Nokka-akseli mistä?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
corsaliini
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Nokka-akseli mistä?

Viesti Kirjoittaja corsaliini »

Astran 1,6 8v -01 ja olisi aika vaihtaa nokka-akseli mutta sitten tulikin pieni pulma. Kyselty on liikkeistä nokka-akselia, mutta ei tahdo löytyä mistään. Olisiko apua kanssaihmisiltä, että mistä löytyisi kohtuuhinnalla nokka-akseli opeliin? Mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa, olisiko jotain ns. listaa.
Olisi aikomus ajaa autolla vielä vuosia, ja on ruvennut jo häirittemään nakutus ja katsastuksessakin ovat jo ruvenneet sanomaan asiasta.

Kiitokset jo niille jotka auttaisi tässä asiassa :)
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Nokka-akseli mistä?

Viesti Kirjoittaja Zafira »

TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Oletko varma, että nokka on kulunut?
Naputtava ääni voi johtua, ja todennäköisesti johtuukin jumivista venttiilinnostimista.

Venakoppa auki ja katsoo miltä nokka näyttää ennen kuin alkaa isompia investointeja tekemään..
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Noihin koneisiin saa vaihtaa nokka-akselin 100tkm välein :D
corsaliini
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Jokunen aika sitten tarkastettiin että nokka oli kulunut.
Autolla on ajettu 150 tkm, luulisi että jonkun merkkinen nokka-akseli kestäisi pitempäänkin?
opelsan
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja opelsan »

Tämän mallin nokan kuluminen on tuurista kiinni. Omalla Astralla noin 240000 mittarissa ja kolmas nokka menossa ja sekin jo selvästi kulunut. Muuten hyvä auto pilattu huonolla nokkakoneistolla. On kumma ettei Opel korjaa näin selvää vikaa. Omalla kohdalla se aiheuttaa sen, että kierrän seuraavan auton hankinnassa todennäköisesti kaukaa Opelin. Kaikki nokat ovat olleet eri valmistajien joten vika on ehkä öljynkierrossa tai jossain muualla. Kanavat ja öljypumppu ovat olleet kunnossa.
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Onko kyse koneesta X16SZR ?
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

opelsan kirjoitti:Tämän mallin nokan kuluminen on tuurista kiinni. Omalla Astralla noin 240000 mittarissa ja kolmas nokka menossa ja sekin jo selvästi kulunut. Muuten hyvä auto pilattu huonolla nokkakoneistolla. On kumma ettei Opel korjaa näin selvää vikaa. Omalla kohdalla se aiheuttaa sen, että kierrän seuraavan auton hankinnassa todennäköisesti kaukaa Opelin. Kaikki nokat ovat olleet eri valmistajien joten vika on ehkä öljynkierrossa tai jossain muualla. Kanavat ja öljypumppu ovat olleet kunnossa.
Paskat nokat riivaavat ainoastaan tuota moottorityyppiä...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Obelixii
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Juho M-P kirjoitti: Paskat nokat riivaavat ainoastaan tuota moottorityyppiä...
Mutta miksi?
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Samaa ihmettelen. OHC saatiin kuitenki jo todella kestäväksi vuosien saatossa ja sitten nämä ilmeni. Voiteluvika? Se selittäisi tarvikenokkienkin kulumisen.

Oma veikkaus oli että kesätyöntekijä löysi Bochumin tehtaan varastosta kormalavallisen 13S:n kepakoita, eikä kukaan muistanu miksi ne oli työnnetty varaston perälle... :lollis:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
corsaliini
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Mulla on moottorina z16se. Nokka-akseli löytyi Turusta päin ja on tulossa postissa :D
Kysynkin nyt että onkohan öljymerkillä väliä, että mikä voitelee parhaiten? Ite tuossa oon käyttäny mobil 5w50.
ooppelifani
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja ooppelifani »

Vuonna 2003 tuli pidennetty 30 000 kilometrin öljynvaihtoväli ja longlife suodattimet. Tätä sitten suositeltiin minunkin 2002 malliseen 8 venttiiliseen Astraan. Olen ajanut 15 000 kilometriä öljyillä ja vaihtanut aina öljysuodattimen myös. Olen vältellyt longlife öljyjä ja suodattimia. Longlife öljynsuodattimethan testattiin jossain testissä huonoiksi. Eihän se öljysuodin voi kerätä epäpuhtauksia talteen ylipitkillä öljynvaihtoväleillä, vaan ne antavat epäpuhtauksien kiertää moottorissa. Muuten menee suodin tukkoon. Seurauksena epäpuhtauksien kierrosta on moottorin kuluminen ja nostajien tukkeutumis-ja naputusongelmat. Omalla Astralla on ajettu nyt ilman ongelmia ja venttiilinostin naputuksia 215 000km. Öljynä olen käyttänyt suurimman osan ajasta Teboilin golden S täyssynteettistä halpis öljyä. 20€ / 5 litran tonkka.
Alkuun käytin Opelin omaa öljyä. Koneessa esiintyi täyttökorkissa vaalean ruskeaa kermaa ja vaihdoin sitten tuohon Teboilin öljyyn.
Tiedä sitten, minkä verran on ollut huonoja nokka-akseleita. Minusta tuo 30 000km öljynvaihtoväli ja longlife öljynsuodattimet ovat osasyyllisiä noihin nokka-akselivikoihin.

Faija aikanaan teki Sumbeam Kostajaan konerempan. Ajeli sillä n. 120 000km halvimmilla mineraaliöljyillä mitä harakiristä löytyi 5 000 km öljynviahtovälillä, myös öljynsuodin vaihtaen. Meni kannentiiviste. Sylintereissä oli vielä hoonausjäljet näkyvissä. Kyseessä oli kuitenkin 70- luvun alun moottoritrekniikka ja porautetut ja hoonatut sylinterit. Siihenaikaanhan moottorin kestoikä suunnilleen laskettiin: Litranen kestää 100 000km, 1.2 kestää 120 000km, 1.6 kestää sen 160 0000km. :o (Ainakin Britti autoissa.)
Että kyllä sillä öljynvaihtovälilläkin on jotain merkitystä moottorin kulumiseen.
Elämä On Juhla.
ooppelifani
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja ooppelifani »

corsaliini kirjoitti:Mulla on moottorina z16se. Nokka-akseli löytyi Turusta päin ja on tulossa postissa :D
Kysynkin nyt että onkohan öljymerkillä väliä, että mikä voitelee parhaiten? Ite tuossa oon käyttäny mobil 5w50.

Tuosta 8 venttiilisestä 1.6 ohc:stä käytetään näissä G Astroissa z16se nimitystä ja myöskin tuota x16szr nimitystä.
Auton omassa käsikirjassa käytettiin toista kirjainyhdistelmää ja korjaamokäsikirjassa toista ja nimenomaan tarkoitettiin 8 venttiilistä moottoria.
Elämä On Juhla.
ahkio
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ahkio »

corsaliini kirjoitti:Mulla on moottorina z16se. Nokka-akseli löytyi Turusta päin ja on tulossa postissa :D
Paljonko kustansi nokka??? Mulla (muijan autossa siis) taitaa juurikin vastaava remppa olla tuloillaan, heti kun meteli käy sietämättömäksi. Eli ei ihan heti, mutta tehtävä se on ku meinattiin tuota pitää kunnes tulee paalausikään....
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

ooppelifani kirjoitti:Olen vältellyt longlife öljyjä ja suodattimia.

Öljynä olen käyttänyt suurimman osan ajasta Teboilin golden S täyssynteettistä halpis öljyä. 20€ / 5 litran tonkka.
Longlife-öljy se on tuokin, ja se törppö on neljä litraa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin