Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Eikö noissa ole ollut ihan vakionakin aika erilaisia penkitystuloksia.Muistelen nähneeni netissä joskus listaa ja tehot vaihteli jossain 150 ja 170hv väliltä.Elikkä tuskin putkisto ja putsari on hirveitä tehoja lisännyt.
On 2003-04-07 18:00, JaneZki wrote:
mun 20xe 204hp 241Nm
Ja pelkällä putkiston ja putsarin vaihdolla?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Minä on 2003-04-07 18:10 ]</font>
On 2003-04-07 20:57, JaneZki wrote:
Melkein..... päättele itte!!!!
Kyllä mä hyvin tiiän mitä sun kone sisältää ja on muuten asia kone!
mut pointti oli se et tässä vaan kysyttiin et kuinka paljon tehoja on mitattu _pelkällä_ putkiston ja putsarin vaihdolla
OCF mittasi penkissä viime syksynä 5 C20XE:tä ja tuloksethan ovat nähtävillä uusimmassa Opel Fan-lehdessä. Koneet olivat periaatteessa vakiokuntoisia juuri tuollaisin pienin putkisto/suodatinmuutoksin. Tehot olivat 148:sta 166:een, useimmiten pyörien siinä vakion 150:n tienoilla. Ei noilla putkisto- ja suodatinmuutoksilla mitään kymmeniä hevosvoimia saada.
Taaskin täytyy muistaa, että tuo laskennallinen moottoriteho, joka on "mitattu" riippuu aivan suoraan siitä millä voimansiirtohäviöllä tuo on laskettu. Pyöräteho on ainoa oikeasti mitattavissa oleva asia niin kauan kun mitataan dynorullilla. Vakiomoottoristakin siis saadaan paljon ilmoitettua suuremmat tehot paperille pelkästään käyttämällä suurempaa häviöprosenttia laskennassa. Tehot pitäisi siis mitata ennen viritystä ja sen jälkeen, että nähtäisiin mitä on oikeasti saatu aikaan. Ja mittaus pitäisi tapahtua molemmilla kerroilla samassa paikassa ja samoilla renkailla.