Kysymys Corsa A tekniikanvaihdosta??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Eli siis etutolpat ovat samat 1.2 ja 1.6gsi corsassa ja niitä ei tarvitse vaihtaa jos tilaa sieltä Hollannista ne erikoisvetarit.
Vai onko tähän halvempi ja yhtä hyvä vaihtoehto olemassa?

Mitenkäs tuo jarrutehostin/pääsylinteri paketti sitten. Se varmaan vain jostain 1.6-2 litraisesti asconasta tai kadetista. Ja takajarrujen paineensäädinhän on pääsylinterissä siis.

Siinä mathijssenin paketissa tulee myös "New fastening for front anti-roll bar".
Onko tuo kallistuksenvakaajan kiinnitys vai mikä?

Itse suunnittelin ensin 20ne moottoria mutta kun _minä_ vien auton konttorile niin se 0,5cc on liikaa :roll: Joten ehkä 18e olis turvallisempi vaihtoehto, vai?
janoks
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja janoks »

Jarzki kirjoitti:Eli siis etutolpat ovat samat 1.2 ja 1.6gsi corsassa ja niitä ei tarvitse vaihtaa jos tilaa sieltä Hollannista ne erikoisvetarit.
Vai onko tähän halvempi ja yhtä hyvä vaihtoehto olemassa?
Itse juuri sieltä hollanista tilanneena voin suositella niitä vetareita. Todella laadukkaan oloista tavaraa. Ja lupaavat vielä jonkinlaisen takuunkin.

Toinen vaihtoehto on sitten teettää vetarit mittatilaustyönä. Tosin ei ole mitään takeita että ne kestää tai edes sopii.
Siinä mathijssenin paketissa tulee myös "New fastening for front anti-roll bar".
Onko tuo kallistuksenvakaajan kiinnitys vai mikä?
Ne on sellaiset metallipalaset, noin 8cm pitkät ja 4cm korkeat ja pultin reiät päissä, jotka laitetaan kallistuksenvakaajan alkuperäisen kiinnityksen väliin, jotta kallistuksenvakaaja olisi hieman lähempänä maata, jolloin sitten pakoputki mahtuu kulkemaan kallistuksenvakaajan yli.
Itse suunnittelin ensin 20ne moottoria mutta kun _minä_ vien auton konttorile niin se 0,5cc on liikaa :roll: Joten ehkä 18e olis turvallisempi vaihtoehto, vai?
Ainahan siinä on riski, että siinä on 0,5cc:tä liikaa.. Lähtökohta on kuitenkin sama molemmissa moottoreissa. Samat tehot, 20ne:ssä aavistuksen enemmän vääntöä. Itselläni on menossa 18E motti corsaan ja omahan on aina paras.. ;)
Keme
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Keme »

Itse itseäni toisesta topicista lainaten:
Ihan mielenkiinnosta:
- Onko kukaan käynyt vääntämässä katsastuskonttorilla tuon puolen kuutiosenttimetrin tiimoilta?

Noin periaatteessahan siinä ei tarvitse joustoa, vaan kylmää matemasokismia. Opelihan on ilmoittanut nuo iskutilavuudet neljän merkitsevän numeron tarkkuudella eli 1598cc. 1598x1.25 = 1997,5 eli neljällä numerolla 1998cc. Luullakseni tuohan on 2.0-8v ohc padan ilmoitettu tilavuus?

Siitä vaan joku matematiikan kirja mukaan ja konttorille vääntämään
JEEEEEEEEEEEEE!
tt__
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tt__ »

kyllä kaitzu ainaski saat sen tääl rovaniemellä leimattua.tääl on niin tyhmiä katsastusmiehiä. :lol: :lol:
hangover tuning

MB W202 -95 OM605 superturbo
Opel Astra H 1.6 opc line -08
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Jostain luin että myös reaktiotangot on paksummat ja nekin pitäisi vaihtaa, vaikka niistä ei kyllä ole puhetta tuossa Kaitzun listassa.
Ja reaktiotangothan ovat siis koiranluut? Vakaajatangon koiranluut?

Corsa sivulta luin että pitäisi myös jäähdytintä siirtää eteenpäin, laturille tehdä lisä tilaa ym., ei varmaan vaikein kohta projektissa?

Joutuukos tuon sitten viemään kanta-autotarkastukseen kun moottori, vaihteisto, jarrut jne. on vaihdettu. Miten tarkasti noita prosentteja valvotaan kun jostain topicista luin että tyypin pitää vaihtaa katsastukseen vakio etupenkit kun muuten tulisi liikaa prosentteja, mielestäni aika naurettavaa.
Sellaistakin olen kuullut että jarruista ja muista turvalaitteista ei tulisi prosentteja. Pitääkö paikkansa?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Reaktiotangot ei ole koiranluut, vaan tukivarsi. Corsassa ei ole alhaalla samanlaista L-tukivartta kuin useimmissa Opeleissa, vaan on poikittainen tukivarsi ja eteen suunnattu toinen tukivarsi = reaktiotanko. Reaktiotangot on perusmalleissa 18 mm ja gessissä 22 mm, mutta sitä ei noihin lappuihin liene laitettu.

Laturille tarvitsee tehdä lisätilaa oikean puolen jousitornin kohdalle runkoaisaan. Kyllä se kone sinne saattaa sopia tilaa tekemättäkin, mutta koneen heiluessa ottaa laturin hihnapyörä kiinni aisaan ja laturin kannakkeet katkeilee.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
simpba
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja simpba »

Muuten Gsi-corsassa on erilaiset etutolpat, samoin pyörän laakeritkin kuulema eroavat normaali corsasta. Näin kertoi minulle ko muutoksen tehnyt henkilö. Mutta katsastuksessa eivät vaadi niitä vaihtamaan. Normaali corsassa on 19mm reaktiotangot ja gsi:ssä 23mm muistaakseni, eli nekin on vaihtolistalla. Ei minun mielestä syyläriä tarvitse mihinkään suuntaan siirtää, tilaa jää varsin hyvin pakosarjaan nähden, samoin en huomannut että laturille mitään tilaa olisi tarvinnut tehdä.

T: 1,8 corsaan asentamassa..
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

simpba kirjoitti:Muuten Gsi-corsassa on erilaiset etutolpat, samoin pyörän laakeritkin kuulema eroavat normaali corsasta. Näin kertoi minulle ko muutoksen tehnyt henkilö. Mutta katsastuksessa eivät vaadi niitä vaihtamaan. Normaali corsassa on 19mm reaktiotangot ja gsi:ssä 23mm muistaakseni, eli nekin on vaihtolistalla. Ei minun mielestä syyläriä tarvitse mihinkään suuntaan siirtää, tilaa jää varsin hyvin pakosarjaan nähden, samoin en huomannut että laturille mitään tilaa olisi tarvinnut tehdä.

T: 1,8 corsaan asentamassa..
Osassa GSi Corsia on erilaiset "tolpat" jne mutta ei kaikissa jonka vuoksi niitä ei tarvitse vaihtaa. Tähän johtopäätökseen olen itse tullut kun vertailin varaosanumeroita tässä kerran.
Ja noista reaktiotangoista, mun lapuissa jotka Huuskonen on aikanaan lähettänyt ei ole mainintaa noista reaktiotangoista ja näin ollen niitä ei tarvitse vaihtaa(ainakaan ex-corsaan en koskaan niitä ed.mainitusta syystä vaihtanut)...
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eiköhän ne ole hyvä vaihtaa, jos ei lapuissa mitään sanota niin ei sitten vaan hiisku leimalla mitään niistä :)

0n 18 mm ja 22 mm palikassa kuitenkin melkomoinen ero..

Mitäs eroa niissä Gessin tolpissa sitten on? Tai navassa, jos ollaan tarkkoja, ei nää mitään Kadetin raatoja ole :)
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuomas kirjoitti:Eiköhän ne ole hyvä vaihtaa, jos ei lapuissa mitään sanota niin ei sitten vaan hiisku leimalla mitään niistä :)

0n 18 mm ja 22 mm palikassa kuitenkin melkomoinen ero..

Mitäs eroa niissä Gessin tolpissa sitten on? Tai navassa, jos ollaan tarkkoja, ei nää mitään Kadetin raatoja ole :)
Hups, nyt sekoitin koko "tolppa" jutun vetareihin joita on kahdenlaisia....eli my mistake...
[*] www.fabix.fi [*][/b]
simpba
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja simpba »

Kuulema tolppa olisi kallistettu 3 astetta enemmän. Pyöränlaakereiden eroja en muista nyt tähän hätään. Täytyy kysellä kun seuraavan kerran näkee asentajan. Hän viimeksi vain sitä kiros kun oli corsan rakentanut vastaamaan täysin gsi:tä, niin leimalla inssi ei ollut edes vaivautunut tarkistamaan vakaajien paksuuksia tai muita muutoksia. Katsoi vain että vakaajat löytyy.
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

simpba kirjoitti:Kuulema tolppa olisi kallistettu 3 astetta enemmän. Pyöränlaakereiden eroja en muista nyt tähän hätään. Täytyy kysellä kun seuraavan kerran näkee asentajan. Hän viimeksi vain sitä kiros kun oli corsan rakentanut vastaamaan täysin gsi:tä, niin leimalla inssi ei ollut edes vaivautunut tarkistamaan vakaajien paksuuksia tai muita muutoksia. Katsoi vain että vakaajat löytyy.
Ei aikanaan multakaan tarkastettu vakaajien paksuuksia, tosiasiassa ei katsonut juuri mitään. Ainoastaan vaihdelaatikosta meinas marista ku oli F10 :D
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Vastaa Viestiin