Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
On 2003-04-08 07:35, Opelmeister wrote:
Pitää ihan korjata ettei tule harhaluuloja ihmisille; eli kirkkaat putket repeävät hitsauksistaan oli se hitsattu tai ei. Ainoa tapa jolla ko. rööriä voi hitsata ilman pelkoa repeilystä on laserhitsaus Tämä johtuu siitä, että hitsisauman rakenne on kovempaa kuin putkiaineksen. Tällöin sauman ja putken rajakohtaan tulee jännityksiä jotka rikkovat putken.
Hitsisauman/muutosvyöhykkeen rakenne on kiinni perusaineesta, lisäaineesta, suojakaasusta, prosessista ja hitsarista. Kun nämä viisi asiaa on tapauskohtaisesti oikein, kirkaatkaan putket eivät repeä.
Miten luulet että jossain teollisuuslaitoksessa esim. paperitehtaassa jossa on 50km haponkestävää linjaa jossa on kokoajan erilaisia paineiskuja ja tärinöitä, paikat kestää. Joskus 70-80 luvun rakennuksilla/remonteissa ei paljon lasereista puhuttu, kun ei puhuta vieläkään.
Jaloterästen hitsaus on tapauskohtaista ammattihommaa, joten erilaisten tee-se itse kokemusten perusteella ei voi sanoa kestääkö joku materiaali vai ei.
Paperitehtaan putkia ei voi mitenkään verrata auton pakoputken tekoon! Vai onko sinulla mahdollisuudet hitsata putket myös sisältä?? Tai onko sinulla putken sisäpuolen suojakaasulaitteet? Onko sinun autosi pohjassa kiinteät kiinnikkeet putken ympäri?? Vai ajetaanko teilläpäin paperitehtaalla esim. hiekkateillä??
Ei milläään pahalla mutta olen kyllä työssäni tutustunut "kohtuullisen" läheltä paperikoneen putkistosuunnitteluun...
On 2003-04-09 07:23, Opelmeister wrote:
Paperitehtaan putkia ei voi mitenkään verrata auton pakoputken tekoon! Vai onko sinulla mahdollisuudet hitsata putket myös sisältä?? Tai onko sinulla putken sisäpuolen suojakaasulaitteet? Onko sinun autosi pohjassa kiinteät kiinnikkeet putken ympäri?? Vai ajetaanko teilläpäin paperitehtaalla esim. hiekkateillä??
Ei milläään pahalla mutta olen kyllä työssäni tutustunut "kohtuullisen" läheltä paperikoneen putkistosuunnitteluun...
Miksi ei voi verrata? Siellä on paineellisissa verkoissa varmasti kuormia ihan vertailukohdaksi asti(hitsattuja liitoksia löytyy..). Tämä esimerkki-laitos voisi olla yhtähyvin esim. meijeri.
Totta kai onnistumisen edellytyksenä on oikeat välineet, TIG menetelmillä mainitsemasi juurikaasu on välttämätön.
Putkea ei hitsata näillä vahvuuksilla sisäpuolelta(näillä halkaisijoilla lisäksi jokseenkin mahdotonta)
Joustavat kiinnikkeet rasittavat putkea vähemmän kuin kiinteät(jos ymmärsin oikein mitä tarkoitit)
Tuo hiekkatie vertaus ontuu siinä mielessä että Kirkkaat materiaalit kestävät todella hyvin mekaanista kulumista.
Miksi haluat tyrmätä aivan loistavan materiaalin käytön auton pakoputkena?
En tyrmää ajatusta rosteriputkista. Tarkoitus oli vain selventää muutamille tuon rst-putken käyttäytymistä hitsattuna. Nimittäin tuntui olevan yleinen käsitys tuosta että: "..kunhan sen sinne alle tilsii niin siellä pysyy ikuisesti..."
Ja mitä tulee tuohon hiekkatie vertaukseen, sen oli tarkoitus olla sarkastinen huomautus siitä miten on mahdotonta verrata paperikoneen paine/nesteputkia auton pakoputkeen. P-koneen putket eivät roiku päistä ripustettuna ja kannattele suurta osaa omasta painostaan. Auton pakoputken eri suuntaisia rasituksia ei voida ennustaa, koska putki kiertyy, pomppii, lämpenee, ottaa iskuja jne.. Paperitehtaassa taas voidaan ennustaa putken rasitusten suunta, taajuus ynnä muut.
Jokainen laittakoon autoonsa millaisen röörin tahtoo. Itse en käytä autossani Remuksia, Marteliuksia tai muita pörinä pillejä vaan laitan esim. Walkerin tarvikeputken hyvällä omatunnolla. Kyllä sekin aikansa kestää, eikä tarvi sovitella itse.
Jätän nyt tämän aiheen kommentoimisen, niin en aiheuta "ammattilaisille" turhia veren syöksyjä, heidän asentaessaan meijeriteollisuuden putkia autojensa alustaan..
Joo, ja ne tuskin on ihan samaa kirkasta rosteria... Itse kävin kysymässä Peuraniemeltä JKL:stä, mikä on tehnyt Demecille putkistoja ja Race-kattihommia. Hän sanoi juuri noista "meijerin" putkista että kyllä niitä on porukka autoon laittanut, mutta jonkin ajan päästä ovat ottaneet pois kun "kilisee" vähän liikaa. Eli putki on liian kovaa ja jäykkää. Sieltä kyllä saa sellaista rosteria mikä on pehmeämpää, ja käy paremmin autoon. (itsellä yllättäen on sitä) Ja tuo ei kyllä kilise.