokeiltua eri varaosanumeroisia päätyjä sinne..
Näissä on se kökköjuttu, että osittain koneen ecu sitä ohjaa joten et saa sitä pysymään päällä kun kone on tarpeeksi lämmin. Nimim. viime vuoden pakkaset ja koneen lämmöt sahas tiellä ><80C ja eberi päälle sammu, päälle.. Mutta kun laittaa napin sen ulkolämppäri anturin tilalle, niin ainakin voi kontrolloida eberin käynnistymistä koneen mukana.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2003-10-11 15:10 ]</font>
Mulla tulpanvaihto muistaakseen maksoi Opelilla n 150e, josta muistaakseen tulppa oli 60-70e. On mennyt myös nuo lämpötila-anturit sieltä eberistä sisältä, ne oli töineen jotain +200e. Molemmat kustannukset menivät silloin autoliikkeen piikkiin
Astrassa mielestäni tilaa on työskennellä kun ottaa etupuskurin pois-> 4 ruuvia renkaiden luona ja 5 muovipidikettä, n 5-10min.
Itsellä on -98 ja ihan ekoja, joten eberin vikoja ei voi lukea gm:llä (myöhemmissä kylläkin). Vikakoodit saatiin luettua paikallisella eberi-edustajalla jollain ajastinlaitteella minkä se laittoi johtojen väliin. Noiden anturien vaihtamista varten ne purki koko vekottimen irti autosta.
Hetken epäiltiin elektroniikka vikaa eli sitä metallipäätyä, jossa eberin oma ohjaus. Ja voin sanoa, että siitä puskurin ja sisälokarin välistä pystyy tuon päädyn avaamaan ihan ok..Tuli 'muutaman' kerran kokeiltua eri varaosanumeroisia päätyjä sinne..
Näissä on se kökköjuttu, että osittain koneen ecu sitä ohjaa joten et saa sitä pysymään päällä kun kone on tarpeeksi lämmin. Nimim. viime vuoden pakkaset ja koneen lämmöt sahas tiellä ><80C ja eberi päälle sammu, päälle.. Mutta kun laittaa napin sen ulkolämppäri anturin tilalle, niin ainakin voi kontrolloida eberin käynnistymistä koneen mukana.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2003-10-11 15:10 ]</font>
Mitämitä? Onko sulla D3W -mallin huoltomanuska? Tänne mulle heti!On 2002-12-13 01:01, VekkuliYxKasi wrote:
Mulla on tuo virtapiirikaavio, mutta en mie ole kyllä täysin varma mitä lämpötilatunnistinta mie kattelin.
Termarin "vioittumisesta" sen verran, että kyseessä saattaa olla puhtaasti lämpömittarin vanhentuminen! Vaihdoin vuosi sitten termarin lpt-antureineen ja nyt taas alkaa lämmöt laskea. Mutta kun tarkistin lämpötilatiedon OBD:n kautta, se olikin selvästi isompi kuin mitä mittaritaulussa oli! Lpt:t piti paikkaansa jonnekin 80 asteen hujakoille, siitä ylemmäksi mennessä viisari alkoi jäädä OBD:n ilmoittamasta lukemasta (coolant temp). Kyseinen lpt-anturi, NTC-vastus, "vanhenee" nopeasti?
*** Vectra 3.0 CDTi V6 Sport Wagon 2007 ***
-
badfear2001
- 'Senator'

- Viesti:
Mikäshän tuossa omassa eberissä vikana kun puhaltelee aina vaan kylmää. Eli kellosta kun napsauttaa manuaalisesti lämmittimen päälle, niin välittömästi alkaa pöhisemään mutta lämmintä ei tule. Ajossa moottorilämmöt nousee normaalisti 90 asteen pintaan.
Audi A3 3.2 Quattro S-line
Opel Kadett E GSI 16V
ex. Audi S4 Avant 2.7TT 1999 K04 edition
ex. Audi S2 coupe 2.2 1991 HX40 edition
Opel Kadett E GSI 16V
Olisiko kiertopumppu hyytynyt? Lämpeneekö Eberiltä lähtevä letku vai säilyykö kylmänä?badfear2001 kirjoitti:Mikäshän tuossa omassa eberissä vikana kun puhaltelee aina vaan kylmää. Eli kellosta kun napsauttaa manuaalisesti lämmittimen päälle, niin välittömästi alkaa pöhisemään mutta lämmintä ei tule. Ajossa moottorilämmöt nousee normaalisti 90 asteen pintaan.
Jos ei lämpene niin silloin ei vesi kierrä järjestelmässä.
-
badfear2001
- 'Senator'

- Viesti:
.Olisiko kiertopumppu hyytynyt? Lämpeneekö Eberiltä lähtevä letku vai säilyykö kylmänä?
Jos ei lämpene niin silloin ei vesi kierrä järjestelmässä
Täytyypi yrittää paikallistaa lämmitin ensin konehuoneesta
Opel Kadett E GSI 16V
Opel Kadett E GSI 16V
-
badfear2001
- 'Senator'

- Viesti:
Tänään kävin luetuttamassa vikakoodit, ja tulihan niitä Eberistä kokonaiset 8kpl!
B0485 Käynnistyslaskin täynnä (x1)
B0484 Ei liekkiä havaittu (x2)
B0442 Hehkutulpan sisäänmeno korkea (x5)
Kävin sitten hakemassa paikallisesta Eber-huollosta hehkun (52e) ja kotiin vaihtamaan... voi vittu mikä homma, paikka ja työasento!! No jäi sitten vaihtamatta kun en uskaltanut lähteä sitä vanhaa hehkua ruuvaamaan pois, kun näkyvyys on nolla.
Elikkäs seuraavalla yrittämällä otan koko paskan irti ja pöydälle, kunhan vielä saisi selville kuinka monella pultilla se on kiinni telineessä. Yhden pultin avasin, sen joka on suoraan etupuolella pitkässä sivussa, mutta se on varmaan vielä muualtakin koska ei hievahtanutkaan.
B0485 Käynnistyslaskin täynnä (x1)
B0484 Ei liekkiä havaittu (x2)
B0442 Hehkutulpan sisäänmeno korkea (x5)
Kävin sitten hakemassa paikallisesta Eber-huollosta hehkun (52e) ja kotiin vaihtamaan... voi vittu mikä homma, paikka ja työasento!! No jäi sitten vaihtamatta kun en uskaltanut lähteä sitä vanhaa hehkua ruuvaamaan pois, kun näkyvyys on nolla.
Elikkäs seuraavalla yrittämällä otan koko paskan irti ja pöydälle, kunhan vielä saisi selville kuinka monella pultilla se on kiinni telineessä. Yhden pultin avasin, sen joka on suoraan etupuolella pitkässä sivussa, mutta se on varmaan vielä muualtakin koska ei hievahtanutkaan.
Opel Kadett E GSI 16V
Opel Kadett E GSI 16V
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ight=eberi irrotusohjeeseen. Hehkun vaihto on mahdollista paikallaankin, mutta ei se tosiaan mikään mukava homma ole. Joskohta selkäni ei tykkää kovin hyvää kokonaisenkaan Eberin poistamisesta 
Hyvin se sieltä irtosi kun vaan sai sen takemman kiinnityspultin irti. Itse otin diesel-suodattimen pois telineestään niin sain nostettua Eberin ylös.
Peilin avulla onnistuu kyllä hehkun vaihto paikoillaan olessakin.
Tuolta löytyy todella paljon tietoa Eberistä, räjäytyskuvia, sähkökuvia jne, myös tästä D3W mallista.
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
Peilin avulla onnistuu kyllä hehkun vaihto paikoillaan olessakin.
Tuolta löytyy todella paljon tietoa Eberistä, räjäytyskuvia, sähkökuvia jne, myös tästä D3W mallista.
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
-
badfear2001
- 'Senator'

- Viesti:
Eberin takana ei ollutkaan kiinnityspulttia, ei edes paikkaa. Irroitin Eberin telineen kokonaan ja nostin lämmittimen pois, ja nyt huomasin että ensimmäisen kerran kun yritin, niin pakoputki oli se joka pisti vastaan.
Nyt kun pääsi rauhassa pöydällä tuon purkamaan niin oli helppo homma. Meinasi jo tulla hätä kun otin vanhan hehkun pois ja se näytti täysin samalta kuin uusi ostamani, eli siis käyttämättömältä. Tulpan pää oli täysin puhdas ja karstaton, täysin identtinen uuden kanssa. Siinä vaiheessa ajattelin että tais olla turha homma, eli vika muualla.
No Eberi lähti kuin lähtikin heti hienosti toimimaan, joten kyllä nyt kelpaa.
Nyt kun pääsi rauhassa pöydällä tuon purkamaan niin oli helppo homma. Meinasi jo tulla hätä kun otin vanhan hehkun pois ja se näytti täysin samalta kuin uusi ostamani, eli siis käyttämättömältä. Tulpan pää oli täysin puhdas ja karstaton, täysin identtinen uuden kanssa. Siinä vaiheessa ajattelin että tais olla turha homma, eli vika muualla.
No Eberi lähti kuin lähtikin heti hienosti toimimaan, joten kyllä nyt kelpaa.
Opel Kadett E GSI 16V
Opel Kadett E GSI 16V