Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Muistelisin lukeneeni jonkun auton ohjekirjasta että vaihteistoöljyn vaihtoväli on 50000km mutta ei pakollista. Ja siinä nimenomaan mainittiin että voi vaihtaa jos haluaa.
Miksi ei kannattais vaihtaa ? Miks kannattaa vaihtaa: Öljy kuin öljy sitoo kosteutta itseensä ajan mittaan. On jo muutama vuos ikää sillä autolla, kilometrejä vähän. Varmaan olis vaihdelaatikolle hyväksi vaihtaa tuoreet litkut.
On tosiaan hommana semmonen mitä varmasti aika harva viitsii tehä. Jos mielenkiintoa löytyy niin tuskin siitä ainakaan mitään haittaa on. En tosin hyödystäkään ole varma, aika harvoin noita vissiin menee matalavääntösistä.
Morepower kirjoitti:Tuskin tarttee vaihtaa. Siis manuaali vehkeessä.
Muistelisin lukeneeni jonkun auton ohjekirjasta että vaihteistoöljyn vaihtoväli on 50000km mutta ei pakollista. Ja siinä nimenomaan mainittiin että voi vaihtaa jos haluaa.
Ohjeessa lukee toki mitä lukee, mutta jos haluaa että se vaihteisto pysyy hyvässä kunnossa, olisi öljyt todellakin syytä vaihtaa esim. parin vuoden tai 50000km välein.
Vaihdossa on sitten ehdottomasti käytettävä valmistajan ohjeen mukaista öljyä eikä vaan jotain sinnepäin, eli jos suositus on GL4 niin EI MISSÄÄN NIMESSÄ GL5 öljyä sinne! GL5:n lisäaineistus on korrodoivaa pronssisille synkrorenkaille.
Jos ei itse jaksa turata niin eipä se homma paljoa maksa pajallakaan.
Mun oli ´93:ssa Astrassa punaiset automaattivaihteisto öljyt F13-laatikossa. Mobil ATF-220:stä muistaakseni lisäilin. Joskus ihmettelin tätä Opel-huollossa, mut sanoivat siellä, et pysyy paremmin sisässä, kuin tavallinen vaihteistoöljy.
Foorumin gurut varmaan tietää paremmin, mut tällainen juttu tuli mun mieleeni.
Valde kirjoitti:Mun oli ´93:ssa Astrassa punaiset automaattivaihteisto öljyt F13-laatikossa. Mobil ATF-220:stä muistaakseni lisäilin. Joskus ihmettelin tätä Opel-huollossa, mut sanoivat siellä, et pysyy paremmin sisässä, kuin tavallinen vaihteistoöljy.
Foorumin gurut varmaan tietää paremmin, mut tällainen juttu tuli mun mieleeni.
Samaa ATF -öljyä käytän itsekin vaihteistossa vaikka manuaaliloota onkin. Hyvin pysyy sisällä, ja menee vaihteet päälle.
Onko tosta automaattiöljystä jotain muuta hyötyä manuaalilaatikossa ku et pysyy paremmin sisällä? onko se esim.notkeempaa pakkasella ku tavallinen öljy?
On se notkeampaa kuin tavallinen vaihteistoöljy ja siten se tulee myös helpommin tiivisteitten läpikin.Vanhemmissa mersuissa esimerkiksi PITÄÄ käyttää automaatiöljyä manuaaleissa .Heh kissa astui hiiren päälle ja laittoi ton hymiön .Myös vanhemmissa bemarin manuaali laatikoissa käytetään ATF öljyä kun lootan kyljessä oikein lukee että sitä on sinne laitettava.Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että öljy kannattaa vaihtaa laatikkoon ja käyttää sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee.Vaihtovälinä kannataa pitää vaikkapa 2v tai 50000-100000km.
Etsivä ei löydä, joten kysymys: Mitä öljyä Omega B 2.0 8v -96 manuaali lootassa käytetään+määrä sekä millä lähtee proppu auki lootasta sekä perästä (nekin ois tarkoitus vaihtaa) onko tuumainen vai mikä??