-99 Vectra X20XEV EGR vikakoodi 0403, help.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
palehti
'Senator'
'Senator'

-99 Vectra X20XEV EGR vikakoodi 0403, help.

Viesti Kirjoittaja palehti »

Yritän typistää foorumin miljoonannen EGRi kysymyksen mahd. lyhyeksi :sleep:

2 viikkoa sitten tulppasin autostani EGRin http://s41.photobucket.com/albums/e264/ ... C00022.jpg (kuvassa näkyvä musta töhnä on possua 8) ), vaihdon yhteydessä onnistuin unohtamaan liittimen auki ja sehän sytytti vikavalon. Liittimen kiinnityksen (auto sammuksissa, virrat pois päältä) jälkeen vikavalo sammui alle minuutin päästä.

Viikko sitten alkoi polttamaan vikavaloa lämpimänä käynnistyksen yhteydessä. Kylmänä auto toimi moitteettomasti, kuumakäynnistyksen yhteydessä syttynyt vikavalo sammui vasta auton jäähdyttyä. Lueskelin sitten aiheita ja aikani kuluksi (olin kyllä egrin jo putsannut samana päivänä, eli tiesin ettei "kara" tule sokeaan tiivisteeseeni kiinni) tein reiän tiivisteeseen Egrin männän puolelle http://s41.photobucket.com/albums/e264/ ... C00024.jpg .
Tämän jälkeen kiusasin autoon väkisin vikakoodin väkisin päälle käynnistämällä auton egrin johto irti ja törkkäämällä sitten liittimen kiinni (koska "tiesin" että tämän syyn vuoksi syttynyt vikakoodi sammuu ehjästä autosta hetkessä), tämän jälkeen vikavalo ei ole sammunut :oops:
Tätä ennen olin tukkinut venttiilin alipainepuolen kiertämällä "sen yhden ruuvin" kiinni.

Egrin solenoidin vastus on 33ohm napojen välillä ja solenoidin kummallakaan karvalla ei ole yhteyttä maihin. Liittimestä solenoidille tulee maata vasten akkujännite ja ~4,4 V jännite virrat päällä, sekä auton käydessä, mutta karvoilla ei ole siitä huolimatta yhteistä potentiaalia kun eivät näytä toisiansa vastaan jännite-eroa ja mittari ei näytä mitään (olen mitannut huomattavan monta kertaa). Liittimen karvoilla ei ollut toistensa kanssa yhteyttä ennen vikavalon väkisinkäynnistämistänikään.

Seuraava vaihe on hakea uusi tiiviste opelilta ja koittaa toimiiko enää normaalillakaan.
Vikakoodiksi on läpi prosessin aina antanut 0403 eli se viittaa EGR:n sähköpuolelle, voiko tuon "säteillä" joku muu juttu ?

Uutta egriä en millään viitsisi ostaa (kun sen kuitenkin tulppaan), mutta ei tuo vikatilassa ajokaan mitään herkkua ole nyppimisineen ja 4500 r/min kierrosrajoittimineen. Mutta kyllä ärsyttää, kun tuon egrin tulppasin "egrin tulppaamisen ilosta"

Siis auto oli -99 B2 vectra 2 litraisella bensapadalla, jossa EGRille otetaan alipaine imusarjasta ja sähköliittimessä on 2 karvaa.

Kaikista vastauksista/arvauksista olen hyvin kiitollinen.
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Lallevihtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lallevihtinen »

Hmm...mun käsityksen mukaan sen egr ruuvin kiinni pistäminen riittää, miksi siis taistella sen kanssa muuten noin paljo? Mää oon aina pistäny vaan ruuvin kiinni ja ei oo mitään ongelmia tullu.
Mitäs jos sen pistäs takas toimintaan niin näkis että saako auton viä pelittään ja sit pistäs vaan ruuvin kiinni..? :roll:
palehti
'Senator'
'Senator'

Lallevihtinen kirjoitti:Hmm...mun käsityksen mukaan sen egr ruuvin kiinni pistäminen riittää, miksi siis taistella sen kanssa muuten noin paljo? Mää oon aina pistäny vaan ruuvin kiinni ja ei oo mitään ongelmia tullu.
Mitäs jos sen pistäs takas toimintaan niin näkis että saako auton viä pelittään ja sit pistäs vaan ruuvin kiinni..? :roll:
Niin, aattelin vaan pelata "varman päälle" että egri todella sulkeutuu.

Tänään aamulla auto taas toimi normaalisti uusintakäynnistykseen asti ja iltapäivällä vikavalo taas syttyi heti. Kävin hakemassa uuden tiivisteen ja tein kaikesta "alkuperäistä" ja eipä näillä säädöillä sytyttänyt vikavaloa...ennenkuin kävin tankkaamassa ja auto seisoi vähän aikaa.

Onkos mitään käsitystä voiko tuohon EGRin solenoidin tilalle laittaa sopivan kokoisen vastuksen vai sekoaako sitten viimeisetkin toimivat järjestelmät autostani ?
Autodataa selaillessani huomasin että tuo autoni EGR ohjaus on aikamoisen tekninen tapaus: toiseen nastaan tulee akkujännite ja toiseen jotain muuta...välillä siihen lykättiin 'jos oikein käsitin' 10V /50ms jännitepulssia ja nastan selitys oli ECM switched earth.

:no:
E39 M5
tpk_83
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

ainaten samaa aihetta luin b-vectrastani 2.0 16v koneella olevasta autostani vikakoodit kun palaa valoki kerta

sain tämmöstä ulos 10_4_1 ja sitte taas samat ja kun listasta kahtelin niin

0410 Secondary air pump relay n/a

mitähän tuo herjaa? onko vinkkejä?
tpk_83
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

tpk_83 kirjoitti:ainaten samaa aihetta luin b-vectrastani 2.0 16v koneella olevasta autostani vikakoodit kun palaa valoki kerta

sain tämmöstä ulos 10_4_1 ja sitte taas samat ja kun listasta kahtelin niin

0410 Secondary air pump relay n/a

mitähän tuo herjaa? onko vinkkejä?
kertokkee ees mitä tuo tarkottaa? :P
palehti
'Senator'
'Senator'

Hommat&ihmettelyt etenee.

Vaihdoin EGR-venttiilin toiseen, ei vaikutusta. Ja EGR oli siis jo aiemmin palautettu normaaliksi.
Eilen mittailin moottorinohjausboksin liittimistä, että näkyykö egrin solenoidin vastus sinne asti. No näkyihän se. Mittailujen jälkeen testasin että auto yleensäkin lähtee käymään, lähtihän se, eikä vikavalokaan palanut. Vikavalo syttyi taas kun lämpimänä käynnisti auton.
Eli egrin solenoidi on oletettavasti ehjä (vaikkakin laitoin käytetyn, niin en usko että sekin olisi rikki)
Johdotus on oletettavasti ehjä, tosin sohlasin kaikkien liittimien kanssa siinä mittaillessa (voinut rikkinäinen johto heilahtaa 'toimivaan' asentoon). Täytyy vielä ottaa moottorinohjausboksi alakautta irti ja mitata sieltä. Samalla ajattelin katsastaa mitä moottorinohjausboksi on syönyt, jos siellä vaikka näyisi jotain ihmeellistä.

Moottorinohjausboksin aattelin seuraavaksi vaihtaa (käytetyn, luonnollisesti) se asennus vaan saa odottaa hetkeä, jolloin minulla on se boksi :lollis: ja sitten vielä pitäisi auto olla jotenkin lähellä -(z)- :n ohjelmointilaitetta, jos vaikka sillä saisi ajoneston naitettua siihen toiseen boksiin.

Onko mittään ideoita ?

EDIT:
Case is closed. Opelin testeri näytti nokka-akselin asentotunnistimen tulleen tiensä päähän. Vaihdoin sen ja nyt toimii -(z)-
E39 M5
Vastaa Viestiin