Astra G 1.6/16v -01 vinkuu/viheltää, pakoputki tukossa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tander
'Agila'

Astra G 1.6/16v -01 vinkuu/viheltää, pakoputki tukossa?

Viesti Kirjoittaja Tander »

Olen ostanut äskettäin Astran ja huomasin vasta nyt omituisen äänen auton ulkopuolella. Sitä ei erota auton sisällä niin hyvin, mutta auton ulkopuolella sen erottaa selvemmin. Ääntä on vaikea paikallistaa, mut mun mielestä se kuuluu enemmän auton sivulla tai takana, kuin edessä. Se on sellainen koiranpillin tyylinen ääni. Onko syytä huolestua?

Toinen outo juttu kävi kanssa viikko sitten. En tiedä liittyykö mitenkään edelliseen. Mä olin pesemässä ja siistimässä autoa, kun kerrankin oli painepesurit ja sisätilat. Mulla meni sen auton kanssa puuhastellessa koko paivä ja olin luukuttanut automankkaa ja pitänyt ovia auki. No akkuhan siitä oli tyhjentynyt siinä päivän aikana(ei liene kovin hyvä akku).
No mä sain auton käyntiin ja lähin käymään ajelulla. Se toimi ekan pysähdyksen jälkeen vielä ihan hyvin. Mut tokan pysähdyksen jälkeen (oli sammuksissa 15 min.) alkoi nykimään ja sammui muutamaan otteeseen. Sain sen kuitenkin aina samantien vaihteella käyntiin. Sitä jatku n. 5 min. ja sit se kävi ihan ok.
Seuraavana päivänä ajoin huoltoasemalle tankkaamaan tankin täyteen ja ostamaan kosteuden poistajaa. Kun mä lähdin eteenpäin huoltoasemalta, niin nyki taas muutaman kerran ja sammu kerran sen jälkeen. Mä sain sen taas vaihteella käyntiin ja sen jälkeen ei ollut ongelmia.
Siitä pari paivää eteenpäin olin ajossa taas ja ei ollut mitään ongelmia. Olisko toi sammuminen johtunut (tankissa olevasta) kosteudesta. Tai liittynyt jotenkin lämpötilan vaihteluun: ulko- ja sisätilat. Toivotaan ainakin näin. Ettei mistään isommasta ole kyse.
Pitäähän autoon kuitenkin pystyä luottamaan, jos sillä lähtee reissun päälle. 8) Olisko kenelläkään mitään kokemuksia tai kommentoitavaa kyseisistä vioista???
badington
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja badington »

no tuosta sammuilusta ja nykimisestä voisin veikata kosteutta sytyspuolella. pesitkö konehuonetta? jos pesit niin aika varma vian aiheuttaja.
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
Tander
'Agila'

En pessyt konehuonetta, mut voihan se olla et sinne on päässyt kosteutta. Onko tuosta korkeesta ääntelystä mitään tietoa. Voisko joku osa auton pohjassa sanoa ittensä irti, esim. bensapumppu. Vai tuleeko toi ääni vain jostain vuotavasta letkusta. Mene ja tiedä.

Tuo nykiminen ja auton sammuminen huolestuttaa ehkä enemmän. Tai siihen olis kiva saada tietää mikä sen aiheuttaa. Mä siirryin Volvosta Opeliin ja Volvossa oli joskus kostean ilman käynnistys ongelmia, mut tää ei oo sellainen. Auto vaan nykii ja sammuu kesken ajon. No pitää toivoa että ne ei toistus kovin useasti.
badington
'Senator'
'Senator'
Viesti:

sytytyspuolelta minä lähtisin vikaa etsimään. ensimmäisenä virranjakajan ja liittimien putsaus sitten tulpat ja johdot. bensansuodatin ja pumppu kannattaa myös tarkistaa mutta epäilisin enemmän tuota sytytyspuolen vikaa.
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
juhotep
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja juhotep »

Itellä käynyt myös tuolleen, syynä oli polttoainepumppu, nykisi ja taas toimis kun käynisti ja ajo taas ihan vaikka 30km ja sitten taas sammui kokonaan.otin polttoaine pumpun irti ja otin suoraan virran akulta siihen, ei toiminut paitsi jos napautti vaikka ruuvimeisselillä sit toimis taas vähän aikaan.Mut onnea oman vian etsimisessä.Niin ja minulla piti se polttoaine pumppu kovempaa ääntä ennenkun hajosi ihmettelin kans itse mistä tuommoinen ääni voi tulla..=)
Tander
'Agila'

Missä se bensapumppu sijaitsee fyysisesti? Onks se jossain siellä auton auton alla , vai konepellin alla?
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Vinkuminen vois tulla vaikka ohjaustehostimesta, kannattaa kuulostella...
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Matzi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Matzi »

Kannattaa kyllä joka tapauksessa vaihtaa siihen tehostimeen öljyt jos ei ikinä ole vaihdettu.
Tander
'Agila'

Sammuilee ajon aikana

Tänään teki sen että alkoi nykimään kun ajeli melko pienillä kierroksilla (vitosvaihteella) ja sammui kun painoi kytkimen pohjaan. Sit kun käynnisti auton uudelleen niin ei mitään ongelmaa. Jotenkin tuntuu et vika ilmenee aina silloin kun on hiljentämässä vauhtia. Esim. liikennevalot tai risteykset tai muuten vaan laskee kierroksia. :-?
badington
'Senator'
'Senator'
Viesti:

^juu kyllä lahtisin etsimään vikaa sähkö/sytytys puolelta.
opel omega mv6 irmscher
Opel vectra 2.0dti vm.01
Opel Vectra C GTS
Jeegu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Jeegu »

Mulla aivan täsmälleen samanlainen ongelma. Tyhjäkänti on epätasaista ja saattaa sammua kun antaa hetken pyöriä itsestään ja sammuu kun ajossa kierrokset laskee tyhjäkäynnille kun esim. risteykseeen tullessa painaa kytkimen pohjaan.

Vaihdoin aukun eilen, jolloin auto on ollut hetken ilman virtaa kuten Tanderilla. Ongelmat ilmenivät tänään...

Kosteuttakin saattaa olla, koska pesin auton toissapäivänä.

Konehuoneesta kuuluu myös vaimeaa vinkumista, jota kuulostelin jo alkuviikosta. Vinkunaa ei kuulunut vielä viimeviikolla kun olin koeajolla. (Vähän ottaa pannuun kun "uudessa" autossa heti vikaa...)

Missä se bensapumppu olikaan, että pääsee testaamaan sitä?

Joku veikkaili vinkunan syyksi ohjaustehostinta. Jos esim. tehostimen pumpun laakerit alkaa hirttää kiinni niin voisihan tuo ääni ja tyhjäkäynnin heilahtelu siitäkin johtua.

Veikkaan kyllä sähköjä, koska moottorin vikavalokin syttyi. äsken. Pitää yrittää lukea koodit huomenna. (Miten muuten onnistuu -01 1.6 16v Astrasta? Haku oli äsken jumissa...)
Matzi
OCF Member
OCF Member

Bensapumppu löytyy tankin sisältä ja siihen pääset käsiksi takapenkin alla olevan luukun kautta. Tuo -01 taitaa jo olla niin uusi ettei koodien luku onnistu kotikonstein.
Jeegu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Jeegu »

Kiitos. Pitääpä korkata tankki auki...

Jos pumppu on kerta tankin sisällä, niin ei sen pitäisi kyllä pahemmin ujeltaa konehuoneessa saakka...

Nämä ohjeet ei siis todennäköisesti käy -01 mallin G:hen?
http://www.opelownersforum.co.za/forum/ ... php?t=7516

Vikakoodinlukijakauppaan... lomps
Matzi
OCF Member
OCF Member

No nuo ohjeet käyvät kyllä jos sinulta löytyy vielä tuo nasta 6. Omassa -98 G-astrassa se on, mutta isällä -00 mallissa sitä ei enää ole.
Tander
'Agila'

Mulla ei oo koskaan syttynyt mitään vikavaloja. Auto vaan alkaa välillä nykimään ja sen yhteydessä yleensä sammuu. Sit kun sen starttaa uudestaan, niin ainakin tähän mennessä se on aina käynnistynyt ja sen suurempia ongelmia ei oo. Ja yleensä toimii ihan normaalisti sen jälkeen. Sit se tekee sen taas uudestaan.
Vastaa Viestiin