Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Juu lueskelin tos foorumilta EGR:än tukkimista jne...
Onko siitä nyt mitään hyötyä?? Kertokaahan viisaammat.
Missähän mun Opel Vectra B 1,8 16v Ecotecissä sijaitsee se tarkalleen? Ku ei oo todellakaan mitään hajua ku on tää 16 venanen kone mulle aivan uusi kapistus ku aina oon nuita 8 venasia vain ollut...
Niin ja jos sitä nyt rupee tukkimaan niin mitä sieltä pitää tukkia jne...?
Kaikki mahdolliset vinkit ja vihjeet otetaan vastaan ilomielin...
Moi mulla on omega 2.0i ecotec ja EGR venttiili on koneen takaosassa.kone on pitkittäin.
Päältäpäin musta mötikkä, jossa keskellä säätöruuvi muistelen että lähtee 3 letkua.
Joo 2 litrasessa se on siinä koneen oikeassa päässä. Ite tukein omasta sen niin että otin sieltä välistä sen tiivisteen ja sitä mallina käyttäen piirsin kaljatölkistä uuden tiivisteen ja jätin siihen vaan sen reijän kummalla puolella on se aukeava venttiili. Ja sitte nyppäsin yhden letkun irti siitä egr:n päältä ja väänsin sitä päällä olevaa ruuvia niinkauan kiinni ettei letku enää imeny/puhaltanu ilmaa(en muista kumminpäin oli)
Onko se nyt sit samassa paikassa mun 1,8 litrasessa kun 2.0 litrasessa? Onko kellään tietoa??
Eli löysin tuota searchia kättämällä tämmösen kuvan 2.0 koneen ns. EGR:stä
Eli kertokaa nyt viisaammat jos mulla on tollanen EGR niin miten mä nyt sen saisin pelistä pois??
Vaikuttaako tuo EGR:n toiminta jotenkin kun mulla kylmänä tahtoo pöristä se ilmapumppu koneen oikealla puolella, joka lämmittää ns. katalysaattoria? Onko se pörinä normaalia? Se kyllä loppuu aika het ku rupee lämmöt nousemaan....
Mut ilmoitelkaa......
Tukit ton letkun joka lähtee egr venttiililtä imusarjalle...Eli otat sen ohuen mustan muoviputken siitä välistä irti ja tukit kummastakin päästä noi kumiliittimet...Tai sit otat koko egr venttiilin irti ja teet sinne sokean tiivisteen esim. leikkaamalla kaljatölkistä..Tos kuvassa ei niitä egr:n kiinnityspultteja näy mut siellä juuressa on 2 kuusiokolo pulttia..
Sama palikka saa näkemään punaista. Pitäis saada pelistä pois mahdollisimman pikaisesti, mitäs turhaa liata koko moottoria tuollaisen tyhjänpäiväisen palikan takia ? Syötäppä jollekkin omaa p..... ja kysyä maistuiko.....
wekkuli80 kirjoitti:Tukit ton letkun joka lähtee egr venttiililtä imusarjalle...Eli otat sen ohuen mustan muoviputken siitä välistä irti ja tukit kummastakin päästä noi kumiliittimet...Tai sit otat koko egr venttiilin irti ja teet sinne sokean tiivisteen esim. leikkaamalla kaljatölkistä..Tos kuvassa ei niitä egr:n kiinnityspultteja näy mut siellä juuressa on 2 kuusiokolo pulttia..
no mitä hyötyä sen tiivarin tekemisestä on jos ton ruuvin kiinni pyörittäminen ajaa saman asian?
Eli tajusinko nyt oikein piti havannoida kuvaa photoshopilla:
Eli otan nuolella osoittavan kumiletkun irti/pois kokonaan ja tukin jollain ruuvvilla/silikoonilla EGR:n pään ja imusarjan pään missä kumiletku oli kiinni....
Olenko ymmärtänyt varmasti oikein? Kertokee viisaammat
wekkuli80 kirjoitti:Tukit ton letkun joka lähtee egr venttiililtä imusarjalle...Eli otat sen ohuen mustan muoviputken siitä välistä irti ja tukit kummastakin päästä noi kumiliittimet...Tai sit otat koko egr venttiilin irti ja teet sinne sokean tiivisteen esim. leikkaamalla kaljatölkistä..Tos kuvassa ei niitä egr:n kiinnityspultteja näy mut siellä juuressa on 2 kuusiokolo pulttia..
no mitä hyötyä sen tiivarin tekemisestä on jos ton ruuvin kiinni pyörittäminen ajaa saman asian?
No jos se egr on esim. jumahtanu auki ja kokoajan työntää pakokaasuja imusarjalle nii ei se alipaineletkun tukkiminen taida auttaa ja sokeella tiivisteellä saa ainakin varmasti sen egr:än pois toiminnasta..Mulla ei kunnolla auttanu se letkun tukkiminen niin tein sit varmuuden vuoks sen sokeen tiivisteen nii eipähän pahemmin eloa enää ole egr:ssä
X18XE,X18XE1 ja X20XEV niissä on kirjan mukaan kaikissa samanlainen toi egr systeemi
Jos auto on B2 ja uudemmalla X18XE1 moottorilla niin egr on erilainen. Siihen tarvii tehdä esim peltisestä juomatölkistä sulkulaippa joka peittää sen kierrätysreiän.
Eli kuvassa näkyvät kaksi torxia auki ja siellä olevaa peltitiivistettä mallina käyttämällä homma on aika helppo.
Kuva on joskus kopioitu foorumilta joten toivottavasti sen omistaja ei tykkää pahaa kun käytän samaa kuvaa...
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Moikka! Tunnut olevan tietoinen opelin vaivoista ja korjauksista. mulla on vectra cdx 2.0 16v -94 ja tyhjäkäynti häviää kokonaan kun on ajanut 3km, eli kun kone on lämmin. kylmänä tyhjäkäynti ok! olen käynyt useassa korjaamossa ja otettu vikakoodi...joka herjaa ilmamassatunnistinta.laitoin uuden eikä tullut miksikään...sama vaiva edelleen. viimeksi olin eilen korjaamolla ja sanoi että egr vuotaa tms...???
Vikavalo syttyy aina välillä hetkeksi. Mitä mieltä sinä olet kannattaako opelin kanssa mennä merkkikorjaamoon sovinnolla vai olisko tämän egr:n sokeointi nyt ensin kuitenkin parempi vaihtoehto tehdä, ja miten vikavalo käyttäytyy sen jälkeen??? KIITOS ETUKÄTEEN! t.jappero. ps. mulla on ylimmäinen egr...eli missä olit laittanut nuolen