Vikakoodin luku

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Astra97
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra97 »

Astra 1.8i 16V Comf.Car. -1997, X18XE, Simtec 56.5 ECU

Moro kaikille :smile:

Aluksi täytyy sanoa että olen etsinyt kaikki tätä koskevat postaukset täältä ja muilta forumeilta esim. http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?c ... 0000390499 ,jossa olen keskustellut samasta asiasta nikillä Make73.

Olen hakenut netistä useita tunteja asiaa koskevaa tietoa ja tässä yksi parhaista ellei paras vikakoodeja koskeva sivu:
http://www.topbuzz1.carenthusiasts.co.u ... _codes.htm

Ongelma on se että elektroniikan merkkivalo on nyt parin viikon aikana syttynyt useita kertoja ja joskus se sammuu uudelleen käynnistyksen jälkeen ja joskus ei, jolloin auto ei tahdo kunnolla lähteä käyntiin.
Mitään nykimistä tai muuta havaittavaa häiriötä ei ole paitsi tietysti nykäys kun hätävirtapiiri kytkeytyy päälle. Jos kierroksia on tarpeeksi ei auto sammu mutta jos olet joutokäynnillä se sammuu valon syttyessä.

Kytkin jumpperin 16-pin ALDL liittimen nastojen 5 ja 6 välille ja sen jälkeen virrat päälle. Vikakoodina vilkkuu koko ajan 0335, ei aloitus koodia eikä välikoodia, pelkkä 0335 **********-***-***-*****

Yritin samaa auton käydessä, mutta silloin ei koodia näy lainkaan. Kokeilin myös nollata vikakoodin(t) ja ajelin niin kauan että vika taas tuli, eli muutaman kilometrin ja kokeilin lukua uudestaan, taas pelkkä 0335.

0335 on siis Crank sensor ja TopBuzz:n(Alan Knight) mukaan:
"A healthy car should display a stream of code 12's (note: some ECU systems will also show code 31 (or 0335 for Simtec) because it doesn't see the engine turning over, this is not a fault because you haven't started the car)."

Siis se on ihan normaalia!?!

Osaisiko joku sanoa mitä olen tehnyt väärin vai onko mahdollista ettei ECU ole tallentanut lainkaan varsinaisen vian koodia?
On sitten turha mennä Opel huoltoon luetuttamaan vikakoodi, josta joutuu köyhtymään 45eur pelkästä luvusta joka kestää noin minuutin!
Vian etsiminen arvaamalla eli vaihtelemalla eri antureita ei ole ainakaan minulle taloudellisesti mahdollista :smile:

Niin ja kontaktipintojen CRC:tä joka siis tarkoitettu elektroniikalle, niin sitä olen suihkuttanut lähes jokaiseen liittimen mutta ei ole auttanut. Useinhan kyse voi olla pelkästä hapettumasta/kosteudesta.

Siis apuja kiitos jos joku osaa sitä tarjota :cry:

Ps. Jos joku haluaa kyseisen järjestelmän 16-pin liittimestä kunnollisen kuvan, jossa selitys pinnien paikasta niin voin lähettää sen sellaiselle joka voi pistää sen vaikka omalle nettisivulleen.
Liitin on ainakin omassa autossa sulakerasiassa sulakkeiden vasemmalla puolella.
Pin1 on liittimen vasemmassa alareunassa oven puolella siis(joka tosin on tyhjä) ja pin8 samalla puolella liittimen yläreunassa (joka sekin on tyhjä).
Pinnit 5 & 6 kytketään siis yhteen.
Jumpperiksi sopii vaikka klemmari, itse käytin sulaketta johon juotin jalat.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2003-08-03 08:40 ]</font>
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Voisin vetää hatusta veikkauksen, että kyseessä on jonkuntyyppinen kontaktihäiriö, jolloin vian tullessa ecu kirjaa vian ylös, ja jos vika häviää x ajan kuluessa, niin ecu kumittaa vikakoodin pois muistista. Eli tuossa voisi olla syy siihen miksi vikakoodia ei muistista löydy.
*TAKAPIHAN STAGE 2,2*
"Jokainen tekee virheitä, mutta minä tiedän niistä eniten"
"Eilen oli sillai, tänään on tällai, huominen on tulevaisuutta"
Astra97
'Senator'
'Senator'

Hmmm, kuulostaa kyllä aika epäloogiselta ellei sitten itse ecu:ssa ole vika.
X aika...tänään vika tuli myös juuri kun piti lähteä liikkeelle, jolloin auto sammui ja tarkistin välittömästi antaako vikakoodin, en edes kääntänyt avainta nollille vaan laitoin jumpperin ja kytkin virran, sama 0335.
Astra97
'Senator'
'Senator'

Näköjään tuo 0335 on itse vikakoodi eli kampiakselin pyörintänopeus anturi.
Kun koodi 0335 tulee päälle eli valo syttyy niin kierrosnopeusrajoitin kytkeytyy päälle 4500rpm:ssä.

Onko vika sitten itse anturissa, liittimessä (suihkutin juuri äsken contact cleaner:ia siihen) vai kenties kontaktihäiriö ECU:ssa, se jää nähtäväksi.

Näköjään Simtec 56.5 ei anna aloitus tai erotuskoodeja, pelkän vikakoodin jos sellainen on.

Tietääkö kukaan miten koodin saa nollattua. Käynnistys 25 kertaa, pitääkö käynnistyksen jälkeen pitää taukoa ennen uudelleen käynnistystä?
Kokeilin ottaa maajohdon pois akusta muutamaksi minuutiksi mutta ei nollautunut ainakaan sillä, ehkä siinä on joku tietty aika?

Ps. Onko keltään mennyt kyseinen anturi ja jos niin minkäikäisenä. Luulisi tuon kestävän vähän pidempään kuin 5 vuotta/110 000km ?!?

------------------------
Niin sitä vielä et koska itse vika on 0335 ja normaali koodi on 0335 koska sensori ei näe jos auto ei ole käynnissä, siksi siis vilkkuu pelkkä 0335. Erotuskoodin käyttö olis selvittänyt tuonkin heti.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2002-07-09 18:56 ]</font>
Astra97
'Senator'
'Senator'

Pakko hieman mainostaa,

Luin siis koodin itse ja se on kahdelta taholta ja itsekokeiltuna todettu siis kampiakselin pyörintänopeuden anturiviaksi.
Soitin Lohjan PP-Autoon ja kysyin hintaa:
-Anturi 110 eur
-Työ 60 eur (on paskamaisessa paikassa ja ei ole mahdollisuutta monttuun)
-Vikakoodin nollaus 45 eur !!!! :sad: :sad:

Kysyin että mitä haittaa on jos koodia ei nollata, sanoi että se saattaa sekoittaa silti ja sytyttää varoitusvalon aika ajoin, vaikka siis anturi olisi jo vaihdettu.
No kysäsin sitten että eikös koodi nollaudu 25 käynnistyskerran jälkeen, sanoi että voi nollautua ehkä ei...

Soitin Salon PP-Autolle ja he olivat valmiita joustamaan vikakoodin nollauksessa vaikka kuulemma testerien vuokra Opelille on kova, eli antamaan sen "kaupan päälle".
Samassa paikassa sanottiin että vikakoodin luku itsediagnostiikalla eli yllämainitsemalla tavalla on ihan ok ja luotettava jos sen vaan uskaltaa itse tehdä ja mikseipä uskaltaisi.
He sanoivat myös että se EI sytytä enään vikavaloa vaikka koodi olisikin muistissa ja että koodi todella nollautuu 25 käyn.kerran jälkeen!

Sitten soitin Tammisaaren huoltoliikkeeseen ja he sanoivat että ilman muuta koodin nollaus kuuluu hintaan ja työn hintakin oli melkein 20eur halvempi.

Siis mitä luulette vienkö auton Lohjalle vai Tammisaareen...

Lähes kaikki palaute mitä olen Lohjan PP-Autosta kuullut on ollut negatiivista.
Itse olen pari varaosaa sieltä ostanut ja ensimmäisessä tapauksessa tilasin "meikkimaali purkin", odottelin 3 vko:a ja menin käymään kun mitään ei kuulunut vaikka sovittiin että he soittaisivat kun se tulee. Noh, sitä ei oltu edes tilattu ja varaosamyyjä katsoi koodin uudelleen ja sanoi et tule viikon parin päästä.

Sitten soitin ja kysyin äänitorvea, ei ole hyllyssä mutta tilataan, kestää pari viikkoa. Menin sitten ja kysyin onko tilattu, ei ole mutta hyllystä kyllä löytyy... :sad: :sad: :sad:

Jarrurempasta meinasivat ottaa 300mk ylimääräistä sovitusta hinnasta, mutta pienen laskukoneen näpyttelyn jälkeen hinta oli kuitenkin tuo sovittu...

Vastaavia tapauksia on monia, onko hyvän palvelun saaminen tänäpäivänä todella näin harvinaista?
Lohjalla kyseinen liike on ainoa joka myy alkuperäisiä Opel osia ja ainoa jolla on testeri Opelin ECU:ille.
Tammisaareen on 40km ja Saloon vähän yli, moni on alkanutkin käyttää niitä Lohjan liikkeen sijasta.

Saisi TM ottaa tämän liikkeen joskus tarkailun alle huoltamokierroksellaan.

Et silleen :smile:
------------------------------
Lähetin Opelille palautetta koskien tarpeetonta testerin käyttöä ja sitä koskevaa taksaa (vikakoodin nollaus):

"Liikkeet ovat itsenäisiä yrittäjiä, jotka hinnoittelevat palvelunsa itse.
He myös ostavat testerinsä itse, eli eivät vuokraa niitä maahantuojalta. Testerin käytön tarpeen liikkeet määrittelevät
tapauskohtaisesti."

Eli kannattaa siis harkita mihin autonsa vie...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2002-07-20 11:14 ]</font>
Astra97
'Senator'
'Senator'

Käytin auton just Opel merkkihuollossa ja palvelu oli hyvää(eli ei kannata yleistää, hyviäkin löytyy...ainakin Tammisaaresta =). Kampiakselin kierrosnopeuden anturin vaihto vei melkein 1½ tuntia mut hinta oli kuitenkin se joka ennalta sovittiin eli paljon edullisempi. Kokonaiskustannus noin 105eur

Luin siis itse vikakoodin ja siitä ei tuolla nuristu eikä koodin nollaus maksanut mitään koska vika korjattiin heillä. Jotkut korjaamot eivät muuten edes nollaa koodia koska se nollautuu sen 25 käynnistyskerran jälkeen.

Auto pelittää taas mukavasti, ainakin jonkun aikaa :wink:
Jartsu
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Hyvä homma!!!
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2002-07-10 11:31, Astra97 wrote:
Saisi TM ottaa tämän liikkeen joskus tarkailun alle huoltamokierroksellaan.
Eikös juuri viime tai sitä edellisessä ollut tuo merkkiliikkeiden testi. Siinä oli muistaakseni vai noita hesen seudun liikkeitä.

Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen Salon Pp-auton toimintaan niin huoltamo, varaosa kuin autopuoleenkin. Olen aina saanut tuolta kaikki tarvitsemat tarvikkeet ja tiedon. Ja huoltamo on ottanut muutaman kerran ilman mitään ajanvarausta sisään kun on sattunut vain sopiva rako
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com

Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
veka
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veka »

Moi ASTRA97!
Kiitos tuosta koodi lukuohjeesta!! Sain OmegaB-97 2.0xev koneesta saman 0335 vian. Eli korjaantuiko kampiakselin tunnistimen vaihdolla vikasi???
Astra97
'Senator'
'Senator'

Joo ei ole enään vikavalo edes vilahtanut auton käydessä eli siinähän se oli.

Alan ei ole näköjään vielä pistänyt 16-pin liittimen kuvaa mut jos joku kaipaa ni voin pistää sähköpostilla.
veka
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veka »

16-pin liittimen kuvan sai suurennettua ihan vaan klikkaamalla ja printtasin.
B-Omegasta liitin löytyi rattiputken alta. Pikkusen jännitti, että mimmonen savu nousee kun teen oikarin!! Mutta nätisti merkkivalo alkoi "morsettaa" vikaa!!
Eli uskoakseni olen ainakin 40€ voitolla vähennettynä oluttuopilla, joka on helppo tässä luvata ASTRA97:lle
B vekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja B vekkuli »

Mistähän b vectrasta löytyy tuo liitin, jotta vois hakea sitä vikakoodia? Kaikkien muiden vikojen lisäksi eilen tuo paljon puhuttu varoitusvalo ryhtyi palamaan. Tosin hetken auton ollessa paikallaan se poistuu mutta valo syttyy sitten uudelleen. Mikäli näyttää että euroja menee taas iso kasa, vien opelin navetan taakse ja lopetan sen kärsimykset :sad:
B vekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Liitin sitten löytyy käsijarrun alta. Tuloksena kaksi virhekoodia 0340 (nokka-akselin asentoanturi) ja 0335. Kuulemma harvoin molemmissa vika. Kumpi noista antureista on helpompi/halvempi vaihtaa? Täytynee kuitenkin vaihtaa molemmat ja katsoa sitten poistuuko vika lainkaan.

<font size=-1>[ This Message was edited by: B vekkuli on 2002-08-07 12:31 ]</font>
Astra97
'Senator'
'Senator'

http://www.osatoimitus.fi/

Soita tuonne ja kysy, huom! nettisivut ei todellakaan ole päivitetty! :smile:
B vekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Ok, soitin sinne osatuontiin ja hinnat edullisemmat kuin merkkiliikkeessä. Käytin autoni Boschin testerissä, mutta osatuonnissa sanoivat, että se ei anna tarkkaa tietoa! Kaiken lisäksi yhtenä oireena oleva tyhjäkäynnin vaeltelu viittaisi tyhjäkäyntimoottoriin. Mutta antaako auto vikakoodin vialliselle tyhjäkäyntimoottorille erikseen?
Nyt näyttäisi olevan kolme palikkaa mitkä pitäisi vaihtaa PRKL!! jos menee kaikki vaihtoon, niin se tietää noin 500€ laskua.
Jos kampiakselin pyörintänopeustunnistin on rikki, niin eikö silloin pitäisi käytännössä kulku loppua kokonaan, koska kone luulee että se ei pyöri lainkaan?
Lisäksi jos nokka-akselin asentotunnistin on viallinen, konetta ei voisi kierrättää yli 4500 rpm?
Mene ja tiedä...
<font size=-1>[ This Message was edited by: B vekkuli on 2002-08-07 13:51 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: B vekkuli on 2002-08-07 13:56 ]</font>
Vastaa Viestiin