Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Katselin jo Haulla mutta aika heikosti löytyi vastaavia juttuja.
Eli huolena vuoden 1996 Vecu, ajettu vasta 174tkm. Auto ei ole minun, sijaitseekin tuhannen kilsan päässä joten olen huolessa mukana ainoastaan henkisesti.
Koneesta alkoi kesällä kuulua satunnaista kilkatusta, tuntui kuuluvan esimerkiksi kun vaihdettaessa löysätään kaasu. Nyt ääni on mennyt kuulemma jo niin pahaksi ettei autolla uskalla enää ajaa! Puhelimessa minäkin sitä kuulostelin ja sellainen kevyt kilkatus se on, tuntuisi kuulemma kuuluvan koneen yläkerrasta. Joutokäynnillä ääntä ei kuulu. Mitään käyntiongelmia ei esiinny vaan moottori käy ja vetää täysin normaalisti.
Minkälaista ääntä ne moottorit ovat pitäneet joista on irronnut venttiilinohjarikumeja? Kun minulla tulee ensimmäisenä mieleen että ne olisivat siitä hajoamassa. Öljyä kone on syönyt tasaisesti jo kymmenien tuhansien kilsojen ajan, muttei mitenkään epätavallisen paljoa. Ja niin, nyt on juuri äskettäin vaihdettu uudet öljytkin eikä ääni siitä kummentunut. Ei kai kulunut nokka-akselikaan voi tuollaista ääntä pitää?
Korjaamotilanne on tuolla Lapin pikkukylässä varsin heikko, joku yksi asentaja paikallisesta huoltikselta löytyy, Opel-huoltokin siinä on, mutta isompi paja on sitten vasta Rovaniemellä. Ja sielläkin oli puhelimella asiaa kysyttäessä annettu varsin arvokkaita neuvoja; tarkista että koneessa öljyä!
Minkälainen homma tuo venttiilikopan kannen avaus ja mahdollinen ohjarikumien vaihto-operaatio on suorittaa itse?
Isä-ukki on kyllä tehnyt autojen kanssa vaikka mitä vuosien saatossa mutta tuota moottoria ei luonnollisestikaan tunne lainkaan.
Katsoin jo hätäavuksi että Vecuun näyttää saavan jo suomenkielistä korjausopastakin.
Juu aivan, tuosta pakosarjasta unohdinkin mainita. Että voisiko tosiaan olla jopa niin että sen vuoto aiheuttaa tuollaisen äänen? Osaako kukaan kuvailla miltä vuotava pakosarja kuulostaa, lähteekö siitä tuollainen metallinen kilkatus?
No jos niitä öljyjä ei ole vaihdettu pitkään aikaan, niin vois piruttaan vaihtaa. Pyydä kokeilemaan myös 98-bensaa. Nakuttaa vähemmän kylmänä ja sitä kuluu vähemmän.
Kattelin noita aikaisempia pakosarjajuttuja ja soittelin jo vinkit susirajan taakse. Siellä oltiinkin jo innokkaana nokka-akselia tutkimassa, eli venakopankansi oli avattu
Noniin, tämäkin vika on kohta korjattu, eli moottori vaihdettu.
Kiertokangen laakerit oli menneet. Halvemmaksi tuli hankkia romuttamolta 147tkm ajettu kokonainen kone.
Omalla Vectralla ajettu yli 300tkm, ja varmasti on saanut aikoinaan ensimmäisen omistajan toimesta raskaalla jalalla kenkää.
Kone käy kuitenkin edelleen kuin kello.