2 viikkoa sitten tulppasin autostani EGRin http://s41.photobucket.com/albums/e264/ ... C00022.jpg (kuvassa näkyvä musta töhnä on possua
Viikko sitten alkoi polttamaan vikavaloa lämpimänä käynnistyksen yhteydessä. Kylmänä auto toimi moitteettomasti, kuumakäynnistyksen yhteydessä syttynyt vikavalo sammui vasta auton jäähdyttyä. Lueskelin sitten aiheita ja aikani kuluksi (olin kyllä egrin jo putsannut samana päivänä, eli tiesin ettei "kara" tule sokeaan tiivisteeseeni kiinni) tein reiän tiivisteeseen Egrin männän puolelle http://s41.photobucket.com/albums/e264/ ... C00024.jpg .
Tämän jälkeen kiusasin autoon väkisin vikakoodin väkisin päälle käynnistämällä auton egrin johto irti ja törkkäämällä sitten liittimen kiinni (koska "tiesin" että tämän syyn vuoksi syttynyt vikakoodi sammuu ehjästä autosta hetkessä), tämän jälkeen vikavalo ei ole sammunut
Tätä ennen olin tukkinut venttiilin alipainepuolen kiertämällä "sen yhden ruuvin" kiinni.
Egrin solenoidin vastus on 33ohm napojen välillä ja solenoidin kummallakaan karvalla ei ole yhteyttä maihin. Liittimestä solenoidille tulee maata vasten akkujännite ja ~4,4 V jännite virrat päällä, sekä auton käydessä, mutta karvoilla ei ole siitä huolimatta yhteistä potentiaalia kun eivät näytä toisiansa vastaan jännite-eroa ja mittari ei näytä mitään (olen mitannut huomattavan monta kertaa). Liittimen karvoilla ei ollut toistensa kanssa yhteyttä ennen vikavalon väkisinkäynnistämistänikään.
Seuraava vaihe on hakea uusi tiiviste opelilta ja koittaa toimiiko enää normaalillakaan.
Vikakoodiksi on läpi prosessin aina antanut 0403 eli se viittaa EGR:n sähköpuolelle, voiko tuon "säteillä" joku muu juttu ?
Uutta egriä en millään viitsisi ostaa (kun sen kuitenkin tulppaan), mutta ei tuo vikatilassa ajokaan mitään herkkua ole nyppimisineen ja 4500 r/min kierrosrajoittimineen. Mutta kyllä ärsyttää, kun tuon egrin tulppasin "egrin tulppaamisen ilosta"
Siis auto oli -99 B2 vectra 2 litraisella bensapadalla, jossa EGRille otetaan alipaine imusarjasta ja sähköliittimessä on 2 karvaa.
Kaikista vastauksista/arvauksista olen hyvin kiitollinen.