Rosteriputki liika jäykkää pakoputkeksi?
Kävin hakees metritavarana 2,5" rosteriputkia ja siihen mutkat. putken ja mutkien seinämien vahvuus on 2mm, ei ollut ohuempaa enkä kyllä ajatellut ohuempaa pistääkään. Niin se myyjä kerto jotta voivat katsastuksessa valittaa, että on liika "tukevaa" ainesta pakoputkeksi. Eli ei mene kasaan niin hyvin pohjakosketuksissa ja kolaritilanteissa kuin orkkis putki, seinämä 1.5mm.
Voisko pitää paikkansa? Voishan se huonolla tuurilla lykätä sieltä "pehmosen" pohjan ja kuskin selkänojan lävitse peräänajotilanteessa, jos on oikein paksuseinäistä putkea.
Voisko pitää paikkansa? Voishan se huonolla tuurilla lykätä sieltä "pehmosen" pohjan ja kuskin selkänojan lävitse peräänajotilanteessa, jos on oikein paksuseinäistä putkea.
kyllä vaan vähän epäilen että joku valittas semmosesta mutta onhan sitä nähty kaikkea muutaki niin eipä se tietenkään mahottomuus oo.
itellä kyllä on ollu aika jämy peltisatsi ihna vakiona ritmossa ja kyllä se vaan taipu kun tuli voimaa millä vääntää...
mutta tietenki koko putkisto on aina vähän eri juttu mutta kuitenki...
<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-04-03 14:46 ]</font>
itellä kyllä on ollu aika jämy peltisatsi ihna vakiona ritmossa ja kyllä se vaan taipu kun tuli voimaa millä vääntää...
mutta tietenki koko putkisto on aina vähän eri juttu mutta kuitenki...
<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-04-03 14:46 ]</font>
-
Jani Mukkala
- OCF Member

1,5mm haponkestävä on paras vaihtoehto pakoputkeksi. Kirkkaat putket eivät repeä tärinästä, vaan hitsausvirheistä. 2mm:llä tulee jo turhaa painoa jonkin verran, mutta on huomattavasti helpompi tehdä(ei niin tarkat sovitteet).
Olen kuullut joskus tuosta kolari turvallisuus jutusta, mutta eiköhän sillä meinata aivan ääritapauksia..?
Olen kuullut joskus tuosta kolari turvallisuus jutusta, mutta eiköhän sillä meinata aivan ääritapauksia..?
Minulla on 1.5mm haponkestävää rosteria putki, ja kyllähän se repeää, jos saumat on huonoja. Suosittelen hitsaamaan saumat TIGillä, eipä ruostu. TIGillä hitsatessa pitää sitten kyllä osata asiansa, eli jos ihan ensikertailainen olet niin kannattaa pyytää osaava kaveri hitsaamaan.
Ja kyllähän ne konttorilla saattavat jotain putkesta sanoa. Minulle ilmoitettiin heti ilman seinämävahvuuksia kyselemättä että on liian tykkyä tavaraa mutta ei siitä mitään seurannut.
Ja kyllähän ne konttorilla saattavat jotain putkesta sanoa. Minulle ilmoitettiin heti ilman seinämävahvuuksia kyselemättä että on liian tykkyä tavaraa mutta ei siitä mitään seurannut.
Mainitsin hitsausvirheet repeämien syiksi...On 2003-04-04 17:31, AJ wrote:
Minulla on 1.5mm haponkestävää rosteria putki, ja kyllähän se repeää, jos saumat on huonoja. Suosittelen hitsaamaan saumat TIGillä, eipä ruostu. TIGillä hitsatessa pitää sitten kyllä osata asiansa, eli jos ihan ensikertailainen olet niin kannattaa pyytää osaava kaveri hitsaamaan.
Ei oo astra. Mutta on vakio tällähetkellä. Niin siinähän se onkin, kun tuosta pitäisi tulla kohtuu pitkäikäinen putki, niin se ei saisi alata ahdistaan sitten myöhemmin. Kun ei sitä ikinä tiedä jos siihen tulis vaikka "mutka" putkeen joskus, siis siihen pakosarjan alle...On 2003-04-04 15:58, biuku wrote:
ei kyl kannata laittaa 2 1/2 tuumasta jos on vakio astra,laskee nääs tehoja jonkun verran,mut jos on viritetty niin on oivaa putkea autoosi,tai jos virität sitä joskus.
- opelmeister
- 'Senator'

Pitää ihan korjata ettei tule harhaluuloja ihmisille; eli kirkkaat putket repeävät hitsauksistaan oli se hitsattu tai ei. Ainoa tapa jolla ko. rööriä voi hitsata ilman pelkoa repeilystä on laserhitsaus
Tämä johtuu siitä, että hitsisauman rakenne on kovempaa kuin putkiaineksen. Tällöin sauman ja putken rajakohtaan tulee jännityksiä jotka rikkovat putken.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-