Itse olen tuonut muutaman auto Saksasta mm. Opel Vectra C GTS 2.2 DTI. Autolla oli ajettu 60tkm ja ensimmäiseltä omistajalta (ei liikkeestä). Itse en ostaisi auto, jossa ei ole asianmukaista huoltokirjaa ja katsastupapereita jne. Vielä pitää varmistaa autoa huoltaneen firman tiedostosta auton huoltohistoria, mitä autoon on yleensä tehty.
Omaa Vectraa ostaessani sain auton tilaussopimuksen ja kaikki muut uuden auton ostoa koskeneet asiakirjat edelliseltä omistajalta. Aika hassunkin paperin sain mukaani. Autosta oli varastettu koko aluvannerengassetti, josta oli todisteena vakuutuskirjat ja Opel-firman leimatut paperit, jossa oli km ja päiväykset tapahtuneesta. No tulihan lukkopultit lisää auton varustelistaan, joka muuten on mukavan kattava.
Mutta asiaan. Auton hankinta Saksasta vaatii melko kovan työn, varsikin jos haluaa vähänkin erilaisen ja hyvin varustellun, vähän ajetun auton. Itse on paikan päällä seurattava myytäviä autoja omalta läppäriltä, sillä vähän ajetut ja vähän erikoiset autot kelpaavat kyllä muillekin. Kaksi viimeisintä autoani hakiessa nopea tilannearvio tuotti mieluisat tulokset. Lisäksi Saksassa täytyy osata kulkea ja tietää muutenkin tapakulttuuria autokauppaa tehdessä ja hoitaessa esim rekisteröintiproggis.
Yksityiseltä voi aina tinkiä mutta liikeestä ostaessa nihkeämpää. Saksan kielen osaamisesta on aivan ehdoton apu mutta kyllä englannillakin pärjää jotenkin ja kyllähän sieltä auton mukaan saa, sillä rahan-kieltä ymmärtää onneksi kaikki. Suosittelen ainakin omasta puolestani auton hakua Saksasta. Oma Vectra GTS 2.2 DTI:ni on toiminut aivan mainiosti, eikä mitään kallista ole joutunut ainakaan vielä tekemään. Koneessahan ei ole paljoa huoltokohteita ja huoltoväli on 50tkm. Ruiskupumppukin on paranneltu ja paremman jäähdytyksen puolesta kestää paremmin kuin vanhempi malli. Tuo 3.0 CDTI olisi myös hieno peli mutta huoltokustannukset sattavat joskus yllättää.
http://i15.photobucket.com/albums/a357/raiski/Vorn1.jpg