Opelien Painelaakerit "makaavat"?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Opelien Painelaakerit "makaavat"?

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Eli noista opelien painelaakereista jotka tomii vaijerilla.80-90 ja eteenkin päin taitavat olla samalla vipuhaarukalla olevia.
monessa painelaakeri on valmis ennen muita osia.ja sen aiheuttajaa kun tutkin.tai kiinnitin huomiota kun alkanut paljon ääntäviä laakereita olemaan,mitkä suht nopeesti on hajonnut.tutuu että ennen tai joissain sai ajella vaikka kuin kauan vaikka laakeri ääntää.
en tossa muuta keksi kun että se systeemi on laakeri makaavana,eli jatkuvasti pyörivänä.kun vaijerin irrottaa vaihteiston päästä,niin poljin tippuu lattiaan ja näin ollen se kiinni ollessaan vetää vaijeria mukanaan ja samalla sen laakerin painejousiin kiinni.ja polkimessa oleva jousi vielä nimen omaan painaa poljinta alaspäin.miksei se oo toisin päin.että nostais poljinta ja työntäs vaijerilla vääntövivun takaspäin ja irrottas laakerin asetelmasta.joissai autoissa on kopan sisällä palauttava jousi tai vastaava.onko tää nyt mun jokin ajatus virhe tai onko opel nimenomaan sen vaan halunnut tehdä laakerin makaavaksi.jos siihen vipuun laittaa jousen,mikä palauttais sitä vähäsen ,niin vaijeria joutus löysäämään taas niin paljon että ei enään irrottaisi.muuten poljin nousis" rattiin kii" jos ei löysäis.mitä mieltä ootte :-?
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Eiköhän se ole ihan hyvä juuri noin. Laakeri maksaa 10€ ja kestää aika helvetin pitkään jotta onko tuossa nyt järkee alkaa päätä vaivaamaan tollasella.
2.0t Re85
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

niin ja kannattako muutenkaan alkaa sitä rassaan, se on semmoiseksi suunniteltu ja piste, kuten jo tk mainitsi, mulla oli ascona 14v, enkä vaihtanut yhtään kertaa painelaakeria, se kestää jos pelit on kunnossa, usko tosi on. ja muutenkin jos siitä laakeri hajoo, se on suhteellisen helppo vaihtaa, kun myös koko kytkinpaketti. mietippä todellisia murheita, niitä kai meillä kaikilla riittää.
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

niin itse osa on halpa mutta vaihto melko persiistä.. varsinkin jos ei omista nosturia...

itellä omegassa alko 2000km jälkeen ääntämään painelaakeri
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja sinkkone »

Nono älkäähän nyt...
Onhan tossa ideana kuitenkin varmaan se et moni sitä ääntä ihmettelee ku just ostanu 90 luvun opelin ja haluis huolettomia kilometrejä, ei sitä laatikkoa aina kiva sen takia pelkästää irrottaa...
Mut jos sinne tosiaa haluis sellasen palautusjousen ni sithän vivussa pitäis olla välitetty ratastus et tosiaan ei sit se poljin nousis rattiin... :roll:
On se kova...
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Mutsin fastralla ajettu nyt sellaset 275000 km, ollu porukoilla melkeen uudesta asti, eikä viel oo ainuttakaan painelaakeria menny. Kytkin tosta taitaa kyl koht loppua.. Vinkkinä et se kytkinvaijerin kunto luultavastikin vaikuttaa aika oleellisesti sen painelaakerin ja kytkimenkin kestoon. Niinku jo edellä todettiin ni kyllä se kestää sen minkä kytkinkin jos kaikki kunnossa. Ajotekniikkakin varmaan osaltaan vaikuttaa tuohon, tuskin tykkää missään muussakaan autossa hyvää jos ajellaan jatkuvasti jalka kytkimellä ja valoissa seistään kytkin pohjassa.

Edittiä: "pikkane" lyöntivirhe kilometreissä..
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Niin.tässä nyt ei oo kysymyksessä miten halpa se on ostaa vaan kun niitä on alkanut olemaan aika paljon mitkä on menny ihan silpuks lyhyessä ajassa äänen jälkeen.omassani tuli kilkkeinä ulos ja en käyttänyt kytkintä tallille menneessäni. ääni oli jo niin kova alle kuukauden meni ku ääni alko.toinen painelakeri vikanen oli edennyt asetelman läpi.
ja kun kuitenkin autoilla pitäis ajaa ja ei tarviis turhia vikoja tulla.
ja 10e jos joku laakerista maksaa.niin se ei tarkota että se on vaihettuna siellä sillä kympillä.(paitsi mulla ,kun laitoin väliaikasesti purkaamon laakerin ja se makso 10).eikä työ kuluja.
mutta kaikki ei sitä ees osaa vaihtaa,ja ei ne osat sieltä ihan jonkun oppaan mukaan aina irtoo,niinku kytkinakseli.ja uudemmalla vauhtipyörällähän sitä ei ees saa muutekun aski irti.ja vielä kun sattuu hajoomaan jossain hevon v...ssa,ni helppohan se vaihtaa.
Turha tästä on enempää jatkaa,tuo ajatus vaan sen iän pidentämiseksi ja miten nopeesti saattaa mennä siitä kun alkaa ääntä pitämään kävi mielessä.
KuvaKuva
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

älä hyvä mies laita tuommoseen paikkaan romulan osia, ei ole ihme jos ei kestä, kai automiehenä tiedät, että kaikki osat kytkimeen uusiksi, jaa nyt muistinkin kaverin asconasta meni laakeri muutamassa kuukaudessa, ja oli uusi paketti, itselle vain ei ole sattunut moista vikaa, vaikka opeleita on ollut monta. muuten mistä opelista oli nyt kyse se ei mulle ihan selvinnyt.
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

kun lukee kimmon tekstin tarkemmin niin se oli vain väliaikainen korjaus.

uusissakin tuntuu olevan niitä rapulapäivän tuotoksia.. tai sit vaan monella säädöt totaalisen perseellään..

eihän se nyt osaavalle vaikea ole vaihtaa.. ite pidän hommaa kyl melko vittumaisena jos ei oo nosturia.. kiva jotain pikkukeijoo nykiä kun auto on pukeilla.. omegaaan vaihoin ni kyl se oli melkeen päivän homma :yawn:
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Jos sulla on siellä ehjä asetelma eli kynnet ei ole kuluneet ja kunnon laakeri niin eihän se sieltä hajoa mihinkään ellei ole vaivanen uutena jo. Melkein kaikkihan noista pitää ääntä, harvassa ne on nuo hajonneet painelaakerit kuitenkin, ei edes muistu mieleen millon olisin vaihtanu pelkkää laakeria, tuskin koskaan.
2.0t Re85
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Kirjotin mielestäni että ennen tuntui kestävän vaikka kuinka pitkään vaikka ääntä piti.nytten ollut tuo omani joka ihan muusina tuli ulos.ja se ei äänen alkamisesta kauaa kestänyt kun hajos.
ja toinen oli joku kadetti lähiaikoina f 16 laatikolla kanssa mistä oli jo mennyt asetelmasta sisään.levyä jälellä hyvin ja käpälät kunnossa.sinne kyllä kaikki uusin.
oon kyllä jo 20 vuotta sitten ooppelilla kytkinpaketteja vaihtanut.
nyt vaan alkanu mietityttään kun noi kaks osu niin saman aikaan ja tuusan paskaks menny molemmat.
ja itelle laitoin purkaamolaakerin kun en saanut uutta siihen hätään.ei ois kyllä kestänyt enää 2 polkasua vanha mutta tarttin autoa ja kytkimellä vielä pääsi.niin silloin en pakettia vaihtanut onneks.kun sen sain rompetorilta sit puoli ilmaseks vähän ajan päästä.ja nyt on kunnon osat polkimeen asti.ja oon tässä foorumilla lukenu paljon että ääntää laakerit.
kai se vaan ku vanhenee ni tulee varovaiseks ja muille vaan omaa kokemusta kerron.enhän voi tietää mitä muitten laakerit kestää,mulla nää on ollu varottavia ääntämisen suhteen.
ja tässä hain kanssa muitten mielipidettä että oonko väärin ymmärtänyt jotain kun se jatkuvasti pyörivänä siellä menee.esim että polin pitää tippua.ja jousi juuri alaspäin poljinta painaa.

-(z)- :wink:
KuvaKuva
terokimmo
in memoriam
in memoriam

terokimmo kirjoitti:Kirjotin mielestäni että ennen tuntui kestävän vaikka kuinka pitkään vaikka ääntä piti.nytten ollut tuo omani joka ihan muusina tuli ulos.ja se ei äänen alkamisesta kauaa kestänyt kun hajos.
ja toinen oli joku kadetti lähiaikoina f 16 laatikolla kanssa mistä oli jo mennyt asetelmasta sisään.levyä jälellä hyvin ja käpälät kunnossa.E:(siis käpälät oli ollut ehjät ennen hajoamista kun oli kattonut sisään kaveri joka toi.,kun ääni kuulunut.
oon kyllä jo 20 vuotta sitten ooppelilla kytkinpaketteja vaihtanut.
nyt vaan alkanu mietityttään kun noi kaks osu niin saman aikaan ja tuusan paskaks menny molemmat.
ja itelle laitoin purkaamolaakerin kun en saanut uutta siihen hätään.ei ois kyllä kestänyt enää 2 polkasua vanha mutta tarttin autoa ja kytkimellä vielä pääsi.niin silloin en pakettia vaihtanut onneks.kun sen sain rompetorilta sit puoli ilmaseks vähän ajan päästä.ja nyt on kunnon osat polkimeen asti.ja oon tässä foorumilla lukenu paljon että ääntää laakerit.
kai se vaan ku vanhenee ni tulee varovaiseks ja muille vaan omaa kokemusta kerron.enhän voi tietää mitä muitten laakerit kestää,mulla nää on ollu varottavia ääntämisen suhteen.
ja tässä hain kanssa muitten mielipidettä että oonko väärin ymmärtänyt jotain kun se jatkuvasti pyörivänä siellä menee.esim että polin pitää tippua.ja jousi juuri alaspäin poljinta painaa.

-(z)- :wink:
KuvaKuva
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

niinhän se pyöriikin jatkuvasi, minkäs teet. mulle pitäs maksaa paljon, että laittasin romulan laakerin kytkimeen. eipä vieläkään selvinnyt missä autossa on niin saatanan heikko painelaakeri. kuten jo aikaisemmin mainitsin mulla pyöri sama laakeri asconassa 14v ja kai skulaa vieläkin. jos sinä tk alat laittaan sinne jotain jousia, niin kohtahan se poljin on katossa. olen saanut sinusta semmoisen kuvan, että olet suhteellisen järkevä mies, joten heitä helvettiin tommoiset suunnitelmat, ne kestää minkä kestää minkäs teet. ja ne kestää minun mielestä.
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

eikäs se etuveto vehkeessä se kytkimen uusiminen niin iso homma ole jos luukku pohjassa puoli tuntia maksimissaan. eikä sinne tosiaan kannata mitään purkaamon osia tilalle laittaa.

ja suurin syy varmaan painelaakerinkin loppumiseen on jalan pitäminen polkimen päällä koko ajan
terokimmo
in memoriam
in memoriam

lmb-58 kirjoitti:niinhän se pyöriikin jatkuvasi, minkäs teet. mulle pitäs maksaa paljon, että laittasin romulan laakerin kytkimeen. eipä vieläkään selvinnyt missä autossa on niin saatanan heikko painelaakeri. kuten jo aikaisemmin mainitsin mulla pyöri sama laakeri asconassa 14v ja kai skulaa vieläkin. jos sinä tk alat laittaan sinne jotain jousia, niin kohtahan se poljin on katossa. olen saanut sinusta semmoisen kuvan, että olet suhteellisen järkevä mies, joten heitä helvettiin tommoiset suunnitelmat, ne kestää minkä kestää minkäs teet. ja ne kestää minun mielestä.
en aio mitään laittaa,ajattelin että onko mun eläke aivot niin sulanu että en tajuu jotain siinä systeemissä .mutta se on nyt aivan selkee että se kuuluu olla makaava.ja tohon jalka kytkimellä kommenttiin,niin se on ihan sama asia mitä oon tässä sanonut.kun se on koko ajan kiinni asetelmassa ni ihan vaikka se jalka oiskin siinä polkimella.
ja sen takia nyt vielä kerran jos et lue noita viestejä.niin kirjotan että hajos omasta kadetista c20ne laakeri ja se meni niin nopeesti paskaks siitä kun ääni alko.että en enään sillä uskaltanut poljinta käyttää viime kilsat tallille kun ääni oli niin sirklaava.oli kuitenki laakeri saatava kun autolla piti liikkua.en saanu pariin paikkaan ku soitin ni uutta.laitoin sit purkaamolta löytyneen 1 ainoa f16 latikkoon sopivan ehjän.väliaikaseks laakeriks että pääsin ajamaan.kun asetelma oli vielä mietinnässä minkä sinne laitan,sit sainkin aika pian rompetorilta reilusti alle puoleen hintaan kunnon osat ja ne vaihoin sit jälkeen kaikki.
toinen oli samoja aikoja tossa kesällä missä ääni alkanut kadetin 1,6 koneella olevasta laakerista kuulumaan.neuvoin kurkkaan sinne sieltä luukusta ja kattoon että siellä osat on ehjät.kaveri oli kattonut että ei mitän näkyvää.mut pari viikkoo sen jälkeen ni soitti et ei ei oo kytkintä ollenkaan.
se oli sorvannu laakeri asetelman läpi.ja aivan paskana koko systeemi.
ja ei tuosta kauaa ole kun fiestaan laitoin saman systeemin.siinä aivan sama juttu.läpi mennyt asetelmasta laakeri,(myös vipu haarukalla).eli kun laakeri jumittuu ja ei pyöri niin alkaa sorvaamaan käpälöitä. ja valmista tulee nopeesti.
tää yht aikasuus remonteissa on alkanu mietityttään.mutta se nyt vaan ollu sattumaa.ei noita ennen oo noin huonoiks päässeitä juuri tullu.onhan niitä kytkimien vaihossa ollu huonoja laakereita tietystikin.
nyt skf laakeri itellä,ja siellä saa olla makaamassa.Ite meen huomenna makaamaan sairaalaan,ja torstaina leikataan.ei oo hetkiin asiaa autojen kimppuun,eikä oo välikskään.
KuvaKuva
Vastaa Viestiin