astran tyhjäkäynti pumppaa ylös ja alas!!! apua

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
markku.helander
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja markku.helander »

tarkoititko tuota kumista imutorvea jossa ilmamäärämittari on kiinni vai itse tota valettua osaa!?
caravan16v
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja caravan16v »

markku.helander kirjoitti:tarkoititko tuota kumista imutorvea jossa ilmamäärämittari on kiinni vai itse tota valettua osaa!?
eli mulla toi motti on 16v 1.6 en osaa sanoa oliko tossa sun motissa samanlaista, mutta se on noin 10cm kumi putki joka on kaasuläpän jatkeena ja menee 16v motissa imusarjaan, eli en tarkoittanut sitä haitarimaista putkea.
markku.helander
'Kadett'
'Kadett'

ei ole mulla samanlainen mulla se on valurautaa!!!
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

kannattaa katsoa ne huohotusputket tarkkaan jotka menevät venttiilikoppaan, itsellä x20xev koneessa olivat aivan täynnä paskaa, ja putsasin ne, nyt enää kylmänä hummaa kierroksia ja seuraavaksi laitan siihen t-käyntimoottorin ja putsaan vielä venttiilikopasta ne mihin letkut menee kiinni.. sama myös se huohotin joka tulee kampikammiosta kanteen, kaikki nämä olivat omassa aivan täynnä paskaa joten ei ihme että kaasuläppäkotelo+tyhjäkäynti säädin oli omassa aivan tukossa :roll:
markku.helander
'Kadett'
'Kadett'

ne letkut on katsottu ainakin kymmenen kertaa!!!
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

katsoitko sinne venttiilikoppaan.. mulla oli/on vieläkin täynnä sitä paskaa
markku.helander
'Kadett'
'Kadett'

olen katsonut! en tiedä voisiko tuo moottori-ohjausboxi olla paskana tästä rupee vaihtoehdot loppumaan!???
viihdetähti
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja viihdetähti »

Mulla tyhjäkäynnin seilaus johtu siitä kun nopeusmittarinvaijeri oli poikki. Piti oikeen käydä -(z)- -huollossa käyttämässä testerissä ton takia. :D
markku.helander
'Kadett'
'Kadett'

eli tarkennusta vielä ongelmaan! kun auton laittaa käymään auto käy n.1500rpm koko ajan eikä pumppaa edestakaisin kierroksia, mutta kun kosket kaasuun eka kerran niin johan alkaa hyppimään ja aivan sama onko kone lämmin vai ei!!!!!
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Koetappa viel tällainen asia: Kun irroitat sen tyhtäkäyntisäätimen moottorin ja katot sen liittimen koskettimia niin että se metallinen lukitussanka on ylöspäin. Tällöin vasemmanpuoleinen kosketin siinä liittimessä on pinni 1. Mittaa virrat päällä että 1 pinnin ja maan välissä on akkujännite.
Tsekkaa viel se ilmaläppäpotikka:

1=sininen
2=keltainen
3=valkoinen

Älä irroita liitintä tätä mittausta varten, eli 1-3 pinnien välillä 0.1-0.9V tyhjäkäynnillä, 3.9-4.9V täyskaasulla.
Plugi irti, sytkä päällä pitäis pinnien 1-2 välillä olla noin 5V. Autoa ei sit käynnistetä missään vaiheessa mittauksia.
Olis myös sellainen muistikuva että lisäilmaluistin vastus pitäis olla luokkaa 10 ohmia, eli aloita vaik ensin mittaamalla se uusi luisti.
parinen
'Agila'

Kadetissa sama homma

Viesti Kirjoittaja parinen »

1.6 yks pisteruisku kadetis tällä hetkel sama homma... kattelin jostain kuvia tyhjäkäyntimoottorin/säätimen purusta ,mahtaako olla jossain kun en löydä sitä linkkiä mistään ?!?

kiitos
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

kannattaa muistaa nää sivut, mm tietoa ilmamassamittareista, EGR ym...

http://www.msi-motor-service.com/ximage ... en_web.pdf
Poksu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Poksu »

Joo tossa lueskelin tätä keskustelua niin itellä on ihan sama ongelma omassa kaarassa, jättää vielä kaasun päälle vaikka poljin on päästetty ylös muutama sekuntti sitten. Itellä on koneena toi c20xe. Siitä on katottu imuvuodot ja letkut.Vaihettu lambda ,tyhjäkäyntisäädin ja kampiakselin asennontunnistin ku se jotain vikakoodia heitteli, putsattu kaasuläppäkotelo ja se "paineensäädin mokkula" siitä päältä katottu.Ja toisella ilmamäärämittarilla testattu(vai oliks se massamittari, no ihan sama)...niin et en tajua missä se vika voi enää olla, mut jos joku keksii niin höylän voin antaa :)
Haloo onks valoo!?
HePo
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HePo »

Onko kukaan keksinyt ratkaisua tuohon tyhjäkäynnin pumppaamiseen. Itse olen tuskaillut aivan saman ongelman kanssa ja vaihtanut jo paljon osia turhaan. Auto on c18Xel, -95, ajettu 205tkm. Nyt olen saanut ongelman rajattua siten että kierrokset hyppii 1000-1700 ainoastaan moottorin ollessa kylmä. Ja kylmänäkin toimii hienosti, kunhan ei vaan koske kaasupolkimeen ja antaa moottorin lämmetä rauhassa.

Nyt kysyisinkin että miten moottorin tyhjäkäynnin ohjaus eroaa kylmänä ja lämpimänä ? Hoidetaanko korkeampi tyhjäkäynti tyhjäkäyntimoottorilla vai onko siellä joku lisäilma tai ilmanohjaus venttiili, mikä on auki moottorin ollessa kylmä?

Vaihdettuja osia:

Tulpat ja johdot
Tyhjäkäyntisäädin
Imupuolen letkut
Kaasuläpän asentotunnistin
Lämpötila-anturit
Ilmamassamäärämittari
Kaasuläppä puhdistettu
Opel liikkeessä tutkittavana turhaan
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Eiköhän juuri se lisäilmaluisti hoida sitä lisäilmansaantia kylmänä, sit tietty ruskutuksenkestoa säätää ECU joka taas saa tietonsa siitä anturista joka kiinni kannen kylkeen siel sytytyspuolan vieressä (sininen liitososa) Kyseisen osan olet sit varmaan jo vaihtanu, ja muutenkin vaihdettujen osien lista varsin kattava. Jos osat uusia niin voi kyl melkein sulkea pois viat niistä.
Jos kattosit että ei ole mitään imuilmavuotoja, imusarjan tiivisteestä lähtien sinne kumimutkaan joka tulee kiinni siihen ilmaläppärunkoon. En nyt tiedä miten hyvä konsti, mutta tiivistevian paljastaa kun suihkuttaa vettä sinne suutinkotelon ja kannen väliseen rakoon kun moottori käy. Alkaa kyl muuttuun ääni mikäli hörppää vettä, näin tullu joskus omasta C18XEL moottorista löydettyä vuotava imusarjan tiiviste. Lisäks kannattaa olla varma että se venttiilikopankannesta lähtevä pieni letku on auki myös siel imusarjan päässä. Omasta en saanu auki ennen kun irroitin koko ruiskutukin pois edestä ja sai rassata vaijerinpalalla aika lailla ennen kui aukes. Oli kun tervalla täytetty se liitosholkki, kyseisen kokemuksen jälkeen olen aina silloin tällöin huitassu vähän CRC 5-56:ta sinne letkuun ja on kyl pysyny auki eikä ole tyhjäkäynti nikoitellu moisesta viasta viimeisen 100tkm aikana.
Vastaa Viestiin