Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Eli kaverin kadett gsi 2.0 16V kat -90 olis kyseessä. Käytiin hieman ajelulla tuossa viikonvaihteessa, ja sellainen pieni onkelma ilmeni: Ajeltiin tasaista 120km/h nopeutta motarilla n.100km:n matkan, ja kun oltiin saapumassa määränpäämme liittymään kaveri päästi jalan kaasulta ja moottorin häiriövalo syttyi ja paloi n.10s ajan. Missäköhän vika? Valo syttyi palamaan paluumatkalla 2 kertaa samalla tyylillä (n.10s) moottorijarrutuksen aikana, ja kerran n.5s ajan kun kiihdyttäessä 2.vaihteella kierrokset ylitti 5000rpm. Kuulostaako vika kellekkään tutulta? Voisikohan johtua esim vikaa oireilevasta lambdasta?
Tutulla ecotecissä EGR venttiili jumitti ja moottorin vikavalo sytty, samalla auto meinas sammua. Tapahtu kanssa juuri moottoritie ajon jälkeen. Se pystyy itse putsaan.
Mulla oli aikanaan samanlainen auto ja samantyyppinen vika; kiihtyttäessä vikavalo syttyi kierrosten noustessa yli 5500. Syy oli bensansaanti. Korkeilla kierroksilla pumppu ei pystynyt ruokkimaan konetta ja lambda luuli jotain olevan pielessä. Vika poistui kun vaihdoin pa-suodattimen ja puhalsin kaikki bensaputket ja -letkut puhtaiksi.
Jos kaverillas on c20xe nii siinä ei ole egr:ää ja ite veikkaisin kans lambdaa. Omassa astrassa vikavalo välähteli kans välillä mut loppu ku vaihoin lambdan.
Eikö kannattaisi lukea vikakoodi, niin ei tarvi arvailla niitä vikoja. Ohjeita varmaan löytyy foorumiltakin searchia hyödyntäen. Jos arvailemaan lähdetään niin itse veikkaisin kampiakselinasentotunnistinta, jos kerta moottorijarrutuksessa vikavaloa väläyttelee.
eli onnistuuko se vikakoodin luku vaikka valo ei palakkaan yhtäjaksoisesti? Länsi-Autolla sanoivat että valon tarvii palaa riittävän kauan (oisko ollu 4min.) jotta vika jäisi muistiin...