kestääkö vahvistin talvella autossa?
kestääkö vahvistin talvella autossa?
Morjens!
Tommonen asia on vaivannut jo jonkin aikaa kun olen ottanut aina talveksi vahvistimen ja subbarin pois autosta, koska en tiedä kestääkö nuo vehkeet kylmyyttä kuinka hyvin? Alkutalvesta kun rupesi pakkaset tulemaan kovemmaksi niin huomasin että vahvistin ei toiminut aluksi mutta hetken päästä rupesi toimimaan, eli oliko tuo sattumaa vai onko vaaraksi kylmät ilmat, että hajoittaa vahvistimen jos on liian kylmä? kiitos vastauksista.
-Sami-
Tommonen asia on vaivannut jo jonkin aikaa kun olen ottanut aina talveksi vahvistimen ja subbarin pois autosta, koska en tiedä kestääkö nuo vehkeet kylmyyttä kuinka hyvin? Alkutalvesta kun rupesi pakkaset tulemaan kovemmaksi niin huomasin että vahvistin ei toiminut aluksi mutta hetken päästä rupesi toimimaan, eli oliko tuo sattumaa vai onko vaaraksi kylmät ilmat, että hajoittaa vahvistimen jos on liian kylmä? kiitos vastauksista.
-Sami-
-sami-
Minä olen kerran saannu Spl dynamicksin subin halki pakkasella, mutta oli ihan oma vika...jostain syystä mölyvehkeet lähtivät päälle lähes täysillä (pakkasta n.30) toinen 10" pääsi vähän kalvostaan "halkeamaan" (jotain metalliseos kalvoa??) ja toinen jäi ehjäksi... Sonyn/blaupunktin vahvareiden kanssa ikänä ollut mitään ooogelmaa JVC-soitin on tosin semmonen vilukissa 
Mulla saattaa mennä muutamakin minuutti että alkaa bassot potkimaan pakkassäässä
Vahvistin toimii ihan ku pitää mutta subi on aika kohmeessa. -10 yläpuolella toimii melkeempä ihan normaalisti.
Tästähän keskusteltiin aiemmin, ja ratkaisu taisi olla että subia pitäisi hiljasella "lämmitellä" aluksi. Myöhemmin mietin kuitenkin, että ku se on periaatteessa sähkömoottori mikä subbarissa on, niin eikös tuo hiljainen lämmittely tee hallaa enemmän kuin "irrottelu"-soittaminen? Vrt. porakone, joka on aika pahoin jumissa, irroittaakko hitailla vai nopeilla kierroksilla?
Tästähän keskusteltiin aiemmin, ja ratkaisu taisi olla että subia pitäisi hiljasella "lämmitellä" aluksi. Myöhemmin mietin kuitenkin, että ku se on periaatteessa sähkömoottori mikä subbarissa on, niin eikös tuo hiljainen lämmittely tee hallaa enemmän kuin "irrottelu"-soittaminen? Vrt. porakone, joka on aika pahoin jumissa, irroittaakko hitailla vai nopeilla kierroksilla?
vahvistinhan on täynnä komponentteija jotka käytössä tuottavat lämpöa ja sitähän varten vahvistimissa on tuulettimia ja jäähdytys rivoja yms. niiden komponenttien ylikuumenemisen estämiseksi...niin eikös kylmä ilma ole kuin hyväksi niin ei ainakaan ylikuumenemisen riski ole läheskään niin suuri kuin lämpimällä helteellä...subbari on sitten eri juttu niinkuin sanottiinkin että kannattaa sitä varovasti lämmitellä ennen suurempaa luukutusta...toisin kun vahvistimessa siinä on monta liikkuvaa osaa jotka helpostikkin jäykistyvät/ryytyvät normaalia enemmän kovalla pakkasella...
juuri näinFotze kirjoitti:Itselläni on aina ollut talvella subit ja vaffit kiinni autossa eikä mitään ongelmaa. Kovilla pakkasilla en ole koskaan luukuttanut "täysiä" heti miten kun on popit päälle laittanut. Kuunnellu sillai sopivasti ja sit kun paikat lämmenny niin vääntäny nuppia enemmän kaakkoa kohti.
kyllä radio menee aina päälle kun auto lähtee käyntiin. oli sitten pakkasta kuinka paljon tahansa.
vahvistin on mallia auto-studio DC-50.2
(juu tiedän vanha kun mikä. vähintään 15vuotias)
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.