Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ei mulla ainakaan mene mitään letkuja (muita kun sen EGR:n ohjaus).
Pakokaasut menee suoraan siellä kannessa. Kun ottaa sen venttiilin kannesta pois, niin näkyy kaksi reikää, toinen tulee pakopuolelta ja toinen menee imupuolelle. Näin minä ainakin olen ymmärtänyt asian.
No niin. nyt valkeni siis toi homma eli tulo ja lähtö puoli olikin siis saman mötin alla. eli ei muutaku umpi laippaa vaan väliin lykkään ni saa imusarjan pysyyn puhtaampana.... kiitoksia kaikille vastauksista
Kiitos noista kuvista. Meitsillä on ilmeisesti sama laite B Omegassa. Siinä vaan tuo EGR on kätketty mahdollisimman hankalaan paikkaan. Löytyskö vinkkejä miten Omegasta sais helpoiten EGR:n pois käytöstä?
Ruuvasin omegasto tota EGR:n päällä olevaa ruuvia ja se vann pyöri ja pyöri.. ei kiristynyt missää vaiheessa.. pitäiskö sen kiristyä/pohjata? onko tuosta EGR:n tukkimisesta mitään haittaa esim. päästöihin leimalla?
"Siinä mitään vikaa oo! Vähä vaan enemmän ominaisuuksia!"
ylilammikko kirjoitti:Ruuvasin omegasto tota EGR:n päällä olevaa ruuvia ja se vann pyöri ja pyöri.. ei kiristynyt missää vaiheessa.. pitäiskö sen kiristyä/pohjata? onko tuosta EGR:n tukkimisesta mitään haittaa esim. päästöihin leimalla?
Ei vaikuta päästöihin. Itseasiassa EGR aiheuttaa huonomman palamisen moottorissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ylilammikko kirjoitti:Ruuvasin omegasto tota EGR:n päällä olevaa ruuvia ja se vann pyöri ja pyöri..
Todennäköisimmin kierteet on tuon johdosta nyt sitten tuhoutuneet.
Ennen sitä ruuvia olisi pitänyt irroittaa siinä EGR:ssä olevan U- letkun toinen pää irti ja sitten kiristää ruuvia kunnes suhina lakkaa. Tämän jälkeen letku takaisin kiinni ja ruuvin päälle esim. tiivisteliimaa sopivasti, ei liikaa.
Erittäin laiskan äijän kysymys: Viitsiskö joku myydä tuollaisen sokean tiivisteen minulle ? Siis sellainen joka sopii X20XEV mottiin. Ei vaan viitsi/jaksaa alkaa leikkaan tavaraa sellaista varten, pitäis kuiteski olla senverran tukevaa ja pehmeää tavaraa että todellakin tiivistää ja kestää....